Skillnad med Tre på 900-bandet?

Discussion in 'Tre & Hallon' started by Idomin, May 30, 2011.

1. Idomin

Idomin Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Den 25 maj gick Tre över till 900Mhz-bandet för mobilt bredband och mobiltelefoni i Stor-stockholm. Bättre täckning inomhus och högre hastighet utlovas men jag märker ingen större skillnad faktiskt på min SGS med surf plus.
    Ligger runt 4 ner och 1,5 upp precis som tidigare. Bor för övrigt på Lidingö vilket tillhör stor-stockholm för den som inte visste det.

Har ni märkt av bytet till 900-bandet?

Last edited: May 30, 2011
  2. herrfisk

herrfisk Youth Droid Medlem

Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Ingen skillnad alls för mig heller. :/ Inomhus är en mardröm.. men dock riktigt dålig täckning i allmänhet i min bostad.

3. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Man har inte bytt till 900-bandet. Man har kompletterat det befintliga 3G-nätet med ytterligare ett på platser där man anser att täckningen behöver förstärkas. Det är alltså mycket troligt att du fortfarande använder samma basstation när du är hemma.

4. Idomin

Idomin Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Ska kolla täckningen nästa gång jag åker mellan Älvsjö och Stuvsta, brukar var totaldött med 3 där. Helt sjukt om man tänker på hur många hundratusen som åker den sträckan varje dag. Hoppas att de förstärker med 900-bandet där.

5. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Om det bara är en ren slump eller inte kan jag inte svara på, men med mitt Tre-abb ute vid mina föräldrars sommarhus så är datatrafiken numera mellan tre till fyra gånger högre (~1500 kbit/s nerladdning mot runt 300-500 förut).

Vidare är mottagningen bättre. Förut var det beroende på var i stugan man befann sig (samt på vädret) ibland nästan omöjligt att ens få en signal. Nu är det ganska stabilt 2-3 staplar och finfin ljudkvalité oavsett var i stugan man befinner sig.

6. Husknuten

MINA ENHETER

Kan nämna att jag var i södra Uppsala hos mina föräldrar i helgen. Gränsen för tres egna stockholmsnät går ca 2 mil söderut därifrån. Jag provade för skojs skull att låsa min SGS på att enbart använda WCDMA 900 (går att göra i en servicemeny) och nallen indikerade full signal med tre.

Så nätet är igång och basstationerna har definitivt bättre räckvidd med 900-bandet.

7. Idomin

Idomin Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur kommer man åt service menyn?

8. tob

tob Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Är det bara tre som gått över till 900mhz? Är det någon ny teknik. Varför gör man det nu? Vilka telefoner stödjer det?

9. Idomin

Idomin Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Alla opereratörer har köpt rättigheter för 900-bandet. Tre är den första operatören som börjat använda bandet för 3g. De andra operatörerna kommer sannolikt börja använda det snart men då för LTE. men för att svara på din fråga: tre kör fortfarande med umts teknik upp till 32mbit/s.

10. twisted

twisted Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Telefoner från dom senaste 2-3 åren klarar det.
    Gsmarena är ett bra ställe att kolla specifikationer på, står det HSDPA 900 så funkar det.

11. Husknuten

MINA ENHETER

*#*#197328640#*#*

Som sagt. Tre har inte "gått över" till WCDMA 900. Man har börjat komplettera sitt befintliga WCDMA 2100 nät med ett på 900-bandet för att förstärka täckningen. De befintliga licenserna för 900-bandet gick ut alldeles nyligen. PTS beslutade då att omfördela frekvensutrymmet så att även tre skulle få tillgång till det eftersom man annars har svårt att hävda sig mot sina konkurrenter (900-bandet kräver färre basstationer och därför är det billigare att bygga ett nät med dessa frekvenser). Det är därför man gör det nu. Hade Tre fått välja själva hade de aldrig byggt något 2100-nät alls skulle jag tro.

Det är exakt samma teknik, men på ett frekvensband som har bättre räckvidd.

De andra operatörerna använder redan frekvenserna (och har gjort i 20 år snart) men för GSM. Tele2 och Telenor har meddelat att de kommer att samarbeta och slå ihop sina två GSM-nät till ett för att ge plats åt ett gemensamt LTE-nät på 900-bandet.

Ingen annan har hittills annonserat att de kommer att använda frekvenserna till LTE eller 3G

Last edited: Jun 1, 2011
  12. Idomin

Idomin Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Behöver man rootat för att låsa till wcdma900? Hittar inte det alternativet i min servicemeny.

13. Husknuten

MINA ENHETER

Nej, det behövs inte.

Debug screen --> Phone control --> Network control --> Band selection

14. Idomin

Idomin Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Testade att låsa vid 900-bandet. Visst jag fick bra täckning men det gick riktigt långsamt, tror det är bäst att låta telefonen automatisk välja frekvens.

15. tob

tob Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan man se var dessa 900mhz stationer finns? Är det enbart för data eller även för röst? Bryts samtal vid handover?

16. Husknuten

MINA ENHETER

Går inte att se var basstationerna finns vad jag vet. Kanske redovisar tre på sin täckningskarta framöver vart det finns WCDMA 900.

Utan att veta säkert så tror jag med all säkerhet att det går att köra både data och röstsamtal via WCDMA 900 och att det går att göra handover mellan näten.

17. Moby

Moby Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Känns som att telefonen är förinställd att välja 2100-bandet för när jag är på en plats med riktigt tjocka väggar har jag 1-2 pluppar ända tills jag går så långt in att täckningen helt försvinner då hoppar det till och plötsligt har jag tre täckningsstaplar. Så för att komam över på 900-bandet verkar man behöva tvinga telefonen ur 2100-bandet. Detta är alltså med telefonen (en x10 mini pro) i viloläge. Men under samtal så antar jag telefonen väljer starkaste signalen ständigt under hela samtalet.

18. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Det verkar som att det har blivit lite bättre täckning där jag bor i Bohuslän med 3, har inte kunnat använda 3 här förut, stoppade precis stoppat in ett kontantkort och testat

19. Husknuten

MINA ENHETER

Det är nätet som säger åt mobilen vad den ska använda. Så mobilen är inte förinställd på något alls. Kanske vill tre köra på 2100-nätet så mycket som möjligt och använda 900-nätet som förstärkning när täckningen behövs.

20. tob

tob Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kommer inte åt den där menyn på nexus s *#*#197328640#*#* enbart *#*#4636*#*# men där kan jag inte välja att låsa mot 900.

Pratade med tre i onsdags och då sa de som har telefoner som inte stöjder 900mhz (iphone 3gs tex) kan på vissa områden till och med fått sämre mottagning efter som man flyttat om och enbart kör 900 på vissa ställen numera.