Stock vs. SS och CM?

Diskussion i 'Blade' startad av beltet, 15 juni 2011.

1. beltet

beltet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hejsan!
    Jag är alldeles ny inom android och har precis i dagarna skaffat mig en ZTE Blade istället för min iphone 3GS, tänkt som en inlärningsmobil till android helt enkelt, och hittills är jag väldigt nöjd!
    Men som alltid gillar jag att modda min telefon vilket jag gjorde med 3gs:en också, genom jailbreak. Men nu så undrar jag lite kring de här SS och CM rom:arna.
    Vad är egentligen skillnaden mellan stock och ss? Cm ligger visst nu i android version 2.3 som jag förståt det medans stock och ss är 2.2?
    SS verkar mycket mer stabil än vad CM är, som jag också uppfattat det.
    Men vad finns det för olika funktioner i dem för exempel SS som har version 2.2 av android som är samma som stock? Har den några extra funktioner alls? Hittar ingen lista kring extra funktioner jämfört med stock. Eller funkar båda så att man kan som i jailbreak köra lite extra kod bara? Och att den egentliga skillnaden är androidversionen?
    Så helt enkelt! Jag vill höra för och emot argument kring Stock, SS och CM!

Jag kommer vänta lite innan jag rootar och slänger in en annan rom, så jag ser att det inte är något hårdvarufel på telefonen. Men svara hemskeligen gärna ändå!

Ha det!

2. Whettingstone

Whettingstone Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag är också klart intresserad av att veta detta. Jag har funderat på Swedish Spring ett tag nu men är osäker på vad skillnaden är mellan stock och SS.

Jag vet att det går att överklocka i SS.
    Det går även att fixa endel med notificationbar, t.ex. går det att byta ut batteriikonen (så att man som jag slipper ha två, en med siffor och en utan).
    Samt att SS generellt är mycket friare i vad som kan göras.

Jag vet även att CM är snabbare än SS men har sämre batteritid och är buggigare.

Jag gjorde ett försök inatt att lägga in SS men kom in i boot loop vid android-loggan, fick lätt panik, ut med batteriet, ta recover på backupen jag sparade och det funkade igen.
    Insåg i efterhand att jag glömt att wipe:a data, gjorde bara wipe på cache.

Sedan är jag lite fundersam på hur jag ska få med mig allt. Har hört att Titanium backup ska vara bäst men när jag tittade på den så verkar det som om man måste göra backup på varje app separat? Jag gjorde någon backup men är osäker på om det tog alla appar och allt. (menu->backup).

Någon som kan förklara dessa saker?

3. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Osäker på exakt vad som skiljer stock 2.2 och SS, förutom överklockning som du redan nämnt och diverse mindre tweaks, finns ett antal themes borta på modaco också. Skulle tro att det finns mindre anledningen att gå till stock -> SS om du är någon som inte gillar att pilla, oroar dig över garanti osv men annars är det helt och hållet vad man själv vill antar jag, den är fullkomligt stabil. Köpte själv OLED varianten från UK för ett bra tag sen och den kom ju med 2.1 full med orange bloat så det var ju ganska givet för mig, skulle dock troligtvis rootat och flashat en hel del iaf.

En av de mer värdefulla "moddningarna" i min mening är ompartitionering av internminnet, lagringsutrymmet för apps kan få sig en hyfsad boost av det.

Har kört både SS5 och CM7 som jag kör för tillfället, går inte tillbaka om det inte börjar strula rejält. Må hända att batteritiden är lite sämre, dock inte katastrofal för mig, som vissa får det att låta. Måste dock påpeka att det verkar väldigt individuellt just hur romen funkar för en, vissa verkar åka på en massa buggar som andra aldrig märker av. CM7 presterar bättre, i synnerhet i spel. Finns en hel del små förbättringar här och där, men en funktion som är CM7 specifik som jag ej ser folk nämna alltför ofta är dess möjlighet att blockera specifika permissions för specifika appar, nog för att det kan göra att appen ej fungerar som den ska, men absolut en intressant funktion som jag ej har haft tid att leka med ännu. Finns mycket mer att säga, kika igenom CM7 tråden nedan så får du läsa folks åsikter.

Generellt sett:
    Stabilitet/maximalt batteri = SS (stock?)
    Snabbhet/features = CM7

Angående titanium så kan du klicka menu och välja batch för att sedan backa upp hela köret. Annars finns det ikoner brevid apparna, någon smilie och annat skit (finns en förklaring någonstans i titanium om vad just varje ikon betyder) som säger om du har backup, om du har market link osv... Brukar även använda mig av mybackup root för att backa upp andra saker så som telehistorik, sms, olika inställningar m.m.

4. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Jag kör CM7 och den är helt okej om än en smula ostabil ibland. Det jag gillar mest är alla små tweaks som finns men framför allt att istället för att använda widgeten så kan jag lätt stänga wifi osv via aviseringsmenyn, sjukt smidigt föör mig som vill ha så få widget som möjligt. SS har jag inte testat och det kommer jag förmodligen inte att göra heller, jag är väldigt nöjd med CM7 helt enkelt.

5. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Det absolut bästa vore att prata lite med Kallt_kaffe. Det är ju trots allt han som har gjort ROMen! Han borde veta bäst vad som skiljer sig de tre imellan :D

6. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Verkar som backupen i Astro. Felet med den är att appar som man ominstallerat med den, inte verkar få updates. För mig får bara appar som laddats och installerats via Market det.

7. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Kör med titanium isf, fungerar hur fint som helst att återställa market links, även med gratisversionen. Osäker på om det någon gång har misslyckats för mig, men det är då bra sällsynt isf, och iom att jag brukar köra en extra backup med mybackup root ibland bara ifall titanium skulle strula så löser det sig iaf.

Tom200 gillar detta.
  8. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ok, kör det nästa gång. Tyvärr backade jag upp med Astro denna gången, så jag måste återställa med det när jag får tillbaks mobilen.

9. Whettingstone

Whettingstone Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har nu flashat in Swedish Spring med den gröna circlebattery Gingerbread theme. Hittills mycket nöjd förrutom med batteritiden. Vet dock att det tar en stund innan Android "lärt" sig batteriet, har dessutom just gjort en battery recalibration.

10. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Comviq-brandade 2.2 är inte så dålig. En av Comviq-apparna som visar saldo, är t.o.m. riktigt användbar. Sen kan man ju lägga in annan launcher. Default segar, men drar i gengäld mindre CPU än ADW etc. Sen prestandan.. En del spel laggar och skulle säkert laggat mindre med annan ROM. Men får trots allt 39,5-41 i Neocore så spelprestandan är inte helt sunig även med stock.