Göra layouter till Snowstorm/Snowy

Diskussion i 'Teman och grafik' startad av Kaj, 19 jul 2011.

  1. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Nu har jag äntligen kommit så långt med Snowy/Snowstorm så att jag kan rendrera layouter som användare själva kan göra.

    Snowy är fortfarande i ett halvfärdigt stadie på så sätt att vissa funktioner saknas, men klocka finns nu med, och fler alternativa widgetstorlekar. Just nu är detta storlekarna jag lagt till: 1x1, 2x1, 2x2, 4x1, 4x2, 4x4

    Nu har jag ett problem. Jag har inga layouter, och jag suger verkligen på att rita layouter (både vad det gäller det grafiska, men även på den kreativa sidan).

    Finns det folk här som skulle vilja göra layouter? Att göra grunden är inte vidare svårt. Jag har gjort en grafisk byggare för layouter. Den påminner lite om hur andra byggare brukar fungera. Man kan lägga ut grafiska element, ändra properties, flytta den i x,y, resiza, lägga dem i fler lager osv.

    Iom att det som den grafiska byggaren visar inte är 100% korrekt, kan det sedan diffa lite på telefonen, men det "gullandet" kan jag fixa. :)

    Applikationen finns att hämta hem härifrån:
    http://andbin.com/_media/snowstorm/layoutcreator.zip

    I zippen finns applikationen (kräver java), en readme.txt som beskriver hur man gör lite olika saker, samt en properties-fil som beskriver vilket data man kan välja att visa i en layout (t.ex klocka, prognos, tid, datum, vind m.m). Det finns även med två exempellayouter som visar hur man gör olika saker.

    Förhoppningsvis kommer jag senare under veckan kunna släppa en beta så att man kan testa sina layouter i telefonen.

    Om det är så att folk bara vill bidra med grafiska element/bilder/designförslag så duger det också bra :)

    Om ni gjort en layout får ni gärna posta en skärmdump här i tråden så att andra kan se :D
     
    Hund och mortuus gillar detta.
  2. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Gör jag något fel?

    Edit: "java -jar <fil>" var det visst. :)
     
  3. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Stämmer bra :)

    .. Ev skall det även gå att bara dubbelklicka på jaren, iom att den är en "executable jar"
     
  4. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
  5. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

  6. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    [​IMG]

    Två bilder från deras framework:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Hänger du med nu? :)
     
  7. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Ja, deras "platta" är bara en vanlig Image med content=file i gui-byggaren. Solen/regnet/månen är Image med content=icon, contentIndex=0

    Måste göra en smärre förändring i klockan så att man kan välja att bara visa timme, samt bara visa minut. Sedan lägger du bara två klockor en konfigurerad för timme, och en konfigurerad för minut i "urtavlorna". Kom även ihåg att lägga en klocka som bara visar "AM/PM" någonstans i den högra urtavlan.

    Dina klockor skall vara satta till mode digital, och ev kan du även speca en fontfil, samt textfärg/outline.

    Edit: Ev skulle du även vilja göra ett skin/tema med ikoner som är anpassade för att kunna visas som stora ikoner. Annars finns det finns några hd-skins med halvstora ikoner.

    Det finns även stöd för att välja olika bilder utifrån olika kriterier, men kom inte på hur jag skulle kunna lägga till dem i den grafiska byggaren på något enkelt sätt. Du kan i efterhand lägga till en selector via editorn som väljer bakgrund utifrån väder. Det görs i så fall som ett sista steg, eller så lägger jag till det :)
     
    Last edited: 20 jul 2011
  8. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Inte helt hundra på om jag hängde med där. :P
     
  9. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Vilken del var det som var förvirrande? Ställ bara frågor så skall jag försöka svara :)

    Skapa en ny layout. Klicka sedan på Image i toolbaren, klicka i rendreringsvyn för att lägga ut din image. Ändra storlek på din image (genom at dra med musen i hörnen, eller ändra storlek direkt i property editorn). I property editorn finns det attribut som säger content, samt ett attribut som heter contentIndex. För bakgrunden sätter du content till file. Attributet filename sätter du till den bild du vill visa. Lägg sedan dina övriga komponenter på bilden genom att välja dem i toolbaren och klicka där du vill lägga dem. I propertyeditorn ser du vilka properties du kan sätta.
     
  10. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Typ allt? :D

    Om jag vill ha bild X när det är t.ex soligt. Hur ordnar jag det? Hur använder jag bilder för tiden?

    Mina kunskaper sträcker sig till primitiva kunskaper inom bash. Jag kan nada om Java.
     
  11. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Du behöver inte kunna någon programmering alls är tanken :)

    Det beror lite på vad du menar med bild X om det är soligt. Det du säger är "här vill jag rita bilden som är associerad med första prognosperioden". Då kommer Snowy välja solbilden om det är soligt, och regnmoln om det regnar. Hur bilden ser ut kommer bestämmas av det skin som användaren har installerat. Snowy kommer även automatiskt välja dag/natt-symbolen som gäller för det aktuella vädret.

    Dvs, en Image med content=icon, contentIndex=0 säger att här skall du rita väderikonen för fösta perioden. Image med content=icon, contentIndex=1 betyder här skall du rita väderikonen som just nu gäller för andra perioden.

    Du kommer troligen inte ha en bild för tid, utan du kommer ha text för tid (om du har en digital klocka). Du väljer typsnitt, teckenstorlek, färg, position för texten. Bakom texten (som är av typen Clock från toolbaren) lägger du en bild som är "urtavlan". Framför kan du ev lägga en annan bild om du vill att det skall se ut som att texten ligger bakom glas med highlights.

    Lite så som man gör i photoshop när man jobbar med lager.

    (I din bild ovan har du redan urtavlorna ritade i bakgrunden)

    Rätar det ut några frågetecken?
     
    Last edited: 20 jul 2011
  12. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Kvalitén på min skärmdump blev inte så bra, och min bakgrundsbild kanske inte gör det bättre, men så här ser det ut just nu i min telefon. Verkar ha lite problem med alignment kvar, och jag kunde inte bestämma vad som skulle visas ovanför platsnamnet. På din skärmdump står det tid/datum, men om det är datum "just nu" så är det inte säkert att det stämmer överens med prognosen som man visar väder för? Därför valde jag att bara skriva ut periodens tid där.

    Edit: Detta var första försöket att rendrera något som hade olika bakgrunder istället för olika väderikoner för varje vädersymbol. Var även första gången som jag testat att rendrera text i områden som på höjden är större än väntat, så min "gravity" verkar vara fel. Både platsnamn samt vädertexten skall vara alignade på samma baslinje.

    [​IMG]
     
    Last edited: 20 jul 2011
    Verrox och Hund gillar detta.
  13. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
  14. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Skulle vara tacksam om det även kom andra designförslag. Bara photoshop-bilder duger bra.
     
  15. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Ett tips till MIUI-temat är att ha två klockar på varandra, varav den bakre ligger 1px nedanför den ovanpåliggande. Resultatet ser du i första bilden jag postade här ovan. :)
     
  16. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Klocktexten har egentligen en outline, men jag satte outlinen till en färg som var relativt nära bakgrundsfärgen. Egentligen hade jag kunnat göra den tydligare. I koden har jag även stöd för "dropshadows". Just nu är det inte exponerat i grafiska byggaren, men kan lägga till det där.

    Det du beskriver är egentligen en dropshadow, där shadowfärgen är ljus, offsetX=1px, offsetY=1px, radius=1px

    (Alternativt kan man givetvis göra vad du beskriver)

    Edit: Jag skall ändra layoutfilen så att det blir en vit dropshadow där.
     
    Last edited: 21 jul 2011
  17. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Dropshadows är ju ännu bättre, jag visste inte att den funktionen fanns. :)
     
  18. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Så här blev det med dropshadow, och nu har jag även rättat felet med aligning av text.

    [​IMG]
     
    Hund gillar detta.
  19. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Ser riktigt bra ut. :) Kanske lite större text på tiden?
     
  20. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Fixar, men borde faktiskt skicka filerna till dig, så att du kan göra finputsningen :)