Fråga: Kan jag använda min SGS2 som FM Radio i bilen?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Grusburk, 4 september 2011.

1. Grusburk

Grusburk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Som rubriken lyder undrar jag om jag kan använda min mobil som en sändare till fm radio så jag kan lyssna på spotify genom mobilen utan någon aux sladd.

Min blir har tyvärr inte någon aux port, och jag själv har köpt en fm-sändare som kopplas till cigg uttaget i bilen och sedan genom aux port till mobilen, på sändaren ställer jag då in en frekvens sedan samma på radion sen drar jag igång spotify på mobilen och kan lyssna på musiken.

Det jag undrar är som sagt om jag skulle kunna skippa själva fm sändaren då den glappar som fan och är väldigt jobbig i längden, och om mobilen själv har någon lösning för detta då tekniken gått så långt frammåt.

Detta skulle då också vara en lättnad för då skulle jag kunna ladda mobilen samtidigt som jag lyssnar på musik från den.

Tack i förhand

2. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Nej det går tyvär inte. Jag rekomenderar denna FM-sändaren. Den tar emot musik från telefon via bluetooth och sen sänder den det till radion. Fungerar hur bra som helst. Det följer även med en mic som man kan fästa i bilen för att få hands-free. En annan bra funktion är USB-porten, så den fungerar som laddare med en vanlig USB-kabel :)

5/5 trots högt pris.

Edit: Kom på en till sak. Man kan byta låt osv väldigt enkelt via en fjärrkontroll eller knappar direkt på FM-sändaren. Trafiksäkerhet!

Last edited: 4 september 2011
    WebHobbe och PePPiZCH gillar detta.
  3. Grusburk

Grusburk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Och denna funkar prima menar du? Jag vet inte riktigt om det är värt så mycket, eftersom jag har en själv men den du länkade är ju trådlös genom bluetooth iaf, verkar riktigt nice, kanske något man kan skriva upp på önskelistan. Laddar den bra då eller är det som vanlig usb laddning ?

4. Stedad

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Vet inte om den laddar mer än USB i datorn. Den klarar av att ladda när jag använder Navigon och eller spotify. Det är det viktiga för mig.

5. adixuz

adixuz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

"USB-port (OBS! Endast för laddning av iPhone/iPod)" står det på sidan, men din SG2 fungerar alltså att ladda?

6. Stedad

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Absolut. Kan inte förstå varför de skriver det där.

7. Talvathir

Talvathir Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Annars blir väl Äppelfolken förvirrade .. ;)

8. adixuz

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tryckte iväg en beställning på en i söndags 23:40, skickades måndag 9:00. Hittills verkar det ljust, hoppas ljudet blir bra också ;)

9. zappa79

zappa79 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Annars kan du köpa en bilstereo med aux port jätte billigt!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

10. adixuz

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Billigt och billigt, till min bil kostar det 5000kr att få en ny stereo (orginal) med AUX.

11. adixuz

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nu har jag fått hem min och den fungerar ypperligt. En fråga till er som redan har den, var är det optimalt att placera mikrofonen? Jag funderar på att sätta den ovanför förardörren, vill minnas att biltillverkare oftast placerar sina egna där.

12. Stedad

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Jag har dragit kabeln bakom instrumentpanelen och fäst mikrofonen på A-stolpen. Ungefär som markeringen på bilden nedan. Ser inte ut exakt så i min bil men ungefär och det fungerar bra.

13. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Till min bil kostade de cirka 500kr för att få fram en AUX-port till min originalstereo. De grisiga va att originalstereon har en aux-port men man behöver en adapterkabel och för att försäkra sig att kunderna inte kommer undan kostnaden så måste bilverkstaden också programmera lite i bilens dator så aux-porten aktiveras, då den är avstängd som standard. Kabel är dock hur skönt som helst. De glappar aldrig, aldrig problem med att BT inte är igång eller störningar eller skit, och telefonen laddas och ja, livet är bara gött. Här är lite sköna pics. De jag har är Samsungs Originalhållare för bil. Då slipper man ansluta en endaste kabel när man kommer till bilen. Allt fixas bara man dockar telefonen i hållaren.

Skaffa AUX är värt pengarna om du kan på nåt sätt förmå din bilverkstad att fixa de.. 5000kr låter som en inkompetent persons historier. Peugeot i Göteborg hade ingen aning hur man fixade AUX till min bil, inte heller Borås eller Skene. Men i Kungsbacka visste dom och kirrade de. Dom andra kunde också säkert fixa de om jag berättade artikelnummer på adapterkabeln o förklarade hela proceduren med Planet 2000 (peugeots serviceprogram), fast de ska dom ju veta själva imo. Krav till nästa bil är att den har USB och 3,5mm redo när jag parkerar min feta röv i bilen. Många nya bilar har detta i faket vid handbromsen. Smidigt om man inte vill ha en hållare vid rutan.

Last edited: 8 september 2011
  14. adixuz

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ok, då borde det fungera lika bra att placera den ovanför förardörren. Jag har en V50, vet inte hur enkelt det är att dra den bakom insrumentbrädan, kanske tom jag kan fixa :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

15. Stedad

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Snyggt det där! Finns det någon chans att hållaren fungerar med ett skal på telefonen? Har ett Case-Mate touch case som bygger ganska mycket..

I de flesta äldre bilar finns det bandspelare (kassettspelare?). Ofta kan man då löda sig in på ett av kretskorten med en AUX-kabel. Då kommer man undan väldigt billigt, dock blir bandspelaren brukbar, men vad gör det år 2011?

Det finns säkert bil/elektronik-firmor som gör detta om man inte vill löda själv.

16. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Tyvärr omöjligt att ha ett skal på. Jag har provat med både Samsungs originalskal och även ett billigt ifrån nätet. Inget av dem passar i hållaren tyvärr. De som du pratar om ang kassettspelare finns att köpa på kjell/claesohlson. En fakekassett som du stoppar in i bandaren med en kabel på. Kan nog inte va speciellt dyrt. Dock lär ju de inte bli CD ljudkvalitet direkt som du har med en AUX-kabel.

17. Stedad

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Ah synd på hållaren. Jo, fakaekassetterna har jag sett. Dock inte det jag menade. Man kan 'koppla förbi' bandspelaren och löda dit en AUX-kabel i stereons kretskort. Sedan när du trycker på tape så spelaren den upp via AUX-kabeln istället, med bra ljud till skillnad från fakekassetten. Finns en liten guide här.

18. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Värt att tänka på om man kör ljudet över BT är att det då inte går genom lurens DAC utan digitalt till BT mottagaren sen hänger det på om den har en bra DAC om det ska bli bra ljud.

Testade med min SGS1, och det lät helt fruktansvärt dåligt över BT till en SE MW600 BT dongel. Inte provat vidare på SGS2'an då jag ändå kör sgs1 till all musik.

Är mkt glad att bilen har AUX från fabrik. Men dom flesta bilstereos lär ju ha nån form av ljudingång som man kan fulkoppla sig in på om man vill.

19. adixuz

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Inte V50 -06!! :cry:

20. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Ingen CD-växlar ingång eller nåt sånt? Dom brukar ju va förberedda för det även om man inte har växlare. Samtidigt kan orginal stereos va jäkligt kinkiga om det inte är en volvo orginal växlare osv osv.

Vet inte exakt hur det ser ut i V50 men har faktiskt sett några lösningar som sett bra ut med en aftermarket stereo. Bara färgen stämmer och täckplattorna runt är rätt. Men det är meck med det också.

Byt bil helt enkelt ;)