Hej jag undrar om det kommer komma bättre spel med bra grafik så som iphone till android, vill verkligen sänka mina iphone vänner på den sidan med?
Så snart Android för stöd för OpenGL ES 2.0 kommer vi att se en del häftigare spel som motsvarar det man idag ser på iPhone 3GS. Att det hela inte är för långt borta vittnar den här tråden på XDA om, där man upptäckt att Google redan kommit en bit i arbetet med att lägga in stöd för 2.0: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=618201 Detta kräver dock att du har en telefon som har hårdvara vilken är kompatibel med OpenGL ES 2.0, något HTC Hero, Magic, Galaxy m.fl. inte har. I dagsläget är det nog bara Motorola Droid/Milestone, Acer Liquid och Google Nexus One som fixar det. Det finns dock en del småhäftiga OpenGL 1.1-spel ute och som fungerar på nästan samtliga telefoner: Raging Thunder Speedforge 3D Sedan är förstås utbudet på betalmarknaden lite bättre: Armored Strike Retro Defense Radiant Crystallight Defense Snesoid
om Nexus One har stöd för OpenGL 2.0 så borde väl Desire ha det? Antar att det är något som ligger bortom Android 2.1?
Kan tillägga att Radiant LITE och Retro Defence LITE finns på free market också, dock bara demoversioner.
Någon som vill lägga upp någon av de gratis spelen på drop.io/androidtattoo då de inte finns i market för tattoo.
Kommer man kunna förvänta sig detta till HTCs Legend och Desire eller kommer spelen vara lika fattiga som nu? Är det helt mjukvara beroende. Dvs kan man köpa en android telefon idag, och sedan uppgradera mjukvaran när det väl händer något på fronten eller handlar det då om att köpa helt ny telefon?
Måste bara rekommendera Homerun Battle 3D, riktigt kul! http://www.androidzoom.com/android_games/arcade_and_action/homerun-battle-3d_cfbp.html
Ok, tack för besked. Då återstår frågan om HTC Legend och/eller HTC Desire har stöd för OpenGL ES 2.0? Någon som har koll?
Detta kräver dock att du har en telefon som har hårdvara vilken är kompatibel med OpenGL ES 2.0, något HTC Hero, Magic, Galaxy m.fl. inte har. I dagsläget är det nog bara Motorola Droid/Milestone, Acer Liquid och Google Nexus One som fixar det. Men borde det inte då fungera med HTC Desire, det är ju väldigt snarlik Nexus One, hårdvarumässigt.
Blev lite deprimerad, Älskar min Hero, och kommer nog behålla den till hösten i alla fall. Men menar ni att jag aldrig kommer få se fina apps (för iphoneappsen är ju faktiskt jäkligt läckra i många fall) på min hero!?
Har försökt läsa på och jag får det till att det är Snapdragon processorn som har stöd för OpenGL ES 2.0, och att denna ju finns i Desire (men inte i Legend). Någon som kan bekräfta?
En fråga från en helt oinitierad i iPhones spelutbud och hårdvara... Är inte iPhones hårdvara sämre/likadan som t ex Hero, varför klarar då inte Hero med Android liknande spel!? Är Android så dåligt optimerad eller vad beror det på?
Det är så att IphoneOS är optimerad för hårdvaran eftersom Äpplet endast sjävla släpper telefoner med detta os. Medans i Androidvärlden skall operativet stödja flera olika modeler av hårdvara, dvs det är svårare att optimera då man måste ta hänsyn till flera tillverkare. =/ Men förhoppningsvis så kommer Android med tiden att utvecklas till det bättre alternativet även när det gäller spel.