Mekmobil - vad ska man köpa?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Ulsen, 4 februari 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ulsen

Ulsen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Som rubriken antyder letar jag efter en mobil som man kan lägga in lite ROM:s på och lite annat smått och gott. Men jag har ingen aning om vilken telefon jag ska köp. Följande krav har jag:

max 2500, ebay funkar
    fullstor skärm, minst 3,2"
    gärna tangentbord
    kunna utveckla på mobilen

Jag har sedan ca en månad letat runt efter olika HTC Dream G1, de flesta från USA, som ligger innanför budgeten. Problemet med telefonen är att den kanske inte är tillräckligt modern, det är ju trots allt en G1.

Måste man ha en ADP för att utveckla till telefonen förresten? För jag skulle gärna vill börja bygga applikationer. Därför har jag börjat läsa Java, men tyvärr inte kommit allt för långt än.

Lite tips skulle uppskattas

2. Ragzy

Ragzy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Intressant fråga, det undrar jag med. Jag är lika ny som dig och har samma syfte med köpet och även en budget på runt 2500kr.

ADP mobilerna verkar ju som sagt vara lite för dyra. Men som jag har förstått det så kan du utveckla till vilken android mobil som helst, ska du enbart utveckla och köra dina egna applikationer så är isåfall upplösningen på Tattoo (som ligger inom budgeten) inget hinder, då du anpassar appen till den upplösningen. Jag var och kännde på Samsung spica och HTC Tattoo idag och tycker att samsungen var på tok för klumpig för min smak. Låg upplösning är dock någonting som jag stör mig oerhört mkt på i andra sammanhang, men de videos på youtube där man jämfört upplösningen med Hero (tror jag det var) såg jag inte mycket skillnad på.

Som du kanske märkt så är jag sugen på Tattoo, problemet är ju bara appstödet för de redan utvecklade applikationerna.

Skillnaden mellan ADP och en vanlig lur är som jag uppfattat det att du förlorar garantin om du lägger in nya ROMs.

Detta är mina uppfattningar efter drygt en veckas informationssökande, vore bra om de som har mer koll på läget kunde dela med sig av sin kunskap.
    Hoppas att jag har bidragit med någonting.

3. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det finns ingen lur som stämmer in på dina kritrier tyvärr, annat än G1/ADP1, men den är gammal numera och har på tok för liten systempartition. Med Android 1.6 och ett 20-tal apps installerade så är det sedan nästan slut på utrymme.

Skillnaden på en G1 och en ADP1 är egentligen bara att ADP1 levereras med root, direkt ur kartong, men eftersom du busenkelt kan roota en G1 så kan du på 10 minuter förvandla den till en ADP1 om du så skulle vilja.

Att du vill ha tangentbord ställer till det, då det bara finns fyra sådana androidlurar på den västerländska marknaden. Redan nämnda G1/ADP1, Motorola Dext/Cliq, LG GW620 och Motorola Milestone/Droid. Milestone/Droid är för dyr, den går bort. GW620 har ingen utvecklarcommunity att tala om bakom sig, så den försvinner. Motorola Dext/Cliq, samma visa som GW620. Återstår gör bara G1/ADP1, vilken har en gigantisk community bakom sig och är den mest använda developerluren by far.. men den har problemet med det usla systemutrymmet istället.

Jag skulle således råda dig att skippa tangentbordet och köra på en Vodafone Magic (PVT32B). Dessa kan du finna till ett ypperligt pris numera, och de har större systempartition än G1/ADP1. Utvecklarcommunityn är inte lika stor som för G1/ADP1, men riktigt imponerande ändå. Roota luren och sedan kan du leka så mycket du bara vill, till en billig penning.

4. Ulsen

Ulsen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns det inte Apps2sd som löser problemet med systempartitionen? eller e jag totalt ute och cyklar? Att den också e lite gammal gör faktiskt inte så mycket, för communityn bakom kompenserar:P jag ska ända köpa ny telefon om 1 år igen, så¨jag får väl hoppas på att den inte hinner ruttna tills dess:P

Har provat HTC Magic, var inget riktig höjdare faktiskt... Lämnade inget intryck om man säger så. Kanske Fender-versionen, men mest pga 3,5 mm

Som du märker, det blir nog en G1... Ju mer jag får andras argument, ju starkare blir mitt sug efter en G1. Den har nåt speciellt helt enkelt!

5. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Du kan inte lösa problemet med att systempartitionen är för liten för stora ROM-filer med Apps2SD. Eller inte ens stora ROM-filer, utan snarare även medelstora. De går helt enkelt inta att installera om de är över en viss gräns. Detta kan påverkas litegrann med en bra SPL, det är ändå tight. Med den officiella releasen av Android 1.6 var det bara några få kB till godo. Men visst, det är ingen kass lektelefon, så om du kan leva med det begränsade utrymmet så är det utan tvivel den luren som har absolut störst community bakom sig. Jag har själv haft en i över ett år :)

6. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

mannyb gjorde mig uppmärksam på att det pratades G1 här. Jag har en till salu om någon är intresserad. Det är som sagt en ganska föråldrad telefon, men kan vara perfekt om man bara vill pröva på att utveckla och labba lite.

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=5975

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.