[Appförslag] Bra svenska barnappar

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Appland. Jonatan, 29 dec 2011.

  1. Appland. Jonatan

    Appland. Jonatan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sedan jag började jobba med marknadsplatsen Appland, så har jag pratat med många olika typer av människor om appar. De har nästan alla önskemål om olika appar, men det är en sak som alltid återkommer och där efterfrågan verkar vara större än tillgången... bra svenska barnappar!

    Appland inte själva utvecklar appar, så vill jag gärna tipsa/utmana/be er om att hjälpa till med detta!

    Sen är jag ju naturligtvis glad om ni lägger upp appen på Appland också... :P
     
  2. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Hade man varit bra på grafik så hade man kunnat göra lite, men där brister det rejält hos mig :)
     
  3. adinfinitum

    adinfinitum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bra utmaning! Vi har funderat i dom här banorna.

    Vad önskas? Vilken åldersgrupp etc etc?

    mvh Per
     
  4. Appland. Jonatan

    Appland. Jonatan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    adinfinitumadinfinitum;
    Hej Per :)
    Tipset var mer generellt än specifikt.
    Jag har ju visserligen själv en dotter på dryga tre år, men mina nedanstående tips är enbart som ren lekman och efter vad jag uppfattar från min dotter. Hoppas de kan vara vägledande på något sätt...

    * Små barn gillar att dra/flytta olika saker (ex. flytta pusselbitar)
    * Barn gillar att "träffa" saker som rör sig (ex. smälla ballonger som flyger)
    * Interaktion mha ljud (ex.v. djurläten, en prinsessa som tackar för något, etc)

    I åldern 2 - 4 år ska nog spelen vara överdrivet enkla. Det räcker att det händer saker och låter. Snygg grafik är ju dock alltid tilltalande (speciellt för föräldrarna).

    I ålder 5 - 7 år kan man nog göra dem betydligt mer kluriga och pedagogiska.
     
  5. adinfinitum

    adinfinitum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej Jonatan,

    Har lite idéer på vad man kan göra så lägger dom i bufferten så får vi se hur det blir. Detta är nog appar som går ganska bra internationellt om inte annat och ganska enkla att göra.

    mvh Per
     
  6. Appland. Jonatan

    Appland. Jonatan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag vet ju att ni är i absoluta toppklass när det gäller grafik, så jag väntar med spänning! ;)
     
  7. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 254

    MINA ENHETER

    Perfekt om det kommer svenska barnappar.. Saknar det verkligen.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  8. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Talking Tom / Ben är min 10 mån son besatt av iaf. Så mer sånt, fast lärorikt tex med djur som låter som nämnts tidigare.
     
  9. WX5

    WX5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ja svenska barnappar är gult värt. Mina tjejer (iaf den minsta på 5år) kan nästan bara räkna på engelska haha.
     
  10. wuma

    wuma Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Utbildande barnappar

    Något som jag saknar till Android så är det utbildande appar, t.ex lära sig läsa appar. Till I-pad finns det många där av köper skolor endast in I-pad's!

    /Marco
     
  11. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag har en outvecklad idé för ett mycket enkelt spel, som någon med barn eller erfarenhet av barn gärna får säga vad de tycker om:

    En spelplan med en blandning av djurbilder och djurläten (som hör ihop i par), läten kanske på flyttbara "knappar" med mjau, mu, etc. skrivet på.
    När man trycker på bilden får man se en större, när man trycker på lätesknapparna så spelas ljuden upp.
    Spelet går ut på att dra och släppa ett läte på rätt bild eller vice versa.

    Ganska mycket memory över det, alltså.

    Är detta en gångbar idé, eller är det en för stor blandning mellan åldersgrupper (t ex. för lätt för de minsta men tråkigt för de äldre) eller helt enkelt en dålig idé? :P
    Copyright är ju ett problem här, med tanke på att man annars måste lösa alla bilder och ljud själv.
     
  12. spatman

    spatman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tråden är ju några månader gammal. Är det fortfarande lika dåligt med barn appar på market? eller blivit bättre på senaste tiden?
     
  13. xtreme

    xtreme Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Lite länkar till App store? För oss som inte har iPhone skadar det inte med inspiration ;-)

    Verkar som det kommit ut en del appar där man kan färglägga etc nu. så fler appar kanske är på gång.
     
  14. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 254

    MINA ENHETER


    den här är iaf mitt barns favo! han är två och halvt år gammal nu. älskat appen sen han va ungefär 2 år.
    http://itunes.apple.com/se/app/pekbok-for-barn/id433170708?mt=8

    mer sånt i play market! :)
     
  15. xtreme

    xtreme Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tråden handlar om svenska appar men de förslag som kommit upp skulle egentligen kunna göras så att de fungerar överallt (förutom möjligtvis hjälptexter vilket inte borde behövas i enkla spel) oavsätt språk.

    Matteprogram - siffror ser lika över över hela världen (undantag för ex kinesiska tecken etc)
    Dra djur till läten - kräver bara förklarande bilder. Djur och djurläten är samma över hela världen.
    Memory - kan göras med bara bilder
    Lära sig färg och form behöver inte heller någon text

    Det jag vill komma fram till att många barnappar inte behöver vara specifikt svenska, små barn är ändå inte så bra, eller har ännu inte lärt sig att läsa. Enda undantaget är ordappar för att lära sig stava etc. Finns inte såkallade universalspråksappar på market/play heller?
     
  16. hetp0st

    hetp0st Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Jag har en tvååring som lär sig räkna på engelska då det är större apputbud på engelska... Jag har köpt många appar av det svenska(?) företaget WOMBI på Play, men jag upplever dem som buggiga och de har reklamknappar som kräver att jag sitter med hela tiden.

    Så till apputveklare har jag några förslag:
    • Ta fram ett "Fem myror är fler än fyra elefanter-pedagogiskt"-spel på svenska.
    • Gör barnspel som låter en vuxen spela in ljud (siffror, barnets namn, bokstäver, fordonstyper, köksverktyg, djurnamn osv) som senare används i spelen.
    • Kontakta ett redan befintligt förlag som släppt populära barnböcker och gör dem interaktiva (se The Going to Bed Book). Det finns allt från Totte, Tummen, Lilla Anna och Pelle Svanslös vars förlag säkert är intresserade att samarbeta. Barnen bryr sig kanske inte om vilken figur det är men det är vi vuxna som sitter på köpbeslutet och igenkänningsfaktorn är viktig och blir en kvalitetsstämpel plus att grafiken redan är klar ;)
    • För de yngsta barnen kan en vuxen hjälpa till att starta appen men en tvååring måste kunna starta och använda appen utan att få reklam! Släpp gärna en "irriterande" reklamfylld gratisversion så att en vuxen kan testa appen, men var tydliga med att betalversionen är fri från klickbara länkar som inte har med leken att göra.
     
    Last edited: 11 nov 2012
  17. SMac

    SMac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  18. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    ang reklam, Visst är det väl så att stänger man av wifi/Data så försvinner reklamen. Alla spel kräver väl inte uppkoppling hela tiden. Ex angry birds spelar jag utan uppkoppling och funkar utmärkt. Håller med så klart att det vore bättre om de inte var där, men se det mer som ett fultips.
    Mgman
     
  19. OneMuppet

    OneMuppet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  20. rimion

    rimion Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    63
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Tack för tipset (OneMuppet), ska testas på min 3-åring.
     
    OneMuppet gillar detta.