Vad är ROM?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av Dreamer, 15 feb 2010.

1. Dreamer

Dreamer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hejsan!

Jag har inte så mycket kunskap inom detta med smartphones osv..
    Framför allt är det en sak som bekymrar mig ganska mycket och det är det som kallas ROM.

Jag har letat runt en del på google och även här på forumet, men jag hittar inte vad en ROM är för någonting exakt..?
    Är det någon vänlig själ som skulle kunna förklara för mig, eller möjligen hänvisa till någon sida där det står förklarat, vad det är för något och vad det används till samt för och nackdelar? :)

Tackar på förhand.

2. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

ROM är där operativsystemet är installerat. Numera, inom forum, har man böjt på det så att ROM är själva operativsystemet, och inte där det är installerat.

ROM:s i Windows Mobile- och Android-sammanhang är en version av operativsystemet som oftast har blivit modifierat av användare (privatpersoner), vilket då gör det till en Custom ROM. Fördelen med detta är att vissa som har nära kontakt till HTC, eller vilket mobilföretag som helst, kan få läkta versioner av det senaste och lansera det i form av Custom ROM:s, innan det har lanserats officiellt. Till exempel så har Android 2.1 funnits tillgängligt i form av Custom ROM en längre tid, även Sense UI baserat på Android 2.1. Versioner av MotoBlur finns också, samt att vissa utvecklare inkluderar applikationer från till exempel Motorola, som bara finns i deras mobiler, i Custom ROM:s. På så sätt kan man få det bästa av alla världar, om man till exempel har Android 2.1 tillsammans med MotoBlur-applikationer och så vidare.

Det är en positiv sak. En annan är att de som gör Custom ROM:s (Cyanogen, Kingklicks, Euguene, OpenEclair-teamet, Dwang etcetera) optimerar operativsystemet så att det ska flyta på så bra som möjligt och dra så lite batteri som möjligt. Till exempel så finns version 1.6 av Android väldigt optimerat och batterisnålt i form av Custom ROM. Är det version 2.1 finns det fortfarande buggar, kan upplevas långsam och vissa saker funkar inte som det ska (videoinspelning till exempel).

Nu har 2.1 funnits relativt länge och de versioner som finns av det i form av Custom ROM:s fungerar väldigt smärtfritt. I början var de hackiga, buggiga och saknade Bluetooth, ta foton och WiFi.

Vill du inte ha det senaste utan något som är stabilt och snabbt finns som sagt optimerade och mycket bättre versioner av 1.6.

Nackdelen med att installera Custom ROM:s är att du riskerar att bricka din telefon, vilket gör att den låser sig och du kan inte fixa detta på något sätt. Din telefon blir helt enkelt värdelös och du kan lika gärna använda den som dörrstop. Gör du det ordentligt däremot riskerar du inte att bricka den.

Att bricka sin telefon är något man bara riskerar på vägen till att kunna installera en Custom ROM. Alltså när man installerar ny SPL eller radio. När du gjort så att du kan intsallera Custom ROM:s riskerar du inte att göra det.

Hoppas det blev förståeligt. Säg till om du har några frågor så ska jag göra mitt bästa att svara på dem.

3. Dreamer

Dreamer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Oj! Tack så jättemycket för att du orkade ta dig tid till att svara såhär detaljerat!
    Verkligen, Tack!

Några frågor har jag dock (bör tilläggas att jag har en HTC Hero):

*Hur kan jag ta reda på vilken ROM som passar mig bäst?
    Jag har sett att vissa ibland delar länkar till olika ROM's här på forumet och när jag har vart inne och tittat så känner inte jag att det har funnits någon direkt beskrivning på vad den specifika ROMen innehåller.

*Jag kommer nog att välja det "stabila" alternativet.
    Men hur funkar det om HTC säjer att Android 2.0 har kommit ut till Hero? Kan jag fortfarande uppdatera till det operativsystemet då eller krockar det med ROMen?

*Jag funderar på att "roota" telefonen och enligt guiden som finns på https://swedroid.se/wiki/index.php/Flasha/Roota_HTC_Hero rekommenderas att man ska installera en ROM som heter Modaco, vet du om det är en ROM som är av version 1.6 eller 2.1?

*Hur ska man göra om man råkar låsa telefonen då?
    Jag har läst att garantin inte gäller om man mixtrar med telefonen på detta sättet, eller gäller det bara "rooting"?

*Varför ska man installera en ny SPL och radio?

Det du skrev var väldigt förståeligt måste jag tillägga.

Tack så mycket ännu en gång!

Last edited: 15 feb 2010
  4. yayayay

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

1. Tyvärr så är jag inte alls inne på HTC Hero-ROM:s, men ROM:s byggda på 1.6 är oftast snabbast och mest stabila, antagligen även på Hero.

2. Har du rootat telefonen och installerat en Custom ROM kommer du inte få Over The Air (OTA)-uppdatering, vill du få det måste du ta bort root igen.

3. Huruvida ModaCo är 1.5/6/2.0/1 eller inte kan jag inte hitta... testa fråga här:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=3332&page=40

4. Om du menar att bricka telefonen när du säger låsa så blir den värdelös och det finns inget att göra åt det. Gör du allt rätt däremot är det inget du riskerar att göra.
    Du rätt i att du förlorar garantin, men måste du skicka in den kan du ta bort root och installera ROM:en du hade från början från HTC:s hemsida.

5. Med en ny radio kan du få bättre och starkare mottagning. Med en ny SPL är jag inte säker på vad som händer. Jag hade problem med att installera en ROM och den hamnade i en "bootloop" då. Alltså att man bara såg startskärmen om och om igen. Installerade då den nyaste SPL:en och det försvann.

5. Dreamer

Dreamer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack så mycket för alla svar!

Mycket cred till dig! :)

Hade gott! :)

6. yayayay

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Inga problem. :) Var inte rädd med att fortsätta ställa frågor här, eller i övriga delar av forumet, om du har några fundering.

7. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Kan tillägga att ROM ursprungligen var en förkortning av Read Only Memory dvs en minnesmodul som bara var läsbar efter tillverkningen och alltså aldrig gick att skriva till. Så för oss som är så gamla att vi känner till den är det ganska förvirrande när frågan om hur man ändrar i rom kommer upp...