Går det att ge ut gratiskoder för android marketplace app?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av TFeldt, 8 feb 2012.

1. TFeldt

TFeldt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenixen gubbar och gummor. Jag tror dessvärre att jag redan vet svaret på min fråga men jag vill vara helt säker. Scenario; jag har gjort ett spel och lagt upp det på android marketplace, fungerar kanon. Tänkte att jag skulle göra någon dra upp en post i spelforumet här på swedroid och ge folk gratiskoder till det då det är min favoritsida relaterad till android. Men går det ens med android marketplace numera? Vet att det inte gick förr men man har ju alltid hoppet i halsen.

Yes, jag vet att jag kan ge ut apk'n men skall jag vara helt ärlig är jag inte särskilt sugen på det. Blotta tanken om hur jag skall hålla folk uppdaterade är nog för att ge mig mardrömmar, särskilt då det är ett nätverksbaserat spel som körs på mina servrar. Varje gång jag gör en uppdatering slutar de gamla versionerna (oftast) att fungera. Ett måste då folk med äldre versioner annars inte hade kunnat köra med folk som har den senaste.

Tack på förhand,
    Anders

2. nadam

nadam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Har inte hört att något sånt har införts, men däremot så kan du returnera pengarna i efterhand till någon som har köpt appen. Lite omständligt kanske och kräver att den som köper appen litar på att du kommer returnera pengarna.

Bästa alternativet tror jag är att också ha en gratisversion med reklam och/eller begränsad funktionalitet, men det beror förstås på vilken typ av spel det är.

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ett annat alternativ är att du har en gratisversion som kan låsas upp till fullversion mha en kod. För att förhindra missbruk så kan appen kan koppla upp sig mot en server och registrera att koden är förbrukad och få en upplåsningskod tillbaks som in sin tur låser upp appen.

4. TFeldt

TFeldt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Pust och stön, pest eller kolera. Tusen tack till er båda för rådgivningen. Där är en front apples app store är i särklass mycket bättre, vill man ge ut gratisexemplar är det inte knepigare än ett par klick i interfacet.

Hade velat ge ut en reklamfinansierad version av spelet mer än något annat, men iom att det körs på mina servrar så kostar det mig pengar varje gång någon spelar det. Möjligt att reklamintäkterna hade täckt kostnaden men jag vågar inte ta risken riktigt än. Nästa spel kommer däremot ha en gratisversion med reklam.

Det får bli det gamla vanliga, en forumtråd med beskrivning och inte så mycket mer. Trist.

5. robin92

robin92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Vad är det för spel?;)

Sent from my GT-I9103 using Tapatalk

6. TFeldt

TFeldt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER