Diskussion: Funderingar kring rom, stabilitet och androidversion

Discussion in 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' started by fireon, Feb 10, 2012.

1. fireon

fireon Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Jag har lite tankar kring mina erfarenheter med rootning/flashing osv nu efter ett tag med min Galaxy Nexus.

Jag rootade min GN tidigt, svårt att hålla sig ifrån det när man kommer från en Desire som man lekte rejält med. :) Men jag har haft betydligt mer problem med Nexusen.

Stock 4.0.1 (med root) fungerade grymt för mig. Hade aldrig några problem. Flöt på bra utan lagg och hade inga FC's, reboots eller dylikt. Men man saknar ju allt annat godis som finns i custom roms.

Sedan har jag kört diverse 4.0.3 romar och börjar undra om det är något riktigt fel med 4.0.3 (Google drog ju också in den uppdateringen, så något måste det ju vara).

Har mestadels kört AOKP, med och utan Franco Kernel. Men har stött på spontana omstarter en hel del. Build 19 var stabil för mig med Franco 14.1 kommer jag ihåg. Men så körde jag B21 med Franco och den ballade ur helt, återställde hela telefonen en gång (eller all data, inte apparna).

Efter det körde jag Vicous Miui i några dagar (också 4.0.3). Fungerade också mestadels stabilt, men med några fler småbuggar än AOKP. Men den fick fnatt idag när jag ver på väg hem och lyssnade på musik. Omstart, omstart igen och till slut bootloop. Bestämde mig då att gå hem och flasha AOKP Build 22.

Nu har jag kört den ikväll och det är ju en riktigt bra ROM. Men jag fick ytterligare en omstart ikväll.

Nu till det intressanta... Alla omstarter, eller de flesta, har skett när jag har använt wifi eller 3G i stor omfattning. Ena gången var det när jag hade synkat bilder till Dropbox vilket kräver mycket bandbredd. En annan gång var det när jag streamade musik från Spotify och den ikväll när jag synkar Google Music och Spotify med min telefon. (Har haft några fler spontana omstarter men kommer inte ihåg alla)

Jag har kört både XXKL1 och den senaste SC04DOMKKD radion.

Tror ni att det kan ha att göra med belastningen på radion (wifi+3G), eller möjligtvis 4.0.3?

Ska bli intressant att se nu med 4.0.4 (eller 4.0.5 snart kanske) om det blir stabilare...

Allt det här har gjort mig lite sugen på att flasha 4.0.2 istället, men det finns inga roms som har bra extra features med den versionen tycker jag...

Har ni liknande erfarenheter?

Hoppas att ni orkade läsa igenom alltihopa, blev en lång utläggning det här :P

Last edited: Feb 10, 2012
  2. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har verkligen i princip bara bra erfarenheter av att leka med GNex, kör AOKP #21 med Franco 15.2 och har inte stött på ett enda fel vad jag kan minnas. Kört detta sedan det släpptes, och innan dess körde jag de äldre versionerna.

Det var en kort period på Franco 14-14.4 har jag för mig som krånglade lite med HotPlug.

Jag märkte mer fel i stock än jag gör/har gjort sedan unlock och flash. Inga småbuggar alls och det är förmodligen därför jag inte ens brytt mig om att uppdatera. Det funkar klockrent.

Sedan kan fel och buggar bero på så många saker, kanske har jag bara haft tur i några veckor. Hur som helst har jag inte ägt en telefon som funkat såhär smidigt tidigare.

3. SGSi9000

SGSi9000 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Håller med dig till viss del Fireon. Inte en enda bootloop eller SOD hade jag med 4.0.1. Den fungerade hur bra som helst! Men precis som du skriver så var det ju de extra funktionerna som man var ute efter :-) dock upplever jag telefonen som något snabbare och lite bättre batteritid. Jag har provat Revolution 4.0.2 och den var perfekt! Denna veckan åkte jag dock på 2 SOD, håller just nu på att testa och det berodde på ROM eller något annat.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

4. fireon

MINA ENHETER

Ska kanske förtydliga att jag inte har undervoltat eller överklockat något.

Ja, det är ju lite svårt att veta vad felet är. Kan ju alltid vara en app också. Svårt att veta :) Vore intressant om någon annan har fått problem när dem har synkat/streamat filer med wifi/3G då det har varit lite av en gemensam nämnare för mig.

Oavsett så är jag ändå nöjd med telefonen, så stora är inte problemen. Oftast så har den ju bara startat om sig och sen har den fungerat igen. Men om man kan så är det skönt att få bort småproblemen :)

5. SGSi9000

SGSi9000 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Absolut! Ingen kritik till telefonen på något sätt. Klart den bästa telefonen jag har haft :-)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

6. Blondyz

MINA ENHETER

När jag fixade 5GB dropbox genom betan funkade det, och har inte haft strul med wifi/3g annars heller.. 5GB foton borde trigga felet om det ligger på belastningen kan man tycka..

Själv kör jag både UC och OC, dock inte pillat med voltvärdena.

7. fireon

MINA ENHETER

Okej, det var nämligen då det sket sig för mig. Hela romen ballade ur...
    Men det kan ju bero på så många saker, men då verkar ju inte det vara en gemensam nämnare i varje fall...

8. Blondyz

MINA ENHETER

Som sagt, det kan bero på tillfälligheter också.. Möjligt att det är just det som skapade dina problem, men att de helt enkelt inte inträffade för mig bara.

9. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Inga problem alls faktiskt, hade någon enstaka omstart med någon aokp, men annars har jag gått igenom de flesta versioner. Kör orginal kernel... Ofta kernels som strular med stabilitet

10. io53

io53 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har provat alla kernels och roms som finns och har inte varigt med om en enda random reboot eller något annat skumt. Franco har väl undervoltat sin kernel litegran? Kanske din telefon bara känner sig brkväm vid stock spänning. 4.0.4 med stock kernel finns väl ute på xda så varför inte prova den? :)

11. Blondyz

MINA ENHETER

Detta ska man också ha i åtanke, ingen hårdvara är identisk med någon annan till 100%, olika telefoner med "samma" hårdvara reagerar olika när man går utanför "standard" vilket hårdvaran är menad att klara av. Hur mycket hårdvaran klarar utöver detta är lite chansning.

12. fireon

MINA ENHETER

Jepp, så sant som det är sagt. :)

Nu har jag kört AOKP B22 i ett par dagar och har inte haft något problem alls. Men jag kör inte Franco längre. Så vi får se hur länge det håller nu :)

13. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Har hållit mig mestadels till aokp, men provat runt en del.. :-) Anledningen till att jag roota telefonen från första början var att stock inte alls lirade för mig, mycket problem med fc, reboots och allmänt seg lur. Allt det försvann i princip med aokp som har varit riktigt stabilt och pålitligt i det mesta.

Annars har jag provat runt lite annat tex Manhattan, Foxhound och MIUI. Foxhound gillar jag, skarpt, snabbt och snyggt med black edition men tyvärr lite småbuggigt och ofärdigt. MIUI blev en riktig wow-upplevelse, så himla snyggt och stilrent! Väntar dock tills den kommer officiellt, så allt funkar som det ska.

I vilket fall hamnar jag alltid tillbaka med aokp, kör nu b22 utan Franco ett tag. Passade på att lägga in samma build på min SGT, funkar precis lika bra på den :-)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk

14. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Lånar tråden lite, så slipper jag starta egen tråd :). Ja fick min Nexus idag och har inte använt den så mycket än. Men jag undrar, är det värt att roota sin Nexus? Jag hade sg2 innan och där var det en självklarhet eftersom det fanns så många bra ROM's där ute , och risken för att bricka sin s2a var liten. Ja lärde mig roota för ca 1 månad sedan, och sedan dess har jag lekt och lagt in ny ROM varannan vecka ungefär.

Vad jag försöker säga är, kan jag vara lika säker på nexusen när det gäller rooting, är det lika bra,enkelt osv? Finns det bra ROM's där ute, och får man en batteriökning eller ej?

Tack.

15. io53

io53 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns igen telefon som är så lätt att roota som Galaxy Nexus ;).

16. fireon

MINA ENHETER

True that!

17. Blondyz

MINA ENHETER

Om du gillar att pilla med ROMs så har du hittat hem. Finns ingen telefon med så fin utvecklar community som Nexus serien enligt mig. Risken för brick borde vara lika stor, men smidigt att roota och låsa upp är det allt.

18. Fredmann

Fredmann Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Några tankar från mig..
    De första veckorna med mobilen som då hade 4.0.1 kunde jag ha några random reboot. men efter lite tweakningar av OS:et så har det bara blivit bättre, och det har rullat på riktigt bra med väldigt lite lagg och bara några få rr.
    Och så kom uppdateringen 4.0.2 och jag kände direkt att den blev något segare och att touchen inte riktigt var lika rapp som innan. Någon annan som upplevde likadant? En positiv sak var att batteriet höll något längre.
    Efter två månaders användning utan root Access var det då dax att ta tag i det. Jag rootade min käraste och flashade in milestone 3, grym rom, flyter på otroligt bra, plus att där är fler inställningar som jag har saknat i stock. Enough from me

19. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Är en crack flasher, dvs flashar allt och allting, men har svårt att hitta motivation efter AOKP. Den har fan allt. Har inte ens bytt kernel då den medföljande är så stabil. Vore nice med någon typ Voodoo-variant som påverkar ljud och bild, men annars är det rätt dött att flasha andra roms.

Intressant när MIUI och CM kommer med riktiga releaser, först då känns det som det kommer att hända någonting, dvs när Roman får riktig konkurrens med sin AOKP.