Damm och statisk elektricitet

Diskussion i 'Xperia active' startad av Dahlbäck, 12 feb 2012.

  1. Dahlbäck

    Dahlbäck Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag upplever ett irriterande problem med min Active: Mobilen verkar vara konstant statiskt laddad på ett sätt som gör att den drar till sig mängder av fint damm från kläderna. Det går lätt att torka av skärmen mot byxorna men den infällda kameralinsen är en annan femma. Jag behöver gå lös på den med en eller ett par tops för att bilderna inte ska få en mjölkig hinna över sig...

    Någon mer som märkt detta? Lösning (knappast)? Hur är andra mobiler på den här fronten. Jag kan inte minnas att jag hade problemet på min X10 Mini.
     
  2. upalmer

    upalmer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo, tyvärr får man tänka på att putsa av linsen om man haft den i fickan utan att fota på ett tag.
    Lurigt, för det är inte uppenbart så att linsen ser luden ut, men bilderna blir kontrastlösa och fula om man inte putsar av.
    Skärmen upplever jag dock inte som dammig
     
  3. Dahlbäck

    Dahlbäck Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Är det ingen mer som upplever feta problem med detta?

    Jag drabbas särskilt på "blixt"-bilder av att "blixt"-ljuset strålar/flödar in från den sidan av objektivet som är närmast blixten och ytterligare förstärker. Detta även med en relativt nytopsad kameralins. Någon som känner igen sig?