Fråga: Är era accelerometrar korrekt kalibrerade?

Discussion in 'Galaxy Nexus - Allmänt' started by RoadHazard, Feb 18, 2012.

1. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Lyft från ett inlägg i en annan tråd, då jag skulle vilja ha lite fler svar.

Nu har jag, i raden av små men irriterande problem, upptäckt att accelerometern i min Nexus inte verkar vara korrekt kalibrerad. Lägger jag telefonen på en plan yta och kollar i GPS Status (den visar även accelerometerinfo) så får jag detta:

Det intressanta i sammanhanget är Pitch/Roll, samt den gula "blobben" i mitten (som bör vara exakt i mitten, vilket den som synes inte är). "N01" kan nog kanske förklaras av "knölen" längst ner på telefonen, men "V02" är mer problematiskt. Telefonen tror att den lutar två grader åt vänster när den ligger plant, och jag måste luta den märkbart åt höger för att den ska visa 0 graders lutning.

Detta är ju inget som märks speciellt mycket under faktiskt användande, t ex i spel, men det är ändå lite irriterande för perfektionisten i mig. Och tyvärr finns det så vitt jag vet inget sätt att kalibrera accelerometern i själva systemet, bara i en del appar (vilket då bara gäller för den appen).

Hur ser det ut för er andra?

2. berka

berka Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Samma här, är ju inte tänkt som något precisionsverktyg direkt, så + -2 ° får man nog räkna med är inom tolleransen, men jag kan ha fel!

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

3. RoadHazard

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Nej, det är väl inte direkt tänkt att man ska använda telefonen som vattenpass (även om det finns en massa appar med den funktionaliteten), men jag tror banne mig att min gamla ZTE Blade var bättre kalibrerad än min GNex.

Det är ju som sagt inget egentligt problem vid verkligt användande av telefonen. Är mest ute efter att få det bekräftat att detta är "normalt", så jag inte behöver känna att just min telefon har problem.

4. Droid_308

Droid_308 Guest

Det är tydligen ett vanligt problem. På galaxynexusforum.com så länkade de till en diskussion på xad-develop eller vad det heter.

5. RoadHazard

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Har du någon länk?

6. Droid_308

Droid_308 Guest

7. RoadHazard

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
  8. heeke

heeke Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har alla en helt plan och horisontellt yta att testa med undrar ju jag. Köksbord duger ju inte direkt för att avgöra fel på enstaka grader.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

9. RoadHazard

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Jag testade ett antal gånger med telefonen roterad 90 grader varje gång, och fick alltid samma resultat, vilket jag tolkar som att bordet jag testade på verkligen är plant. Hade det berott på ett lutande bord hade avvikelsen bytt axel varje gång jag roterade telefonen, men det gjorde den inte. Det var alltid ett par grader åt vänster.

10. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Säger som jag sa i den andra tråden.. Endast bulan på baksidan verkar påverka min får då D03 000 vilket tyder på att den lutar upp/ner ist för höger/vänster. Det tolkar jag som rätt kalibrerat, eftersom telefonen inte är platt.

11. RoadHazard

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Ja, det låter normalt, skulle jag säga. Det är min falska vänsterlutning jag inte gillar...

12. delofson

delofson Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Min telefon på plan yta ger följande värden Pitch; Växlar mellan U01-000 och Roll; 000

13. RoadHazard

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Lyfter upp detta nu när det har gått ett tag, för att se om fler har samma problem. Min beter sig exakt likadant efter att jag har flashat in 4.0.4, så det är definitivt ett (litet) hårdvaruproblem. Mycket irriterande att det inte finns något alternativ i Android för att kalibrera sensorerna.