Varför är AMD så jäkla värdelösa på att fixa drivrutiner till sina laptop-GPU's?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 26 feb 2012.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Allt som oftast när jag får problem med min dator så beror det på grafikkortsdrivrutinerna och en del folk frågar om jag har uppgraderat till senaste versionen. Ja, jag önskar att jag kunde det, men på Acers hemsida finns endast en utdaterad version och inte ens AMD själva har nyare versioner.

Går man in på amd.com och väljer i dropdown-listan efter drivrutiner till det kortet jag har: Notebook (ni ser Notebook, eller hur?) graphics ---> AMD Radeon HD 6xxxM series ---> och sedan Windows 7 64bit som operativsystem; så tycker man ju att det borde fungera? Eller hur?

ICKE! Trots att man valde rätt, så möts man av en liten bit text som säger: " The following notebooks are not compatible with this tool:
    Notebooks equipped with switchable graphics
    "

Det roliga är följande: Alla kort i deras 6600M-serie har switchable graphics, och att de tagit bort möjligheten att ladda ner Catalyst Control Center för dessa kort. Det fanns förut en liten tredje-flik där man kunde ladda ner CCC.
    Kolla här och scrolla ner en bit så ser man att dessa kort ha switchable graphics.

Varför erbjuder de nedladdningar för dessa kort när de ändå inte stöds? Laddar man ner installeraren ändå, så möts man av en liten trevlig ruta som säger att man inte har en grafikadapter av rätt typ. Idioter.

2. qviz

qviz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Om jag kommer ihåg rätt finns det drivrutiner som inte är certiferade av AMD men ska endå ge bättre prestanda i spel och förbättringar mot dom vanliga drivrutinerna.

3. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Skulle du kunna länka?

4. qviz

qviz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Googlade lite, men hittade inget tyvärr. Kolla lite mer du, det finns säkert någonstans där ute.

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag förstår inte din frustration i det här läget. Det går som du säger inte att ladda ner CCC ifrån deras hemsida. Men däremot säger du att de tillhandahåller nerladdning? Jag antar du har hittat filen genom att säga att du har ett annat kort och då får upp meddelandet.

Programmet har inte stöd för det, så varför klagar du att du får upp ett meddelande?

Googla på din modell efter icke verifierade uppdateringar av din dator (av ex Asus eller vilken dator du nu har). De flesta tillverkare skickar inte ut de senaste uppdateringarna då de måste veta att de fungerar osv. Enklast är att söka på kortet/datorn efter drivisar på google.

6. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Du antar inte lite du, det märker jag. Jag väljer drivrutiner för den modellserie jag har. Notebook graphics --> Radeon HD Series --> Radeon HD 6xxxM Series

Den så kallade "software suite" kan laddas ner, och det är endast via programmet som drivrutinerna laddas ner. Alla av korten i 6xxxM-serien har switchable graphics, men ändå tillhandahåller de en nedladdningsassistent får dessa kort.

För att de tillhandahåller ju en nedladdning av programmet, medan inga kort i serien stöds. Skumt, eller hur?

Jag har en Acer. Jag har sökt efter de senaste drivrutinerna (Catalyst Mobility 12.1) men har alla samma beteende, att jag har en grafikadapter av fel typ)

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag har då inte antagit något direkt. Du sade att CCC inte går att ladda ner, sedan nämner du att det ändå går att ladda ner men att programvaran klagar över att ditt kort inte stöds. Du borde se över vad du skriver eftersom det är din svenska som får en direkt att tro att det är CCC du syftar på.

Sedan står det, innan du laddar ner, att det inte fungerar med switchable graphics, så varför försöker du? Sidan är en generell sida de har kodat, jag tror inte de vill koda om varje sida för ett undantag.

Nog om det.

Tipset kvarstår, sök på ditt grafikkort (modellnamnet) och efter termer som ex "cracked" etc. Eventuellt tillverkaren av laptopen. Men annars är det bara att snällt vänta på att tillverkaren av laptopen ger dig drivrutiner, så fungerar i princip alla tillverkare (av laptops). Att installera "crackade" drivrutiner kan även till viss del voida garantin.
    Det finns forum för liknande ting men jag har inte tid att söka åt dig nu och jag har tyvärr inte kvar några länkar.