Nu när vi kan grunderna kan vi gå igång och börja roota…!
Vi förutsätter att ni har H-BOOT 1.01.0000.
Åter igen, jag tar inget ansvar för vad ni gör med era mobiler. Ni kan följa mina råd om ni vill. Det är ert val att roota. Jag bryr mig inte, jag bara skriver möjliga lösningar (som för mig och många andra har fungerat. Dessa lösningar är de som generellt anses vara de bästa).
Först så ska ni ladda ner lite olika saker.
Android SDK : Länk (Ladda ner .exe versionen)
Hack for legend: Länk (tack till
wigital; för länken)
Visionary: Länk
Legend rooting tools: Länk
HTC Sync (det MÅSTE vara just denna versionen!) Länk
(tack till
wigital; för länken)
Allt nedladdat? Bra.
Du börjar med att avinstallera allt du redan har som berör Android eller HTC (som gamla HTC Sync-program). Starta om datorn.
Installera versionen av HTC Sync du laddade ner.
Du går in i telefonen och aktiverar USB-Debugging (inställningar>appar>utveckling)
Sedan kopplar du in telefonen via USB.
Nu kör du Android SDK installationsprogrammet (.exe filen från första länken). Följ instruktionerna på skärmen och låt den installera. Starta om datorn efter den är klar.
Du har nu en mapp på din C:\Program\Android som heter android-sdk . I den finns en mapp som heter ”tools”. Navigera till denna mappen och extrahera ”hack for legend”.
Under ”android-sdk” finns där ett par andra mappar. I en av dessa ligger filen adb.exe.
Navigera till mappen där den ligger.
Tryck på ctrl+a (markera allt) och kopiera över det till ”tools”. Detta gör vi för att adb med tillhörande dlls med mera har flyttats i senare AndroidSDK-versioner.
Nu har du allt i ”tools”-mappen.
Du ska nu se till att mobilen ligger i USB-debugging mode och i ”bara ladda” läget.
Dubbelklicka på ”crackin.bat” . Mobilen kommer starta om totalt 5 gånger.
Därefter ska du installera Visionary på din mobil. Detta kan du göra via valfritt utforskar-program, så som Astro File Manager, Bluetooth File transfer eller dylikt. Du kan skaffa dessa från market. Mobilen får inte kopplas från datorn.
När Visionary är installerat ska du öppna den, och välja ”temproot”. Du kanske behöver göra det här två gånger.
När du har temprootat ska du gå tillbaka till datorn.
Där ska du in i ”tools”-mappen, hålla in shift och högerklicka på ett ställe. Välj ”öppna kommandofönster här”.
I fönstret som nu kommer upp ska du skriva:
Du kommer få upp ett fönster på mobile. Välj här ”ja”.
Nu ska du till datorn och skriva ( i samma kommandofönster som tidigare)
Code:
/data/local/flash_image misc /data/local/misc1-2.img
Nu ska du extrahera “root for legend” och extrahera dem så att sökvägen blir C:\r4-legend-root\ .
Stäng av telefonen och starta den i H-BOOT (volume down + power)
Navigera med volymknapparna till ”fastboot”.
Nu ska fastboot komma upp, se till att mobilen är ansluten (det står fastboot USB).
Öppna upp r4-legend-root och välj ”step1-windows.bat”. Vänta till den är färdig.
När du ser menyn på telefonen igen ska du navigera till ”bootloader”, sen till ”recovery”. Telefonen kommer komma till skärmen som bara skriker fara åt dig med en röd varningstriangel och ett utropstecken. Bara lugn, detta är stock-recovery.
På datorn ska du nu starta ”step2-windows.bat” och vänta på att den ska bli färdig.
Nu kommer du se CWM. Hälsa artigt och styr med trackpaden (den optiska kulan fram på din mobil).
Välj ”wipe data /factory reset” och acceptera. Vänta tills den är färdig, vilket inte borde ta lång tid.
Gå tillbaka till huvudmenyn här nu, och välj ”flash zip from sdcard”. Välj ”rootedupdate.zip” och flasha in den. När den är färdig har du root!
Nu har du root, då är det dags att skaffa upplåst bootloader så att du slipper fakeflasha dig till CWM varje gång. Du kan här välja om du vill låsa upp bootloadern eller skaffa nytt ROM först. Upplåst bootloader gör bl.a. att AdFree fungerar korrekt, och det är därför jag rekommenderar det först.
För att låsa upp bootloader kan du följa min guide. Du hittar den här:
https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=66130
Du tappar inte root access genom detta, och det är enkelt att flasha nytt ROM direkt efteråt.
Om du inte gör detta så kommer du behöva ha filen ”update.zip” i roten på SD-kortet hela tiden. Det är irriterande.
Last edited: Feb 28, 2012
Eazer, Jdroid and Gwypaas like this.