One X vs One S Hårdvarufrågor

Discussion in 'One X - Allmänt' started by Mavro, Mar 9, 2012.

1. Mavro

Mavro Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Dax att byta eller förlänga mitt abonnemang så jag har börjat kolla på de nya mobilerna och fastnat lite för One X/S. Jag tänkte vänta tills S3an släpps också och sedan jämföra Galaxy Nexus med One X/S och S3an.

One X och S är det som gäller just nu iaf och jag har några frågor runt hårdvaran.
    Hur är det med S4 mot tegra 3 processorerna? Är X verkligen snabbare bara för att det är 4 kärnor? Använder mobilen alla kärnorna? Eller bara väldigt tunga spel?
    Hur är klockfrekvensen och upplösningen mellan de olika delarna? X mot S.
    Hur skiljer sig skärmarna?

Tunga frågor :) men jag letar efter något som sitter ihop väldigt bra som helhet. Om One S flyter på bättre än X även om den inte är lika maxad så kan det hända att det blir den istället för min del. Har en Nexus S nu och trotts att det bara är en 1 Ghz processor så tycker jag att den flyter på väldigt bra. Bättre än vad min gamla Desire gjorde kan jag tycka (som har samma ramminnes storlek och klockfrekvens).

Tacksam för svar

/Johan

2. Laxsjoe

Laxsjoe Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

X är snabbare än S.

Som jag förstått det så jobbar kärnorna i Tegra3 processorn dynamiskt, så att den kan chilla på en kärna medan den är i stand by t ex. för att köra på allihopa när du spelar något tungt eller multitaskar (vilket innebär att batteritiden troligtvis kommer vara över förväntan). När man har använt tegra3 chippet i en laptop och jämfört batteritiden mot samma dator, fast i orginalutförandet, har man fått ut mer än dubbelt så lång batteritid. Nu kommer jag inte ihåg vart jag läste det så jag kan tyvärr inte hänvisa till någon källa.

Enligt diverse recensioner på Youtube från MWC så upplever många att X har ett bättre flyt i menyerna än vad S har.

X har en SLCD2 display medan S har en S-AMOLED. SLCD2 (som är en IPS-panel) har bättre betraktningsvinkel än AMOLED-skärmar och ser bättre ut utomhus i ljusa miljöer.
    I AMOLED-displayer brukar/kan två stycken pixlar dela på 1 subpixel vilken kan leda till att du inte får samma "crisp" i bilden som du får med LCD. Det som är fördelen med AMOLED är väl att man kan få ut något högre kontrast men personligen föredrar jag LCD pga. ovan nämnda anledningar.

Jag har f ö. bokat One X :)

Last edited: Mar 9, 2012
    Mavro likes this.
  3. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tror inte att skärmen i One X har bättre betraktningsvinklar än SAMOLED. Men de kanske är lika bra.

Jag har inte hittat någon jämförelse som handlar om hur de upplevs i verkligheten men av vad jag sett i testväg hos Anandtech så ser väl S4 bättre ut än Tegra3 vid en snabbtitt på siffrorna. Enligt Anandtech:
    Det ska bli spännande att se jämförelserna när telefonerna kommer ut på marknaden snart.

4. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Mavro likes this.
  5. Adr1aniii

Adr1aniii Adult Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Kommer det blir svårt och roota den och flash andra roms eller?

6. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Imponerande att se hur HTC One S ändå presterar med en dualcore.
    Först och främst är ju ute efter en telefon med tillräcklig kraft och en riktigt bra batteritid. Det känns som om både X och S har förutsättningar för att klara det!

7. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har funderat på samma mobiler jag med, men en sak som väger in mycket för mig: är att Nvida fortfarande inte har släppt nödvändiga binära drivrutiner till den fria utvecklar världen, Nvida lovar en massa, men inget händer.

Dessutom tegra3 processorn baseras på en äldre arm modell, men s4an baseras på en nyare modell, trots att den bara har två kärnor.
    Jag kommer sannolikt undvika Nvida, när jag köper min nästa nalle.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

8. Carrera

Carrera Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är inte så insatt i smartphones men one s är det samma prestanda som i en sensation xe? Jag tänkte på efter som dom har likadan processor?

9. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo Sensation och Sensation XE har samma processor, XE är enbart "kejsarens nya kläder" och att man höjt klockfrekvensen från 1.2 till 1.5 Ghz.

Själv kör jag min standard Sensation med en 1.62Ghz-kärna. Funkar alldeles utmärkt...

Ref
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1424345

Utan att ha "nördat" ner mig så är den stora skillnaden att Qualcomm S4 hanterar grafiken mycket snbbare. Jag har studerat minimalt.

Sen angående skillnader Tegra 3/Qualcomm så är det omöjligt just nu att göra riktiga test eftersom vi inte vet hur kärnorna används med Tegra 3-chipet. Jag tror inte att mjukvaran drar nytta av kärnorna så att samtliga drar igång som de ska med ökad CPU-last.

--

10. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
  11. Exile82

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Måste säga att jag blir mer och mer positiv till One S!

12. swanden

swanden Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Sen bör det kanske tilläggas att One S har en mindre och mer lågupplöst skärm som dessutom har pentile. En qHD-skärm som One S har får med pentile en praktisk upplösning som är mindre än WVGA (480x800).

13. Exile82

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Värt att beakta, helt klart!

14. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej, processorn i One S är en generation nyare/bättre och kommer därför vara snabbare än Sensation XE i samma klockfrekvenser (GHz).

15. Mavro

Mavro Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för alla bra svar och länkar! Får ta och vänta lite då och kolla vidare efter tester när mobilerna kommer ut på marknaden. Och försöka testa dom själv.
    Helt klart sugen på båda men galaxy nexus och S3 skulle inte vara helt fel heller :). Ska ta och kolla lite på Galaxy nexus tester med.

Last edited: Mar 11, 2012
  16. Mavro

Mavro Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Mycket intressant artikel :). Kul att se skillnaderna.

17. Mavro

Mavro Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Mycket bra information :). Jag föredrar att skärmen funkar bra utomhus också. Blir väldigt sugen på X när jag läser det här men jag ska nog vänta lite till och kolla vidare lite. Galaxy Nexus lockar mig lite också men det blir sådan liten skillnad för min del då jag använder Nexus S nu. Får se hur det blir :)

18. joth

joth Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Någon som vet om One S kommer att ha ANT+?

19. Jompis

Jompis Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Antagligen jag som är seg. Men vad menar du med påståendet om custom roms? :)

20. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo eftersom One X har en Tegra 3 och är 4.7 tum stor och One S har en Qualcomm S4 Snapdragon storlek 4.3 tum så kan det blir en stor röra.

Det måste bli helt olika romar för lurarna !!..... inget problem för de som är insatta men kanske för de som är mer åt "noob"-hållet.

------
    One S RUU läckte precis ut så förhoppningsvist så finns det en rom redan i kväll för min lur....:teeth: