Wifi-routers som drar onödigt mycket batteri

Diskussion i 'Allmänt' startad av menigar, 19 mar 2012.

1. menigar

menigar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Tänkte att det vore bra att få upp ett "index" över vilka wifi-routrar/accesspunkter som drar onödigt mycket batteri och förhoppningsvis få reda på vad man kan ändra i inställningarna för att bli av med problemet eller åtminstone minimera det. Även att uppmärksamma problemet mer, då jag själv länge trodde det var något fel på telefonen.

D-Links DIR-655 orsakar det för min del. Netgear CG3100(comhem-router, den tunga batteriåtgången i början av grafen är DIR-655s förtjänst) gör det inte. Bifogar två bilder för att visa skillnaden, medveten om att de inte är exakt jämförbara pga av olika användning.
    [​IMG][​IMG]

I mitt fall så är batteriåtgången på DIR-655 oberoende av signalstyrka, det drar lika mycket om telefonen ligger bredvid routern som när det är långtifrån, samma sak med kryptering, kanal och standard(b/g/n)
    Provade att uppdatera firmware från 1.21EU till 1.31EU men det gjorde ingen skillnad.
    Någon som haft nån slags framgång?

2. Gilbert

Gilbert Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Testa att nedgradera den till 1.11, eller använd nån rysk firmware, kolla forumet på minhembio där har routern en egen tråd. Själv bytte jag router.

3. menigar

menigar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Tror jag har löst det nu, eller åtminstone minimerat problemet. Ändrade DTIM Interval från 1 till 255. från 81% till 80% på 30min nu med min i9000. Upplever ingen försämring av prestanda på telefonen åtminstone, ska prova med laptop senare.
    Har ändrat lite andra inställningar också så återkommer när jag är säker.

EDIT: En länk om vad DTIM Interval gör.
    http://www.enterprisenetworkingplan...666446/Optimize-Multicasting-on-Your-WLAN.htm

Last edited: 20 mar 2012
    steevoo och osvanberg gillar detta.
  4. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 589
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    finns det generella inställningar man bör ha på alla routrar och märken?

Typ över kanal 10 ska man blockera osv

5. menigar

menigar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

If it ain't broke don't fix it är väl det mest generella man kan säga :)

Men iaf så använd nån wifi analyzer och se vilka kanaler grannars nätverk kör på, och kör på den de inte använder. Ha ett dolt SSID om det inte innebär problem, kör högsta möjliga kryptering(är WEP den högsta möjliga krypteringen, köp en ny router), ha ett lösenord på åtminstone 10tecken. Se hur långt din wifitäckning räcker, går den utanför området du normalt sett använder så skruva ner signalstyrkan om möjligt. Har du bara produkter som följer n-standarden så ställ in att den bara sänder n-standarden.
    Beror mycket på vilka produkter man har som ansluter trådlöst och hur man använder nätverket.
    my 2 cents

wmb gillar detta.
  6. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Dolt SSID gör verkligen ingenting för säkerhet då SSID:n ändå är enkel att ta fram med diverse mjukvaror personen som eventuellt försöker knäcka ens nätverk kommer använda. Det ställer enbart till med problem och är ett tips från tiden då WEP var "the new hotness".

I övrigt var det du skrev vettigt. :)

I OpenWRT finns det en inställning där man kan optimera signalen automatiskt baserat på längsta avståndet från routern man använder prylar. Ser ut att vara en feature i ath9k-drivrutinerna så om det finns på enheter med Broadcom-chip vet jag inte.

menigar: Har du testat att sniffa nätverket för att se vad det är för paket som tvingar telefonen att hålla sig i ett högre power state (antar att det är det strömförbrukningen kommer ifrån)?

Last edited: 20 mar 2012
  7. menigar

menigar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Medveten om att det inte ger någon extra säkerhet men jag har aldrig förstått poängen med att berätta för alla som har en wifi-möjlighet att här finns ett nätverk. Å andra sidan kan det ju verka mer intressant om man inte skyltar med sitt nätverk, lite av en smaksak.

Har inte haft möjlighet att sniffa nätverket än(inte hemma hos mig 655:n sitter). Men jag känner mig mer och mer säker på att problemet låg i DTIM-värdet.

8. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Problemet med dolt SSID och liknande är att det vaggar in personer i en falsk trygghet. Nätverket kommer ändå broadcasta ut att det finns där, bara att många enheter medvetet väljer att inte visa dem. Annars är väl den största nackdelen att det kan vara osmidigt att manuellt konfigurera varje gång och att vissa enheter inte alltid har perfekt stöd för det.

Baserat på länken om DTIM-intervall så håller jag med om att det verkar väldigt troligt att det kan ligga bakom problemet. Skönt om det är något man kan konfigurera med standard-firmware. :)

9. Wetterholm

Wetterholm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag hade samma problem som du för länge sen, ändrade då DTIM från 1 till 3.
    Blev en oerhörd skillnad.

menigar gillar detta.
  10. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Hej,

Har du märkt några prestandaproblem med att ha värdet 255?
    Har batteriförbrukningen för SGII hållt sig till "det bättre" sen du gjorde ändringen?
    Samt, testade du lägre värden oxå, eller smackade du på med 255 direkt?

(funderar på att köpa en SGII och har en DIR-655 som funkar 100% med allt annat jag har hemma, så är inte så sugen på att byta router. Har läst lite om att vissa har problem med denna router och SGII, det var så jag stötte på denna tråd).

Har HW A3 & FW 1.11EU. Stabil som tusan för allt jag utsatt den för genom åren.
    mvh Ola

11. menigar

menigar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag har inte testat några mellanvärden utan jag gick till 255 med en gång för att jag ville se vad som var problemet. För mig var det DTIM, men det går säkert lika bra med ett lägre värde. se nedan:
    Men jag har inte brytt mig om att ändra då jag inte märker nån prestandaförlust. Jag har inte SGS2 utan en SGS. Ska kolla med en SGS2 i veckan om den också har blivit av med problemet.

osvanberg gillar detta.
  12. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Ok, tack för infon.

återkom gärna när du testat med SGII:an. tack!

Last edited: 24 mar 2012
  13. menigar

menigar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Här är en SGS2 med ICS som körs på DIR-655:an. En hel del synk, spel, widgets och sånt som körs på den telefon jämfört så batteriåtgången verkar helt klart rimilig. Verkar som att ändra DTIM även löser problemet på SGS2.

osvanberg gillar detta.
  14. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e

15. Summered

Summered Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Man ser dock fortfarande att den går på i jämna intervall utan att skärmen är igång, men intensiteten är minskad iaf. Verkar helt klart som att DTIM är boven i dramat. Men visst måste det medföra nackdelar med ett högre värde på DTIM, speciellt med spelande o liknande?

16. menigar

menigar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag har kört med värdet 255 till en början, för att hitta felet. Men jag tror inte ett så högt värde behövs(se post #9 i den här tråden). Ska köra 255 inatt för att se om det var väder och börs-appen som drog upp sgs2:an i vaket läge eller om det är ett routerproblem. Sen tänkte jag leta efter ett lägre värde som inte ger någon extra batteriåtgång.

Tror i det här specifika fallet att det handlar om väder-widgets och liknande som uppdateras kontinuerligt varesig skärmen är på eller ej. Ska prova inatt igen med de avstängda för att se om det var anledningen.

Det kanske kan påverka i spel, vet inte. Men när jag har pingat med speedtest har det inte varit nån skillnad(jämfört med tidigare trådlöst resultat). Men ska man spela är det trådat som gäller imho :)

Finns säkert nackdelar med ett högt DTIM-värde dock.

osvanberg gillar detta.
  17. menigar

menigar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

[​IMG][​IMG]
    EDIT: vänstra bilden är med avstängd synk/uppdateringar av widgets, högra är samma som tidigare i tråden

Samma SGS2:a med avstängt synk och avstängd uppdatering på de appar/widgets jag kom på att stänga av. Lite mindre vakenläge nu, men jag är inte säker på att det nödvändigtvis är routern som tar upp den i vakenläge(mer än nödvändigt förstås). Eftersom det inte är min telefon kanske det finns fler automatisk uppdateringar att stänga av. Oavsett så tycker jag 2%enheter/h är helt klart godkänt för en telefon med full funktionalitet.
    Även om jag sett andra som varit nere i 0,5-1%enheter/h, så nöjer jag mig såhär. Känns skönt att ha förbättrat batteriåtgången så mycket "and it didn't cost me a dime" :)

Ska börja mixtra med DTIM-värdet idag eller imorgon återkommer när jag hittat det lägsta värdet som fungerar för mig.

18. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Grymt :) tack för updaten!! Låter ju skitbra!!

19. Aemo

Aemo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Detta hör kanske inte direkt till denna topic, men då tråden verkat spåra iväg mot mer allmän wifi-optimering tänkte jag att följande app kanske kan vara intressant. :)

Wifi Analyzer

Ett väldigt smidigt grafiskt verktyg för att hjälpa dig hitta bästa fysiska placeringen av din router, hitta störnings-källor mm.

Last edited: 4 apr 2012
  20. LoA

LoA Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Jag har en SGS2 och har kört med DIR-655 och haft batteriproblem fram tills nu, orkade inte pilla med inställningar eftersom jag ändå ville ha bättre räckvidd. Bytte till en Asus RT-N66U och nu går telefonen ner i "deep sleep" som den bör och wifi-signalen är bättre i hela huset. Batteritiden är enormt förbättrad.

Har dock varit nöjd med DIR-655 i övrigt men Asus:en verkar faktiskt bättre på alla punkter... stabilitet över tid återstår dock att se.

Last edited: 31 mar 2012