Fråga: LTE 4G på landsort (900MHz)

Discussion in 'Galaxy S2 LTE' started by Asteroid, Mar 21, 2012.

1. Asteroid

Asteroid Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Enligt Samsung.se stödjer Galaxy S II LTE endast 800, 2100 och 2600 MHz på 4G bandet. Telenor och Tele2 som delar 4G-nät kör 2600 MHz i storstäderna och 900 MHz i de mindre städerna. Frågan är då om det fungerar att köra 4G på landsorten med de operatörerna? Någon som testat i t.ex. Eskilstuna, Västerås och liknande städer i den storleken? 4G symbolen bör alltså finnas uppe i fältet om det finns signal..

Last edited: Mar 21, 2012
  2. Sideburns

Sideburns Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

När jag kör en *#2263# kan jag lägga till 900-bandet i listan över frekvenser den skall använda sig av. Har däremot inte testat då det inte finns något 4G i trollhättan än och har inte varit i Götet på några dagar, och antar de skulle köra 2600MHz ändå.

3. Asteroid

Asteroid Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Mailade Samsung, fick detta svar:

"Vi beklagar, men det är inte så mycket vi kan göra. Det är nätverksleverantör, som får anpassa nätverket till våra telefoner, men inte tvärtom. Förhoppningsvis de kommer att utvekla 4G sändningen även i små städer. Vi har dessvärre inte fått någon riktig information angående eventuella uppdateringar i detta område."

Verkar som att det helt enkelt inte kommer att fungera. Får flashbacks till den tiden då det inte fanns multiband-telefoner som fungerade i Sverige och US samtidigt.

Ingen som har Telenor/Tele2 som operatör? Hur fungerar det på 4G 900-bandet?

4. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Köpte inte tele2 i 800 bandet? Nyköping får vi 4g med de hursomhelst men tror de är 2600 MHz

5. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    tele2's hemsida

Du kan hitta alla orter på tele2s hemsida vart 4G är etablerad. Om de inte är det för en specifik ort står det uppskattad månad när det beräknas vara applicerad. Exempelvis finns 4g i Västerås, Uppsala, Stockholm. I Enköping där jag bor lovade dem Mars 2012, men det är väl vanligt att sånna dead-lines inte hålls. I Sala där jag jobbade vill jag minnas att de sa november eller december i år. Hoppas du hittar din ort eller bygd, eller närhet. Det kan ju vara till hjälp att få lite förhoppning.

Det verkar som att de betar av efter population. Vilket e smart kanske

6. Gaist

Gaist Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

På hela Gotland kör Tele2/Telenor med 4G på 900Mhz förutom i Visby där det körs på 2600. Finns nog inga telefoner än som klarar LTE900, bara usb donglar.

Last edited: Apr 9, 2012
  7. # brorzan

# brorzan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Telia kör på 800 och 2600. De delar inte heller när med någon annan operatör. Telia var smarta nog att betala extra mycket för att få "rätt" frekvenser för att slippa den här typen av problem.
    http://telia4g.se/?page_id=38