Problem: Problem med uppdatering

Discussion in 'Galaxy S2 - Allmänt' started by Roq12, Apr 3, 2012.

1. Roq12

Roq12 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!
    Igår blev jag för första gången stolt ägare till en android, då jag köpte en SGSII.
    Den var operatörsfri men jag använder själv tele2.

Jag har för tillfället android version 2.3.4.
    Idag har jag försökt uppdatera till 4.0 (eller senare) utan att lyckas.

Jag kan ansluta till Kies, men när jag gör det får jag inget meddelande om att det finns nyare versioner ute. Jag har noggrant letat efter funktionalitet att uppdatera manuellt i Kies, utan att lyckas.

Jag har även försökt att uppdatera via telefonen, skaffat ett samsungkonto och gått in på Inställningar>Om telefonen>Programvaruuppdatering>Uppdatera. Där säger min telefon att det inte finns nyare versioner tillgängliga.

Hur kan jag göra för att uppdatera min telefon? Jag vill undvika att roota eller över huvud taget riskera att förstöra min telefon eller garantin.

Jag ber på förhand ursäkt om det skulle vara så att det redan finns trådar där min fråga besvaras. Jag har gjort en snabb sökning på forumet utan att hitta något relaterat.

Mvh

Roq

2. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

När du ansluter till Kies så ska det stå typ "Nuvarande version"... Skriv upp hela ALLT som står där här... Antagligen har du inte NEE (Nordisk eller Svensk version eller whatever) utan att du har något annat... Typ DBT (tyskt?)...

Vart köpte du mobilen?

3. Roq12

MINA ENHETER

Jag köpte den från MobileSweden och misstänker att den är tysk. Flera av Samsungs egna appar var på tyska.

Med "Nuvarande version", menar du då:
    PDA:KI4 / PHONE:KI1 / CSC:KI1 (ATO)

Den texten gäller för både aktuell version och senaste version. Är det något mer jag borde skriva?

Tack på förhand

4. Arbu11

MINA ENHETER

ATO... ATO... Den var ny! ^^ Där det står ATO borde det stå NEE.... Okej, för att skaffa NEE istället för ATO så måste du nog vara beredd på att den kommer vilja göra en återsällning av mobilen (jag prövade klicka "Install" för att byta från NEE till NEE bara för prov, och vips så fick man börja om med en helt ny mobil)... Är man dum så är man! :P Men du ska ju ändå installera 4.0 och därmed görs ju en reset så...

- Ta bort ditt batteri och kolla på mobilens "insida"... Skriv upp ditt IMEI nummer på datorn "XXXXXX/XX/XXXXXX/X" eller nåt sånt...
    - Starta på moppen igen och gå in på knappats (Som att du ska ringa någon)
    - Slå in *#272*ditt IMEInummer# alltså t.ex: *#272*358140946333981# .... Dvs det som stod under batteriet UTAN slash/snedstreck
    - Du borde komma in i en "Preconfig"-meny... Får du upp några val där?
    - Om du får upp en massa val... Pröva välj NEE och sedan "Install"
    - En restart borde ske och den konfigurerar några grejer - och mobilen är som ny (tyvärr för mig)

Därefter borde du ha NEE och kunna uppdatera som vanligt... Annars får du väl flasha in med ODIN via datorn! ;) Men pröva det ovan, om du har tid/lust/modet! :P

Last edited: Apr 3, 2012
  5. Roq12

MINA ENHETER

Tack för tipset!

Jag kom in i preconfig-menyn, men där finns bara ATO att välja på och jag kunde inte manuellt skriva in något nytt. Det fanns inget alternativ för textredigering där. Jag prövade att skriva NEE utanför preconfig-menyn och klistrade in det ovanpå ATO, så att det stod NEE istället. Då klagade telefonen på att det måste vara 3 chars, vilket är märkligt: NEE är ju bara 3 chars. :)

Tyvärr verkar inte det alternativet att fungera heller.

Det här med att flasha med ODIn - vad innebär det?
    Och framför allt, sabbar det garantin? :P

6. Roq12

MINA ENHETER

En dum följdfråga också:
    Om vi ponerar att ICS-uppdateringen är otillgänglig av någon anledning, borde inte min SGSII/Kies vilja ladda hem någon uppdatering som kommit mellan 2.3.4 och ICS?

7. electro

electro Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har också samma problem.
    Jag har:
    Modelnummer: I9100
    Androidversion: 2.3.5
    Basbandversion:I9100NEKI2
    Kompileringsnr:Gingerbread.xwki8

har försökt uppdatera från både kies och via mobilen och det säger fortfarande att inga uppdateringar finns.
    o_O

8. Arbu11

MINA ENHETER

Odin är ett program för datorn där du skaffar en .tar-fil som du flashar ("bränner") in på mobilen! ;) Du kommer då att få NEE, din mobil kommer bete sig precis som om den vore en Svensk och snäll original-mobil! ;)

Garantin - Ska inte vara några problem alls!...

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1075278 - Gå in där och scrolla ner till "Flashing Firmware with Odin"....

Snabbt sagt så ska du:

- Ladda ner Odin 1.85
    - Flasha enligt instruktionerna...
    - För att hitta filen du ska ha trycker du CTRL-F och letar efter "XXLPQ" och laddar ner Firmware (Ej stock kernel, än iaf).
    - Varje gång du startar så kommer du att se en varningstriangel... Enklast för att ta bort det är att skaffa en USB-jig men aa... Hör av dig på PM om det är något problem så kan jag assistera dig om du fastnar på någonting! Finns på MSN, Facebook, you name it ;)

Kan ju vara så att det landet inte släppt 2.3.5 heller (den mellan) ;) Men tänkte också på det när du skrev det innan! ;)

Kolla som jag sa till förra personen via KIES vad du har för någon "Sales code"... NEE ska det vara, antagligen har du inte det!

Last edited: Apr 4, 2012
  9. ekgren

ekgren Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har samma problem, dock är min från frankrike vad jag förstått. Läst runt lite och det verkar som uppdatering släppts i hela Europa så man tycker ju det borde funka till min med det gör det icke.

10. Ampakin

Ampakin Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har ni dubbelkollat så ni inte råkat ut för samma tråkigheter som killen i ics-tråden, hans telefon var en G-modell. Han hade förvisso 2.3.6 men ändå...
    @Arbu11 - du vet vad jag syftar på va? Har för mig att du också var med i den diskussionen.

11. Arbu11

MINA ENHETER

Hmmmm bra där, tänkte jag inte på... :P Ja jag var väl med och läste lite där, och kanske slängde in något inlägg :P Om man startar upp mobilen så ska det väl isåfall stå I9100G istället för I9100?

Så det kan du kolla på Roq12, om det står I9100 eller I9100G på din telefon! ;) men antagligen så är det som sagt var ditt "ATO" som är fel, men så att du inte har DUBBLA problem! ^^

Electro skrev ju "Modellnummer I9100" så där borde det stämma! ;)

12. Ampakin

MINA ENHETER

Det ska stå i inställningar/om telefonen.
    Jo, electro är nog clean ;) uppfattade också det som en "riktig" s2

13. Roq12

MINA ENHETER

Nej det är inget G på slutet, däremot står det modellnummer:
    GT-I9100 - är det dåligt?

Usch nu blir jag lite rädd nästan. :P

14. Arbu11

MINA ENHETER

Nix, det är skeeetabra! ;) Skulle stått I9100G isåfall! :P Varsågod och pröva flasha via Odin om du har lust! ;) Notera att LPQ är lite smått buggig och att man får stå ut med vissa småbuggar tills LP7 eller LP2 släpps! ;)

15. Roq12

MINA ENHETER

Pheew.

Tur det då. Jag har försökt googla lite på regionskoder, för att få reda på när uppdateringen kanske släpps i ATO, men det är ganska svårt att hitta. Jag tror att jag väntar ett par veckor och kollar om uppdateringen kommer innan jag kör med Odin. Jag är lite för noobig på android och har en liten aversion mot sånt där hemmapul. Jag är säkert ute och cyklar, men det känns lite som piratande för mig. :)

16. Arbu11

MINA ENHETER

Eftersom att det fortfarande är 2.3.4 så antar jag att din ICS-uppdatering aldrig kommer att komma tyvärr... Kan ju vara så att bara för att det landet släpper ICS så får inte du det, av någon anledning. Bästa är nog att byta till NEE!

17. Ampakin

MINA ENHETER

Det kan ju också vara så att det landet får nästa uppdatering som jag febrilt sitter och väntar på ;)
    Hade de inte skjutit upp note's uppdatering pga problemen med ics?

18. Roq12

MINA ENHETER

Jag misstänker det. Den version jag har (ATO), gäller österrike tror jag och jag har med google translate luskat ut att åtminstone Tyskland inte får ICS innan mitten av april.

19. Idomin

Idomin Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

kies buggarlo

Försöker uppdatera min brors svenska tre-brandade lur via Kies från version KI8 till tre's ICS firmware. har själv uppdaterat min egen tre-lur till ICS via kies tidigare eftersom inte OTA fungerar på 3. Men med den senaste versionen av Kies tvingas man först söka efter uppdateringar för själva Kies för att sedan få lov att uppdatera telefonens firmware. Visst det kan jag köpa, men när den sen förstår att man redan har den splitter nya versionen Kies händer INGENTING, den kollar alltså inte efter ny programvara till sgs2:an?

Är ett bara som har det märkliga problemet med senaste versionen av kies? Jag är väl medveten om alla andra möjliga problem med Kies, men det inte själva anslutningen som är problemet utan att struntar i att uppdatera firmware trots att den påvisar en nyare version.

20. psypulser

psypulser Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

boven i dramat är ju bazula.se svarar inte på support mail heller