Fråga: Nybörjare behöver hjälp!

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av haggert, 7 april 2012.

1. haggert

haggert Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej,

kan inte hitta någon guide som inte innehåller termer jag inte förstår mig på, såsom kernel,flasha,roota etc etc. Jag har en 3 branded telefon och vill installera standard Samsung operativsystemet, helst ICS 4.0 ifall det finns.

Hur ska jag gå tillväga? Har förstått att jag behöver Odin och via det installera dessa "roms" men ingen aning om jag ska flasha/roota eller så. Förklara gärna utan avancerade termer, eller förklara vad de innebär..

Tack!

2. harull93

harull93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Genom att roota så låser du upp telefonen så du får ytterligare tillgång till funktioner och får möjlighet att konfigurera telefonen ännu mer än vad du kan när den är orootad så att säga. Detta gör att du kan flasha nya ROM's (operativsystem).

Här har du en guide som Akillles på Swedroid har gjort. Detta visar hur du går tillväga för att roota bland annat roota din telefon.

https://docs.google.com/document/d/1LC2TM_wf_25fMx-OTjxVoQ3tvYb5bTwvapU_8wQH_DI/edit?pli=1

Har du några andra frågor är det bara att säga till!

haggert gillar detta.
  3. haggert

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag måste alltså roota för att kunna installera in en ny ROM? För om jag förstår det rätt så bryter man garantin när man rootar.

4. harull93

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Jajjemän, du måste roota först och främst. Ja du förlorar ju garantin, men om du behöver skicka in den så kan du bara flasha tillbaka till original och sedan ta bort root så är den så gott som ny. Tror man kan behöva använda en USB-jigg också, det är oklart, jag har aldrig behövt ta bort root osv.

Sen har jag hört om en del personer som har skickat in sin telefon fast de har rootat och lagt in custom ROM's utan att få några klagomål, så du behöver nog inte oroa dig. :)

haggert gillar detta.
  5. haggert

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej, då följer jag bara den där guiden då. Vart kan jag få tag på Samsungs Officiella ICS 4.0 Rom, har du någon aning? Vill inte ha någon moddad version.

6. harull93

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Här finns en lista med alla officiella Samsung ROM's som inte är moddade.
    http://www.sammobile.com/firmware/?page=3&t=1&o=1&m=GT-I9100&r=1#regiona

Scrolla bara ned och ta 4.0.3 Sweden (Tre) eller typ Nordic Countries. :)

Topeli och haggert gillar detta.
  7. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Vänta vänta vänta.... Du har en SGS2 och du vill Uppdatera till 4.0? Du vill ha kvar Samsungs Android-version eller hur? Du skrev att du vill ha "Standard Samsungs Operativsystem" eller något... Om du vill ha din mobil som vanligt fast med 4.0 så uppdaterar du den genom att koppla in mobilen i datorn och installera KIES.

Det den andra snubben snackar om ovan är inte det "vanliga" sättet att uppdatera mobilen till 4.0 (om man inte får problem med uppdateringen)

Last edited: 7 april 2012
  8. haggert

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Går inte att uppdatera via Kies, Kies ber mig att uppdatera programmet trots att det är senaste versionen. Har nu lyckats installera den senaste orginal romen och alla 3 grejerna är nu borta.

Följde guiden men gjorde inte flashningen via CWM utan via Odin, för det vill inte fungera via CWM.

Innan jag flashade in 4.0 hade jag någon slags "super-user" och Clow Work Mod eller något sånt i menyn, det har nu försvunnit. Vad innebär detta? Är den orootad nu?

9. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Din mobil låter rätt orootad nu! ;) Men okej, då förstår jag! Varför KIES inte funkar kan vara av kompabilitetsproblem... Om du har Windows 7 64-bit borde du ha prövat kört i kompabilitetsläge för 32-bitars! Men men, du verkar överleva och klara dig nu! ;)

10. Topeli

Topeli Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Läste informationen ovan, har inte gjort något ännu, men det lät lockande
    det jag läste då man tydligen kan komma bort från allt vad "3" installerat mm.

Men fungerar det iaf, på annat sätt Arbu11, att installera en "icke 3" version
    av 4.0 med mera.. ?

11. haggert

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Min telefon var nyss 3 brandad, alltså med inloggnings loggan och diverse installerade program. Följde guiden som Akilles gjort och roota samt flasha med hjälp av Odin in den officiella romen från Sammobile.com, länk finns ovanför. Och nu har jag 4.0.3 utan loggan samt alla 3s program.

Var mycket simplare än vad jag trodde.

12. haggert

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo jag har haft diverse problem med Kies, har länge velat undvika denna väg då rootningen tar bort garantin. Har försökt på olika datorer med 32/64bit Windows 7 samt en dator med Windows XP med samma resultat, Kies vill uppdatera Kies för att ge mig möjlighet att uppdatera den inbyggda programvaran, trots att jag har den senaste versionen.

Men vad innebär det nu då för mig? Kan jag "ta bort" rootningen på någonsätt eller är den helt borttagen då jag flashade in en ny rom via Odin?

13. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Såvida inte Rooten är inbyggd i mjukvaran du installerar så har du ej root längre, efter att du flashat in via ODIN ;) Och det brukar framgå rätt bra om Rom:en är rootad!

14. haggert

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Men varför rootade jag då från början? Hade det inte räckt med att bara flasha in orginal romen med Odin? Eftersom att jag inte ens använde mig av CWM och det fungerade utan några problem.

15. Topeli

Topeli Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    ursäkta att man inte redigt hänger med, men..
    "att roota", motsvarar det "att formatera"

Sitter och överväger, men är samtidigt lite återhållsam, har inte
    så bråttom att uppgradera..
    Vad sker med programmen man har nu som tex Maps, Play Butik mm
    ligger de med i de andra "Romén" man flashar in ?
    (låter som tex en win7 crack till en dator)

Eller blir det att efter root / flash mm installera ett program i taget
    och sen bygga upp telefonen med teman etc?

16. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Hmm... Kör man via ODIN så behöver man inte Roota nej! ;) Det är bara om man ska kunna flasha via Mobilen, utan att använda dator... Det finns något sådant sätt, men jag är inte så jätte-insatt i det!

Att "roota" är att du får alla Admin-privilegier, dvs. att du får gå in i System-filer etc och ändra, och inte är begränsad! ;) Så nej, det är inte som att formatera!

Det är precis som att installera crackad Windows 7 på din dator... På datorn försvinner inte Kontrollpanelen, Den här datorn, Utforskaren etc etc.... På mobilen så har du kvar allt som du hade när du köpte mobilen, dvs. Maps och Play Butik bland annat...

Så allt man behöver göra är att Flasha in 4.0 och sen installera de appar man vill från Market!

haggert gillar detta.
  17. haggert

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om jag förstått det rätt innebär "Roota" att man skapar någonslags Super-User kontroll över mobilen, vilket ger dig möjligheter att göra saker i telefonen som man vanligtvis inte kan. Exempelvis överklocka processorn.

Alla program, alla kontakter, alla sms är kvar när man "Flashar" in ett ny rom. Gjorde detta precis för första gången och var extremt simpelt.

18. Topeli

Topeli Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    ok, tackar er båda!
    Med anda ord behöver man inte roota, så länge man inte vill ha kontrollen till 100.

Men man kan inte flasha utan att roota.. eller har ja förstått fel?
    För som jag förstått av tidigare trådar så kan jag idag endast uppdatera/gradera
    till 4.0.3 eller va de va via Kies "3"..

19. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

4.0.3 är vad "alla" ligger på! ;) Sen finns det olika versioner av 4.0.3 tror jag, och det är LPQ, LP7 och LP2 där LP2 är den senaste, om det inte finns en senare... 4.0.4 håller på att släppas tills Googles Nexus tror jag, om jag inte minns fel...

Så att, om du kan uppdatera med KIES så föreslår jag att du gör det... Om någonting är fel, att du har fel Sales Code (att det står något annat än "(NEE)" efter din mobils versionsnummer i KIES) så föreslår jag att du uppdaterar genom att flasha in ny mjukvara via ODIN så att din mobil blir som en helt ny mobil med 4.0 i bagaget! Men det där är upp till dig!

Och som jag sa så TROR jag inte att man måste Roota mobilen... Har alltid min rootad så jag vet ej, och minns ej! ;)

20. haggert

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nej du behöver inte roota din telefon. Du kan uppdatera via Kies, stöter du inte på några problem så är det lättast att gå den vägen. Bara installera senaste versionen av Samsung Kies, finns gratis på deras hemsida, koppla in mobilen i datorn via sladden du fick med när du köpte telefonen, starta programmet och installera senaste programvaran. Svårare än så är det inte.

Då får du behålla 3 grejerna dock, vill du bli av med dom är det bara att ladda ner Odin, samt Samsungs stock rom och flasha mobilen.

Tar max fem minuter och allt du hade innan behålls, ända skillnaden är att du har Samsungs original operativsystem istället för 3s Samsung operativsystem. Därav slipper du alla inloggnings ikoner samt program.

Kortfattat: Via flashning blir mobilen precis som om du hade köpt den i en samsung butik.