Början till guide för root/custom ROM på svenska (kallt kaffes CM9)

Diskussion i 'Samsung' startad av stylva, 8 april 2012.

1. stylva

stylva Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tyckte det var lite svårt att hitta något bra skrivet om att roota/installera custom ROM på GT 8.9 och särskilt på svenska, men nu har jag gjort det med lite hjälp från olika källor så jag tänkte jag skulle sammanställa lite instruktioner och länkar för andra nybörjare som jag.

Först och främst, jag har en GT-7310, vilket är wifi-versionen av Samsung Galaxy Tab 8.9, och den hade Android 3.1 (NSE-versionen) innan jag började. Alla steg jag beskriver nedan kan gå fel och kan bryta garantier och liknande, så du gör detta på egen risk! Allt funkade utan problem för mig, men har inte hunnit testa plattan mer än några timmar hittills. BACKUPS! Jag är ingen hejare på backups, så någon smart får gärna hjälpa till med i vilka steg och i vilka delar som backups är viktiga.

Kända problem med den ROM jag använder (kallt kaffes CM9) är tillexempel att kameran inte funkar, och kompassen och HDMI kan vara felvänt. Läs länkarna ordentligt innan du sätter igång.

Drivrutiner
    För att kunna föra över filer till plattan behöver du USB-drivrutiner. De kan installeras via Kies, alternativt använd länken i tråden för rootningen för att installera drivrutinerna separat.

Roota
    Det är inte nödvändigt att roota för att installera ClockWorkMod och custom ROM på GT 8.9, men en del kan ju vilja roota ändå. Jag använde denna guide från xda-developers, och stötte på några få problem, men inget som gör guiden oanvändbar.
    Grunden i guiden är: ladda hem filen root_original.zip, för över den till plattan, starta om i recovery mode och välj din zip-fil med "apply zip". När zip-filen är installerad installerar du SuperUser från Market/Play Store.

1. Problem: SDCARD-mappen finns inte
      Det fanns/finns ingen mapp som heter SDCARD eller liknande, för plattan har inget sd-kort och ingen sd-kortplats. Jag skapade en sådan mapp, men standard recovery mode ville inte kännas vid att någon sådan fanns när jag senare skulle använda mig av den. Det går jättebra att lägga filen i en annan mapp, jag använde "Downloads" eftersom jag vet att jag utan problem kan lägga till och ta bort filer därifrån. (Däremot fortsatte jag använda sdcard-mappen som extra, för att använda den senare i guiden).
    2. Problem: Knapparna
      Guiden säger att volume up är vänster knapp, och volume down är höger. Så var det inte på min platta i alla fall. Testa själv så du ser vilken del av volymknappen som är upp respektive ner.
    ClockWorkMod
    Här kom jag till mitt största problem som komplett nybörjare. Det finns en app på Market/Play Store som heter ROM Manager som lovade att kunna installera ClockWorkMod (CWM) åt mig. När jag installerat den från Market och valde "Installera Clockwork Mod" så föreslog den dock endast Galaxy Tab 10.1. Vad jag har förstått ska man inte använda den versionen, du kan fastna i en bootloop eller liknande. Ladda istället hem en CWM speciellt för 8.9, tex den jag länkar nedan.

1. Ladda hem CWM-zipfilen från ROM-tråden
    2. Lägg zipfilen på plattan genom att koppla upp plattan mot datorn och lägga över den någonstans i filsystemet. I och med problemet i rootningssteget (datorn hittade inte den mapp jag själv skapat förut) så kan det vara bra att lägga filen på några olika ställen så att du säkert hittar den när du bootar i Recovery sen.
    3. Stäng av plattan och starta den samtidigt som du håller ner volym ner (för att komma in i recovery).
    4. Nu ska det komma upp en meny, där ska du välja Recovery mode (en box-ikon). Volym ner fungerar som piltangent och volym upp som bekräfta.
    5. Väl inne i recovery väljer du "apply zip" med volym upp/ner och bekräftar med power-knappen
    6. Leta reda på din .zip-fil i filsystemet och välj den med powerknappen. Installera den.
    7. Klart! Bara att starta om.
    Välja och installera custom ROM
    Jag valde att lägga in kallt kaffes CyanogenMod 9-version, den tråden med filer finns här. Beroende på vilken ROM du vill ha kanske proceduren ser lite annorlunda ut.

1. Ladda hem ROMen och Google Apps från kallt kaffes tråd (här igen)
    2. Lägg över de båda zip-filerna på plattan. Här använde jag sdcard-mappen jag själv skapat, det borde inte spela någon roll men jag har inte testat något annat sätt.
    3. Starta om i ClockWorkMod Recovery. Jag gjorde detta genom att ladda hem ROM manager och välja "Starta om i Recovery" inifrån den appen. Givetvis finns det ett kommando för att nå CWM från normal boot, men detta kan inte jag.
    4. Väl inne i ClockworkMod Recovery valde jag att göra en backup (volym upp-ner fungerar som piltangenter, power-knappen fungerar som bekräfta/ja/ok/enter). Sedan bootade jag om plattan till normalt läge och kopierade över backup-mappen till min dator för säkerhetsskull.
    5. Boota om i CWM recovery igen. Välj wipe data / factory reset och wipe cache. Gå sedan in i "advanced"-menyn och välj wipe Dalvik cache
    6. Nu ska du navigera dig fram till install zip from sdcard och leta reda på din ROM-zippen i ditt filsystem. Installera den.
    7. När ROMen är färdiginstallerad väljer du install zip from sdcard igen och installerar din Google Apps-zip.
    8. Navigera ut tills du hittar reboot-alternativet och boota om plattan
    9. KLART! Det kan ta en bra stund för plattan att starta första gången, ha tålamod :)
    Länkar/källor
    1. Om ROM Manager, ROM Manager-appen
    2. Om ClockWorkMod och flasha en ROM
    3. Om root
    4. Kallt kaffes ROM-tråd på xda-developers
    5. Lite how-to om CWM bland annat
    All feedback och hjälp för att göra guiden bättre är välkommen!
    Happy modding!

Last edited: 11 april 2012
    uloxh och henel321 gillar detta.
  2. hiitti

hiitti Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Du hade tur som inte provade 10.1 recoveryn! Den funkar inte, jag hamnade i en jobbig bootloop.

3. stylva

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ajdå! Ja jag kände att det kunde gått väldigt fel, tur att jag lät bli. Har du hittat något sätt att komma ur loopen?

4. hiitti

hiitti Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jodå, jag kunde komma åt odin (hålla in neg volym vid start) och flashade in en 3.2 official rom. Värt att tillägga att jag gjorde detta för nån månad sen, inte pga av din guide :)

5. stylva

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ah ok :) Men då ska jag redigera lite så att jag inte tipsar om det sättet :)

6. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Man behöver inte roota original rom:en innan man lägger på Clockwork. Det steget kan man hoppa över.

7. stylva

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jaså, ok :) Det var verkligen svårt att hitta någon förklaring till vad man faktiskt behövde göra och inte, vissa hävdade root och vissa ingenting.

Men då ska jag försöka hitta nåt bra sätt att skriva om det så det blir tydligare :)

8. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    På en del enheter så måste man roota för att kunna flasha på Clockwork men på denna så kan, till min stora förvåning, flasha osignerade .zip filer direkt från stock recovery. Normalt sett brukar stock recovery bara gå med på att installera filer som är signerade med en viss utgivares certifikat och då måste man roota för att sedan flasha om recoveryn inne från operativsystemet (Android).