Google - en ulv i fårakläder?

Diskussion i 'Off Topic' startad av hkkla, 28 februari 2010.

1. hkkla

hkkla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Google vill ju så klart inte släppa all källkod, inte tillverkarna heller. Nånstans ska Google tjäna pengar på Android och jag tror dom gör det genom att skaffa sej enorma mängder information om alla användare. Tänk själv vad en Android-lur får för information om dej, samtal, kontaktnät, position, ja egentligne vet Google allt om dej efter att du varit Androidanvändare en tid.
    Google är ju ingen välgörenhetsorganisation och jag tror att vi kommer få se en hel del skandaler de närmsta åren.
    Skulle Google och tillverkare släppa all källkod skulle dels den omfattande kartläggningen komma fram och dels skulle folk kunna ta bort alla dessa kartläggningsfunktioner.

Jag tror att Google kommer att bli den nya jävulen och Microsoft med alla sina konstigheter kommer att blekna i jämförelse.

2. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jag ska ge dig en sån där i julklapp.

3. underbrallan

underbrallan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    loool

mer foliehattar till folket!

men jag kan hålla med det är konstigt att det ihuvudtaget är en diskution om telefonen ska få eller inte en uppdatering ......

det är som att köpa xp men du får tyvärr inte uppdatera den......

DET SKALL vara en självklar het så länge telefonen klarar av en högre siffra så ska den uppdateras......

sen om telefonen inte fixar det så får man helt enkelt köpa en nyare telefon.....

4. hkkla

hkkla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Google - djävulen själv?

Vad tror Ni då? Tror ni att Google, världens största sökmotorföretag som lever på att rikta reklam, tillverkar ett operativsystem för mobiltelefoner som i själva verket är små datorer med allt från positionsbestämmande till full insyn i social networking och allas kontakter, för att det är roligt?

Man är bra naiv om man tror att Google gör detta för något annat än informationsamlande och i förlängningen makt. Det är självklart att dom gör det här för att tjäna mer pengar, sålänge dom bara gör det för pengar skull är det väl okej men när dom sen börjar göra det här för att få makt, då börjar det bli illa.

Det har inte med foliehattar att göra utan bara sund skeptisism. Man behöver bara fundera en liten kort stund på vilken information min telefon kan ge Google om mej, för att bli mörkrädd.

5. Droid-Nisse

Droid-Nisse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Grabben du måste sluta kolla på dåliga amerikanska filmer och prison break.

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Köp en annan telefon då så att vi som lever i den riktiga världen, utan foliehattar, kan få ha våra roliga telefoner i fred.

Menar du att Google skall skaffa världsstyre med informationen om vart du surfar?

7. hkkla

hkkla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ni tror alltså att Google gör Android utan någon form av vinstintresse. Man har inte mycket till vision om man inte ser möjligheterna Android ger Google.
    Dom har ganska god kontroll på vad vi surfar på, detta genom cookies och våra gmailkonton. Lägg då till att dom numera även vet våra rörelsemönster och våra kontakter på andra sociala medier eftersom våra telefoner är direkt kopplade till våra google-konton så har dom nog snart mer koll på oss än vi själva har.

Jag tror dom succesivt kommer stänga koden allt ju mer avancerade telefonerna blir. Gissningsvis utvecklar dom en egen processor snart som dom kan stänga koden helt kring. Dom är inte intresserade av att ge bort nånting gratis. Den som tror det är för blåögd för sitt egna bästa.

2.1 blir nog sista stora uppdateringen till Hero och telefoner med liknande plattform. Nu vill dom att vi köper nya, mer avancerade telefoner så dom kan fortsätta på det spår dom vill.

8. Thiesen

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Nu har jag ingen aning om hur gammal du är men här kör vi så det ryker; minns du Ibas-affären på 70-talet? Regeringen förde rigister över kommunister... mums mujms för en foliehatt att nysta vidare i.... eller du... NASA's månlandning borde du ju bli blöt i byxan av... eller varför inte 9/11... för visst bara måste det vara USA's regering som beställde 9/11?

Nädu lilla foliehatten... dra inte ner Swedroids forum i konspirationsteoretikernas paradis...

9. hkkla

hkkla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Men det är nog fasen ni som ska ha foliehattar på er. Jag har inte nämnt "world domination". Jag har nänmt att Google blir nya jävulen, i samma mening nämnde jag Microsoft. Microsoft har aldrig varit närheten av world domination mer än på att det finns operativsystemet Windows finns i 90+% av alla datorer.
    Jag nämnde att Microsoft skulle blekna, av den anledningen att MS inte haft möjlighet att kartlägga alls så mycket som Google kommer ha möjlighet med hjälp av Android. Google har tillgång till så mycket mer än MS haft i Windows, sensorer som berättar var vi är, om vi åker bil eller går, om vi springer eller cyklar. Dom får del av enormt mycket information från Facebook, Twitter etc. MS hade just inget av detta tidigare.

Men ni sitter väl där och tror att Google lägger ut miljardtals med kronor för att göra något åt oss som vi ska kunna ta del av helt gratis, jojo.

Vi har ett utdöende Symbian, en nyfödd Maemo som tycks stanna i en enskild tillverkare så det är ute ur matchen, vi har ett genomhatat Windows Mobile som kämpar i motvind. Även om dessa tre är bra fungerande operativsystem så har Google en stor fördel, Google har världens största sökmotor. Google har koll på vad vi surfar på, vad vi söker på och är intresserade av.

Men det kanske är fel ställe, ett Android-fanboy-forumm, att prata om sånt här.

Missförstå mej rätt, jag är lika road som er av min telefon. Jag har aldrig haft en så rolig telefon. Men det den här tråden handlar om och vad jag har försökt påpeka är att Google gör inte det här gratis. Dom är inte intresserade av att vara nån välgörenhetsorganisa
    tion. Dom vill tjäna pengar och det gör dom genom att rikta reklam mot oss. För att rikta rätt reklam mot oss behöver dom veta vilka vi är, vad vi är intresserade av och så vidare. Ju mer välriktad reklam dom sänder desto mer betalt kan dom ta av sina kunder eftersom chansen att vi nappar på reklamen ökar då.

Givetvis skulle väldigt många bli upprörda och kanske sluta använda Android om det kom fram hur mycket dom faktiskt kartlägger varje individ, därför stänger dom de delarna av koden. Förmodligen har Googles strateger gjort helt rätt i att låta det vara öppet till en början för att locka entusiasterna och bygga en bas till sin plattfrm men ju mer vidsträckt Android blir desto mer kommer dom tvingas stänga koden. Projektet Android blir nämligen bara en dyrare och dyrare investering som dom måste skydda till varje pris så den kan fortsätta ge maximal avkastning.

Om jag får spå i framtiden så kommer Android 3.0 eller kanske 4.0 vara mer eller mindre stängd. Dom kommer dock ha API:er och sånt öppna för att inte döda ut communityt runt Android.

Kan ni förstå vad jag menar nu även om ni har foliehattarna på er?

10. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Du säger alltså att Google kommer kicka ut alla andra företag ur open handset alliance och ändra licensform på android?

http://www.openhandsetalliance.com/oha_members.html

Det låter inte direkt troligt då exv nokia gjorde precis tvärtom med symbian...

Tror du på att 9/11 var fabricerat också?

F.ö så förstår jag om man inte kan hålla på och supportera gamla telefoner i all evighet med nyare versioner av android.
    Det låter ibland som vissa tror att företag har oändliga skyldigheter mot oss konsumenter, men som någon sa tidigare, är du beredd att försöka trycka i win7 på en 386:a ?

Last edited: 28 februari 2010
  11. hkkla

hkkla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

9/11 var nog inte fabricerat även om det inte skulle förvåna mej, "Wag the dog".
    Jag skulle tycka det var skoj att stoppa in Win7 i en 386, gärna med en Quantum Bigfoot hårddisk i sej. :P

12. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Eller så är det så att du är paranoid. Om Google kan göra en sådan sak som Microsoft en gång gjort är det bara en tidsfråga innan någon annan aktör tar över det Google byggt upp. Eller är du som han den där direktören på USA:s patentverk för något århundrade sedan? "Allt är redan uppfunnet så vi kan lägga ner.".

Du får inte glömma att det är vi själva som styr åt vilket håll utvecklingen går. Vi bestämmer själva vad vi skall använda. Jag chansar vilt nu men jag tror nog att jag har minst 2/3 rätt när jag säger att du har en Androidtelefon, använder Google när du söker efter något och använder Google Chrome att surfa med.

Börja med att ändra ditt beteende innan du klagar över en situation som inte ens finns.

Sedan är jag oerhört glad ifall jag kan få riktad reklam till mig. Mycket hellre det är OB:s mensskydd. Inte riktigt min grej. Får jag istället reklam för en ny TV eller ifrån harman/kardon är jag lycklig! För inte är du väl riktigt så naiv att du tror på minskning i marknadsföring framöver ;)

13. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Säger du verkligen att Google har mer koll på oss konsumenter än Microsoft? Vad jag vet har datorer med Windows en mycket bredare användarbas än smartphones med Android. Och att du sedan säger att Google kan ta reda på vart vi befinner oss... tror du inte Microsoft kan göra det med IP-tracing? Tror du inte Microsoft kan ta allas bankuppgifter, personuppgifter och tjofadderittan?

Microsoft har minst lika mycket makt när det kommer till att dra nytta av användare som Google har. Apple kan antagligen göra precis lika mycket som Google också.

Naiv, much?

14. Obinoobie

Obinoobie Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag håller med hkkla, vad menar ni andra skulle vara anledningen till att Google skapar Android om inte för att kunna rikta reklam ännu bättre? Google lever av intäkter från deras adsense och reklambanners, inget annat. De tjänar inga direkta pengar på Android eftersom det är gratis, precis som majoriteten av Googles tjänster.

15. Thiesen

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

*sitta på en NAD 317*... :-)

16. hkkla

hkkla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Men vadå paranoid? Du tror alltså på fullt allvar att Google inte tar tilvara på den information dessa mobiler lämnar efter sej? Det vore rätt korkat av dom med tanke på vilken bransch dom är i, sökmotor och reklambranchen. För att dom ska vara framgångsrika behöver dom ha information om oss användare, beteendemönster både IRL och på nätet.

Jag bara yppade att Google högst sannorlikt samlar information om oss och då hugger ett helt gäng in och menar på att Google är någon frälsare som ska ge bort massa saker gratis?

Ang. utvecklingen, gör vi verkligen det? Har verkligen Du och Jag någon faktisk påverkan om vilket håll globala utvecklingen ska gå åt? Naivt!
    Det är dom med mekt och pengar som styr utvecklingen och dom styr givetvis den åt det håll dom tjänar mest pengar. Google har tagit ett steg ut nu, dom infesterar våra mobiltelfoner.
    Du har 2/3 delar rätt, jag kör inte Chrome.
    Så går vi tillbaka till utvecklingen, jag vill ha en smartphone. Jag vil ha en som fungerar tillfredsställande. jag vill ha en som passar min plånbok.
    Då hade jag inte så mycket val kvar åt vilket håll utvecklingen ska gå åt. Iphone, för dyr, samtliga med Windows Mobile, för sega och allmänt dåliga, Symbian, njaa, Maemo, njaa. Så valet blev en Android-lur, det fanns inte så mycket att välja på.

Det här resoenmanget jag för är inte klagomål utan snarare ett konstaterande. Återigen, tråden handlar om eviga uppdateringar. Jag menar på att Google inte kommer ge så mycket mer uppdateringar till telefoner med ungefär samma innehåll som HTC Hero. Google är inte intresserade av det.
    Jag har heller inte sagt att det är något fel med riktad reklam. Jag menar bara att Google inte gör det dom gör för att vara snälla. Dom behöver information om oss för att kunna rikta reklamen, men det är skönt att du ger mej erkännande att jag har rätt.

17. hkkla

hkkla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja, jag är ganska övertygad om att Google har mer koll på oss än Microsoft. Microsoft har inget behov av att ha koll på oss i den bemärkelsen, för Google är det livsviktigt att ha koll på oss. Det är Googles näring att ha koll på oss.
    Just nu är Android relativt litet, dock växer det snabbast.

Microsoft kan ta reda på var jag bor, eller var jag arbetar. På ett ungefär iallafall, om dom har tur. Gör du en ip-trace på mej hamnar du Sundbyberg i Stockholm har jag för mej. Jag bor inte där men min ISP gör det.
    Google däremot, har iochmed Android, möjlighet att veta exakt på metern var jag befinner mej, alla tider på dygnet. Dom har möjlighet att ta reda på hur jag rör mej, om jag springer, går eller cyklar. Om jag åker bil eller buss. Tanka hem lite sensorprogram som bara visar den data magnet, accelerometer och gps genererar. Det är nog inte så svårt att skriva ett program som kan göra en kvalificerad gissning om man är still, går, springer, cyklar, åker bil, åker buss utifrån den data dessa sensorer ger. Sen kan du tanka hem programmet Allakartor till exempel, har Google ett liknande program vet Google en hel del om dina vanor när du är ute och rör dej, vilka butiker du drar dej till och så vidare.

Menar du fortfarande att Microsoft har lika mycket möjlighet att veta saker om oss? Jag tror inte MS kan ta våra bankuppgifter/personuppgifter/tjofaderittan och även om dom kunde det kan jag inte se vad dom skulle ha den informationen till. Du kanske kan berätta för mej hur MS skulle kunna tjäna mer pengar med sån kunskap om deras användare?

18. kottkrig

kottkrig Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Google tjänar pengar på att folk använder internet. Så enkelt är det.

För att de skall tjäna mer pengar (dvs få mer folk att använda den där webben) så sticker de ut hakan då och då och startar nya initiativ för sådant. (Exempelvis chromium, android, chromium os). Jag tror att google sälva är rätt så likgiltiga till vilket os du använder för att komma åt nätet så länge det är ett os som håller sig så nära de htmlstandarder som finns som möjligt.

De startade helt enkelt Android av den enkla anledningen att de vet att en iPhone inte passar alla och att det inte fanns några andra bra high-end-os för mobila enheter. På så sätt har de nu fler användare på internet och på så sätt så kommer de tjäna mer pengar.

Punkt. :)

(Säkerligen otroligt osammanhängande text, men jag skyller på att jag är måndagstrött :))

19. ellis

ellis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Google har gått ut med att de vet en hel del om dig.
    Dock har google även gått ut med i from av EULA och andra lisenser att ingen anställd får/kan kika på information om en människa.
    All information används i syfte att rikta reklam som du som konsument kan tycka är relevant.

Google är så pass medveten om den otroligt kännsliga information dom har på människor att dom även satte upp The Data Liberation Front (http://www.dataliberation.org/) för att lätt exportera ut data från google produkter, och Google Dashboard (https://www.google.com/dashboard/) som gör det lätt att tömma google på all information dom har på dig.

20. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ja, det menar jag. Microsoft har minst lika mycket koll på dig som Google. Google kan bara se vad människor gör med deras browser och tjänster. Microsoft kan se vad du gör med deras operativsystem och är alltså inte begränsade till en specifik tjänst eller program, utan bara operativsystem.

Precis som henca säger är vissa program som följer med Android stängda och de företag som skickar ut Android med programmen är därmed tvungna att betala licenspengar till Google. Det jag skrev innan var lite otydligt sagt, i och med att det inte gäller operativsystemet i sig, utan innehållet. Vill telefontillverkarna slippa kostnaden kan de välja att inte inkludera dessa program, men då går du miste om Market till exempel.