Problem: Fuktskada/vad göra?

Discussion in 'Galaxy S2 - Allmänt' started by estupidonemo, Apr 10, 2012.

1. estupidonemo

estupidonemo Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,

i fredags började min älskade Samsung bete sig underligt. Satt och tog det lugnt framför en film med en kompis då jag plötsligt lägger märke till hur den har en symbol jag inte känner igen högst uppe (där den visar aktiviteter). När jag kollar vad det är står det "Billäge aktiverat". Blir lite förbryllad men tänker att jag måste kommit åt något och avaktiverar billäget utan att tänka vidare på det. Senare på kvällen ger den ifrån sig samma ljud som när man laddar den och då stod det att den gjorde någon mediasökning samtidigt som hela skärmen upptogs av usb-sladd-symbolen (som om jag kopplat den till datorn). Trycker på hemknappen och det försvinner, men börjar bli alltmer förbryllad.

Allt eftersom helgen sen har gått har det blivit mer och mer - den aktiverar billäge, Voicetalk, mediasökning/usb, den registrerar inte att laddaren sitter i medan den ibland gör det då den INTE är i, första gången den ballade ur helt (fredags) försökte jag stänga av den men då startade den sig själv direkt efter två gånger. Tredje gången slutade den. I lördags var den fulladdad men hade väldigt mycket ljud för sig på natten, och på morgonen dog den för att det inte fanns något batteri kvar. Dessutom har den börjat vända på skärmen (som när man håller den på bredsidan) trots att jag avaktiverat autovändning. Vid samtal kopplar den ibland på högtalare fast jag inte tryckt på någonting.

Sist men inte minst - plötsligt bara fryser hela skärmen och jag kan varken trycka på hemknappen, stänga av eller göra nånting. Efter bara en stund blir hela telefonen väldigt varm, och efter ett tag stänger den av sig själv. Då måste jag sätta i laddaren för att ens kunna starta den igen.
    Finns det någon tekniskt kunnig person där ute som kan svara på vad detta är? Är det fel på mjukvaran eller hårdvaran? Är det en fuktskada och vad ska/kan jag göra då?

Var hos Tele2 (butiken där jag köpte den) idag och fick då veta att skickar de den på reparation skickas den till Anovo. Efter lite googlingar har jag förstått att Anovo har väldigt dåligt rykte och i princip "alltid" fastställer skadorna som fuktskador (och täcks alltså inte av garantin). Jag har fortfarande avbetalning på den här telefonen och har inte lust att bli av med den/köpa en ny, så jag undrar om jag verkligen vågar skicka in den (eller om det ens finns något alternativ). Känns så jäkla trist. Telefonen har fungerat utmärkt tills i fredags och jag förstår verkligen inte hur den helt oprovocerat bara kan ha börjat bli sånhär.

2. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Allt du beskriver är klassiska symptom då USB-kontakten är skadad/skitig. Har du otur så måste man byta USB-kontakt. Skickas den då in till Anovo så kan dom grisa sig och säga att den är fuktskadad och du får själv så för kalaset. Om du är kunnig så kan du själv byta USB-kontakten. Det finns nya att köpa på ebay för en hundring.

Fast du kanske har tur. De kan vara bara skit i kontakten. Jag skulle prova borsta rent usb-kontakten med en mjuk tandborste ordentligt för att se om de blir någon skillnad.

3. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan bekräfta att det är USB-kontakten som strular, mkt vanligt problem på SGS2. Och precis som kendobendo skriver så kan det räcka med lite rengöring, men ofta krävs reparation. Jag fixade min själv, men mest för att det var kul, egentligen så ska det ju gå på garanti om man inte varit mkt ovarsam eller dopat telefonen i vatten. Det finns ju även risk att man pajar telefonen ännu mer...
    Här finns lite info:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=66751

Men att googla på Anovo ger nog inget, de är jättestora så det är klart att det finns en hel del missnöjda och folk skriver ju bara om den typen av företag när dom är missnöjda, så det finns nog många fler nöjda än missnöjda.

Last edited: Apr 10, 2012
  4. hurricane

hurricane Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

5. Monterat

Monterat Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tappade min i badkaret när jag bada hunden. Var typ 1 cm djupt men den låg så fint och lyste under vattnet. Tog snabbt upp den och plockade ur batteriet och lät den torka, det var några droppar på batteriluckans insida.

När den torkat satt jag igång den och allt fungerade :)

Morgonen efter när jag tog den ur laddaren fick jag varningen för För hög laddspänning :(

Googlade och hittade mycket om att USB porten kackar ur vid fuktskada, tänkte det var kört men skickade den på garantirep helt medveten om att den kommer tillbaka utdömd för vattenskada.

Fick nyss en postavi för att hämta ut den i morgon, så jag ringde Deltaservice för att kolla vad som gjorts. De har bytt USB porten och mikrofon (visste inte ens att den var paj, använder alltid headset). De sa också att de trimmat den, justerat radio m.m. :)

Givetvis hann jag att ta en HTC One X på Tele2 kampanjen (har inte fått den än) så nu får en av dom åka på Blocket.

Så prova att skicka in den "You might get lucky too"

6. Prelow

Prelow Professional Droid Medlem

Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Polare till mig hade liknande problem. Fuktskada i USB-kontakten. Han lämna in den till Expert där han köpte den och det gick på garantin även fast det var fuktskada. Han fick tillbaka den efter 2 veckor och jag tror att allt var lugnt efter det:)

7. tanecem

tanecem Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Det där var ett riktigt rövarpris, borde kosta under femhundringen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

8. gooner

gooner Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    för framtidens skull: om man tappar den i vatten, ta ut batteriet, sen lägg skiten i en kastrull med okokt ris. fungerar nästan jämt :)