Batteritid

Discussion in 'Liquid/Liquid E' started by Tisu, Mar 4, 2010.

1. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Jag har varit en sådan som bara kollat igenom forumet utan att registrera mig, men nu kände jag att jag behövde skriva då det ofta är tal om batteritid ;)

Jag hade problemet att telefonen aldrig sov, jag hade 100% running. Jag var inte medveten om att det var ett problem, eller att telefonen ens skulle sova. Så batteritiden var bedrövlig, men det hade jag redan hört. Efter det så fick jag reda på detta med sovläge, och att vissa appar och widgets hindrade telefonen från att sova. Men jag ville inte återställa telefonen, så jag rensade "skrivbordet" från allt, slog av bakgrundsdata. Och nu är det bra :)

Tidigare gjorde jag ett test där jag laddade 100% innan jag lade mig, drog ur kabeln och kollade på morgonen hur mycket den dragit. Resultatet efter flera försök visade på 4,5% - 4,7% /h.

Nu är det annorlunda ;) Telefonen har varit utan laddning i 13h och 50min nu och batteriet visar på att det återstår.... HELA 94%, med en running på endast 0,8% visserligen :P men jag ville testa hur den drar, så därför har jag inte använt telefonen mer än till ett samtal.

Så detta ger en standby-tid på 230h, visserligen är det långt från specificerat, men det är bättre än de ca 22h jag hade tidigare.

Allt detta är med en helt originaltelefon, och batteritiden sägs bli bättre med den stundande 2,1, så vi får se då hur det bli. Kanske börjar närma sig 400h då ;)

Jag kan tillägga att jag nu kör med widget: handcent, vizBattery och power control. Så dessa är inte bovarna iaf, men jag återkommer efter fler tester om jag kommer på vem som var boven.

2. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, det är konstigt. Nu idag efter en ytterligare laddning till 100% så ligger running på 100%... Och då har jag inte gjort något med telefonen förutom att stänga "allt" med task killer.

Jag startade om telefonen, och nu sjunker running sakta men bestämt. Är det så att man kan stänga av sleep med task killer kanske? Någon som har en idé?

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Nej det kan du inte.

Men min orginalrom gjorde att den aldrig gick ner i sleep efter att jag haft igång wifi. Det räckte att sätta igång det och med en gång tryck av det. Så snabbt jag nuddade knappen så låste den sig i awake mode så att säga.

Detta löste sig dock efter att jag flashade in Angios 2.1:a.

Så det jag tror är att det ligger lite buggar angående just sleep mode i fabriksromen.

4. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det kan stämma. Jag provade att starta om telefonen och direkt avsluta alla program med task killer. Och mycket riktigt, nu ligger den i sleep.

Prova att slå igång wifi, och efter 10s slå av den efter kontakt med routern. Nu är den hela tiden på running....

Men tack för din input :) Då vet man nu att jag ska starta om telefonen efter wifi (då jag inte vill flasha :P ) och invänta 2,1.

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Då är det rätt klargjort att fabriksromen har en bugg där telefonen helt enkelt inte går ner i sleep efter att man aktiverat wifi. Jag fick också starta om min telefon varje morgon efter att jag kom på det. Lite tjatigt men då funkar det ju iaf :)

6. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är inte bara wifi som for originalrommen at muppa sig.
    Jag brukar starta om min varannan dag eller så för att den ska uppföra sig. Sitter och tankar ner 2.0 just nu för att få den lilla busen att uppföra sig. ;) 2.1 kommer när den finns som officiell "patch". (Litar inte helt på läckta rommar m.m.)

7. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej ni!

Skulle bara säga att i senaste officiella romen från Acer har jag fortfarande samma problem. Det är något som får den sömnlös.... Och som vanligt fungerar det med att starta om den. Ska undersöka mer om det är wifi som ställer till det igen, eller om det är något annat den här gången... Väl mött så länge ;)

8. Pettersson

Pettersson Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag fattar ingenting av de där, Har haft min liquid ca 8timmar idag och har svarat på ett sms och ett samtal. sen tittat på max 4 korta klipp på youtube och ändå så lär den laddas nu? Vad ska jag göra? läst något om appen spareparts men fattar ingenting av de. (ganska ny när de gäller android)

9. Vegetal

Vegetal Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

har du uppdaterat till senaste romen på Acers hemsida? Märkte av en markant ökad batteritid när jag gjorde det.

10. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Spareparts åtgärdar ingenting, men den visar hur många % running du har. En normal telefon som används vardagligt borde väl ha en running på 5-20% ungefär. Om däremot telefonen av någon anledning inte tillåts "sova" kommer det resultera i 100% running.

I originalromen ställde tydligen WiFi (bland annat) till det. Men jag har även nu i senaste romen upptäckt problem med att få telefonen att sova... Men funktionen är mycket bättre nu. Nu har jag haft telefonen från 100% batteri i ca 12h och har 56% batteri kvar med en running på 11,3%. Men då har jag 100% ljusstyrka på skärmen ;)

Men underligt nog... jag fick bättre batteritid med originalromen, efter lite trixande än vad jag nu får med nya... :ehm: Aldrig är man nöjd :P

11. Callahan

Callahan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag vill passa på att lyfta denna tråd.

Batteritiden är för mig ca en dag och då använder jag telefonen till lite surf, musiklyssning och samtal.

Läste de föredömliga testerna som Swedroid gjorde om hur det påverkas av datatrafik och skärm.

Slutsatsen ur datatrafik-testet var att det är antalet gånger den synkar som är den stora boven i dramat. Fler program som synkar = mer datatrafik. Rätt självklart.

En annan bov är ju som bekant alla processer som förhindrar telefonen att gå ner i sömnläge vilket leder till att telefonen jobbar i onödan och mer batteri går åt.

Behovet att vara anträffbar på mail och gtalk etc är ju rätt olika men för mig räcker det att den kontrollerar kanske var 30 minut. På natten behövs ju inte det alls men då ligger den ändå alltid i laddaren.

Behövs det alltså en taskmanager och en datatrafikreglerare för att komma upp till riktigt bra batteritider? En som alltså dödar processer som förhindrar sömn och en som minskar antalet synkningar? Eller räcker det med en av dessa?

Har installerat EStrongs taskmangare och juicedefender vilket verkar vara rätt vettiga program.

Vilka processer ska man vara försiktig att dräpa och därför sätta upp på ignorelist?

Jag efterlyser fler tips om hur man kan få telefonen att räcka längre.

12. Callahan

Callahan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER