Guide: *

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Ascii, 23 apr 2012.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Last edited: 8 aug 2014
    Brask gillar detta.
  2. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Lägg gärna en guide här på svenska. Vore skitbra så man förstår lite bättre, nybörjare.. :D
    Såg guiden nu..

Last edited: 23 apr 2012
  3. Brask

Brask Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    blir till att testa på ubuntu 12.04 till helgen..

4. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Lite utanför topic men jag måste fråga dig Ascii... Har du varit medlem på New Mini Club Sweden? Har för mig att det var någon med ditt användarnamn när jag hängde där :) Kan lika gärna vara ute och cykla...

5. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Haha okej :-) var bara tvungen att fråga!

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

6. wintersun

wintersun Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Om det enda problemet är att man måste navigera till mappen i kommandotolken tycker jag det är lättare att lägga till den i "path"-miljövariabeln:
    Kontrollpanelen -> System -> Avancerade systeminställningar -> Miljövariabler. I rutan Systemvariabler markerar du "path", trycker redigera, och lägger till sökvägen på slutet, avskiljt med semikolon (;).

Sedan är det bara att skriva in kommandona oavsett vilken mapp du befinner dig i i kommandotolken :) Löser dock inte eventuella drivrutinsproblem.

(Not. Inte helt säker på de svenska orden, använder engelsk version, Win7)

7. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Tänkte precis skriva det här, sjukt :)
    Ligger ADB.exe/Fastboot.exe (eller adb-windows.exe/fastboot-windows.exe) i C:\root skriver man alltså bara

;C:\root

i slutet av PATH-variablerna. Notera semikolon i början. I cmd kan man sedan skriva "adb-windows.exe devices" tex var man än är.

Brukar dock navigera till c:/root ändå för att man då kan använda knappen TAB för att automagiskt avsluta filnamnen :) Lättja framför allt.

8. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Synd bara att alla dessa tools inte gillar om man har sökväg c:\users\namn & namn eller dylikt...

9. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Det är väl mer en begränsning i operativet. Som gammal Linuxutvecklare så är jag väldigt noga med att aldrig installera program under sökvägar som innehåller mellanslag, och specialtecken som ampersander känns som att be om stryk.

När jag installerar SDK-er på Windows brukar jag använda en egen sökväg, c:\programs, för att vara säker på att man slipper UAC-tramset i windows (om man lägger det i den 'vanliga' programmmappen) och inte har några mellanslag i sökvägen.

10. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jo, det är alltid lätt att vara efterklok när det gäller namn i Windows... men jag orkade inte mecka med det igår kväll o_O Får se om jag gör ett nytt försök ikväll... Har tröttnat på att inga uppdateringar kommer om man har yakjuxw så tänkte göra om den till en yakju istället :)

Finns säkert andra sätt man kan göra på om man inte vill mecka med windows user profile skräpet.. får kolla runt lite :cool:

11. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Om jag minns rätt ska man kunna ha mellanslag i alla sökvägar sedan XP. Det som kan ställa till det är isf &-tecknet. Testa att innesluta sökvägen i enkelt eller dubbelt citattecken, alltså ' eller "

Läsvärt ang windows filnamn : http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa365247(v=vs.85).aspx