Ersättning för betalapps?

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by Qwerto, Mar 8, 2010.

1. Qwerto

Qwerto Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,

Behöver man något särskilt bankkonto för de pengar man tjänar in på en app? Är det något paypal eller liknande man måste ha, eller går det bra med ett personkonto på Nordea? Givetvis vill man inte att bankerna ska dra så mycket varje transaktion...

Hur gör ni som redan säljer appar?

2. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Så vitt jag vet så är det inte möjligt för oss svenskar ätt sälja apps på Android Market. Själv har jag reklam i mitt program från AdMob och snittar väll på runt $8 per dag. Pengarna betalas ut till paypal.

Säljer även en reklamfri version utanför market. De som vill ha den får kontakta mig och skicka pengarn, sen skickar jag programmet. ;)

3. heinrisch

heinrisch Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag säljer apps på market. För att göra detta måste man bevisa att man har bostad i något land som får sälja apps och dessutom måste man ha bankkonto i detta land.

4. Qwerto

MINA ENHETER

Vad är tidsplanerna för att göra det från Sverige? Kan det ske då Android market kommer till Sverige? Och när sker det i så fall? Det känns inte som att det är värt det just nu med allt krångel.

Reklam är inte min stil. Men att släppa det gratis och open source är ju ett alternativ, men vill ju prova lyckan också...

5. heinrisch

MINA ENHETER

Tidsplanen var i slutet av oktober 2009. Så om bara oktober kan ta slut så....

Sen har man inte hört något mer, iaf inte jag. Blev något strul med bankerna.

6. Qwerto

MINA ENHETER

Tack för snabba svar!

Ja, bankerna ska väl ha sin del av kakan också förstås. Man hoppas ju att det ska kunna gå att ta 1$ för en app, utan att banken tar ut för stor procentandel. Hur gör IPhone, och varför funkar det där och inte med Android?

7. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

det bör vara enkelt att öppna ett konto i tyskland eller så ? man kan ta tåget ner ... men ni bör kunna släppa en version som är tidsbegränsade så länge och tala om att det är lite version så folk vet

8. heinrisch

MINA ENHETER

Det kostar pengar att ha bankkonto i tyskland av någon skum anledning. Har inte hittat något ställe där det går att öppna gratis. Sen måste du bevisa för google att du bor i tyskland.

9. Simonarvestrand

Simonarvestrand Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är den typen av snubbe som gärna ger en peng om man skriver ut nån typ av doneringspryl i sina program.
    När jag ser att det är ett riktigt bra program då donerar jag en slant.
    Vill stötta dom som är så snälla så dom slänger ut opensource program.

Fast förstår att man vill ha betalt för det är nog inte så många som gör som mig tyvärr.

10. sniff

sniff Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

att sätta upp en "doneraknapp" tycker jag är lite som att tigga, då är det bättre att ta en symbolisk summa (om möjligheten finns).

11. Simonarvestrand

Simonarvestrand Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker snarare man får en bekräftelse på att man gjort nått som folk verkligen gillar.
    en knuff i rätt riktning

12. heinrisch

MINA ENHETER

13. phrusher

phrusher Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vilken kvantitet handlar det om för att få in $8 per dag?

14. trass

trass Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag håller med till 100%

15. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja du, om det är antal nerladdningar du menar så har min app (mVideoPlayer) laddats ner drygt 70 000 gånger.

Nu är det dock så att det är en video spelare och reklamen finns bara i listan över videos och där tillbringas inte speciellt mycket tid. Så det kan nog skilja från program till program.

$8 om dagen låter inte mycket, det är ju inte så att man kan leva på det direkt, men som 16 årig gymnasiestudent så är det en liten extrapeng utöver studiebidraget. ;)

16. phrusher

phrusher Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Oki, var bara lite nyfiken på hur mycket utvecklare fick ut av reklam, man ser det ju lite då och då. $8 är inte att förakta ändå :)

17. eak

eak Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Med andra ord om man har riktigt många apps ute som folk använder kan man tjäna sig en dagslön på reklamen.

18. peterthegreat

peterthegreat Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Reklampengar är ju mer för server och domänkostnader känns det som.

19. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är intresserad av att höra ytterligare resonemang från alla ni som släppt applikationer vad ni har för erfarenheter när det gäller att ta betalt för era applikationer. Vilket sätt är mest framgångsrikt?

Jag antar att det är upp till vilken sorts applikation man säljer så nämn även gärna vilken typ av applikation ni utvecklat.

Jag har förhoppningsvis en väldigt simpel applikation på gång som man förmodligen installerar och skojar lite med kompisarna då och då men inte använder dagligen. Vilken betalmodell tror ni är bäst för en sån applikation? Om jag ska gissa tror jag att en väldigt billig kostnad på 1$/€ kan vara mest framgångsrik, eller kan det vara så att donation i form av pay pal, flatr el dyl funkar bättre? Min misstanke är att betalningsviljan för ett program man använder väldigt kort tid är väldigt låg när man väl fått tag på den.

Har man istället någon form av nyttoapplikation som man återkommer till dagligen, t ex en jäkligt bra kalenderapplikation kan jag tänka mig att donation kan fungera bättre.

Ventilera era erfarenheter. Det vore jäkligt intressant att höra.

20. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Är det alltså ingen som har någon åsikt kring mina funderingar ovan?