Fråga: Är Xperia S en kvalitéts lur?

Discussion in 'Xperia S - Allmänt' started by dragontrumpetare, May 18, 2012.

?

När köpte ni luren, fick ni felen ovan och löste sig problemet?

1. Köpt första veckan i mars. Fick problemen. Ej löst. Missnöjd. Skitlur!

5 vote(s)
    7,2%
  2. Köpt första veckan i mars. Fick problemen. Nu löst. Är nöjd. Kan rekommendera

5 vote(s)
    7,2%
  3. Köpt första veckan i mars. Inga problem. Nöjd. Grym lur!

10 vote(s)
    14,5%
  4. Köpt under första säljmånaden mars. Fick problem. Ej löst. Missnöjd. Skitlur!

4 vote(s)
    5,8%
  5. Köpt under första säljmånaden mars. Fick problem. Nu löst. Är nöjd. Kan rekommendera.

3 vote(s)
    4,3%
  6. Köpt under första säljmånaden mars. Inga problem. Nöjd. Grym lur!

9 vote(s)
    13,0%
  7. Köpt under andra månaden april. Fick problem. Missnöjd. Skitlur!

0 vote(s)
    0,0%
  8. Köpt under andra månaden april. Fick problem. Är nöjd. Kan rekommendera.

3 vote(s)
    4,3%
  9. Köpt under andra månaden april. Inga problem. Nöjd. Grym lur!

17 vote(s)
    24,6%
  10. Köpt under tredje månaden maj. Fick problem. Ej löst. Missnöjd. Skitlur!

0 vote(s)
    0,0%
  11. Köpt under tredje månaden maj. Fick problem. Nu löst. Är nöjd. Kan rekommendera

0 vote(s)
    0,0%
  12. Köpt under tredje månaden maj. Inga problem. Nöjd. Grym lur!

5 vote(s)
    7,2%
  13. Köpt hos Telia/halebop med fel

2 vote(s)
    2,9%
  14. Köpt hos Telia/halebop utan fel

1 vote(s)
    1,4%
  15. Köpt hos Tele2 med fel

1 vote(s)
    1,4%
  16. Köpt hos Tele2 utan fel

5 vote(s)
    7,2%
  17. Köpt hos Telenor med fel

0 vote(s)
    0,0%
  18. Köpt hos Telenor utan fel

1 vote(s)
    1,4%
  19. Köpt hos 3 med fel

5 vote(s)
    7,2%
  20. Köpt hos 3 utan fel

6 vote(s)
    8,7%
  21. köpt hos annan återförsäljare med fel (T ex Elgiganten, netonnet, annan operatör)

7 vote(s)
    10,1%
  22. köpt hos annan återförsäljare utan fel (T ex Elgiganten, netonnet, annan operatör)

17 vote(s)
    24,6%
Multiple votes are allowed.
  1. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Har nu tack vare ganska mycket högljudda skriveriet om att kvalitén på Xperia S skulle vara väldigt dåligt, blivit aningens intresserad på hur det verkligen ligger till på denna punkt.

För mig själv, så är jag väldigt positiv (även om jag saknar ICS i min lur, men den kommer som sagt snart) men visst jag har även några småfel. 1 Sovande pixel som för mig ligger helt fel, men Sony kräver minst 2 pixlar för att en garantireparation skall gå igenom. Jag har även fått dessa färgskador i hörnen fast jag är helt säker på att det är mitt fel. Jag minns nämligen att en katt drog ner luren på golvet då den föll med skärmen före vilket förklara effektivt dessa skador. Jag såg då också att till stor del är färgen vit även under, och att det då verka vara Sony nya smutsskyddsbeläggning som möjligen åkt av och inte färgen i sig självt. Förutom dessa småfel, så väntar jag på den stora gula fläcken som inte verka vilja infinna sig, för att kunna fixa till dessa småfel, eller något annat bra fel som beror på Sony dåliga (enligt många) kvalité.

Visst, mobilen är inte en designmässig fullträff, just på grund av vissa portars placering och att man inte kan väcka luren med volymknappen är också en liten miss. Tror däremot det sista kan avhjälpas. Som ni ser är jag inte en helt blind Fanboy som inte ser de misstag som andå gjort. Men mobilen fungerar så fruktansvärt bra, att jag anser det vara den bästa lur som jag någonsin haft. Inte ens Arc S slår denna luren i kvalité. Iphone slår den möjligen, men annars inte många.

Så hur är det för er andra. Rösta här under, och frågan är till stor del: När köpte ni luren, och har ni fått dessa berömd barnsjukdomar:
    Gula fläcken, Färg som lossnat för ingenting, Otal med döda pixlar eller andra problem. Eller har det inte uppkommit några problem överhuvudtaget?

Med frågan vill jag utröna om det beror på att Sony inte fått till produktionen ordentligt, och om det går att se att de faktiskt löst problemet för de som skickat luren till reparation. Välja även på vilket sätt ni köpt luren, så kan vi se om vilken operatör som haft flest lurar med fel, eller inga fel. t ex. Ni har inte haft problem, ni har köpt luren hos telia. Ni väljer då det svar som ligger rätt i tidsperiod, att ni är nöjd och sedan väljer ni Telia inga fel.

Last edited: May 18, 2012
  2. dragontrumpetare

Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Skriv gärna något här också, så tråden syns. :-) Skriv gärna om er upplevelse om luren. Eller varför det är en skitlur. Och just det. Om någon skriver negativa saker, eller för den delen positiva saker. Så sätt inte igång något Fanboykrig eller något sådant. I denna tråd är allt ok och förlåtet. Så om någon säger att det är en grym kamera, citera då inte denna person och försök motbevisa dennes ståndpunkt.

3. Bebben

Bebben Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Förhandsbokade telefonen och hade den i näven samma dag som den släpptes.
    Fick gula fläcken-problemet, som åtgärdades men jag fick tillbaka telefonen med plastskador och glapp i undre delen efter ett tapp som antingen butiken eller serviceverkstaden (Anovo/Regenesis) gjort - och då blev jag grinig som fan. Så jag lämnade in den igen på reklamation. Butiken (3) accepterade utan frågor och ursäktade sig utan att gå närmare på vem som skadade min telefon.

Om man har en serviceverkstad/butik så ska man väl inte lämna tillbaka en trasig telefon till kund i hopp om att denne inte märker det?

[EDIT]
    Hade glömt två ord, nu fixat.
    [/EDIT]

4. peetu68

peetu68 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag köpte min i slutet av April och hade tidigare en LG Optimus 2X. Skillnaden är helt enorm. Nästan 1 år intalade jag mig att 2X var bra men när den började få hängningar och omstarter frekvent så tröttnade jag. Funderade på HOX eller HOS men valde SXS mycket för kameraknappen och har inte ångrat mig en sekund.

Den funkar så enormt bra i jämförelse med 2X och Samsung Spica och Jet. Och så är den snygg förstås. Jag har inget att klaga på och det kan förstås bero på att jag en Optimus 2X. Allt är bättre. Kameran, skärmen,snabbheten, materialkänslan.

Jag är förstås glad att jag inte haft några problem än så länge och hoppas att jag slipper ev sådana länge till.

5. Megalo

Megalo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Köpte min på Katshing i mars och har klarat mig utan gulafläckar, glapp osv. Rekommenderar verkligen SXS om någon är ute efter en ny lur.

6. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Köpt första veckan... inga problem i 2mån men sen kom de som ett brev på posten. Gula fläck samt att botten började glappa lite. Kan klara mig med dessa problem men kvalitetskänslan försvinner när man vet att man inte har en 100%ig lur. Är i kontakt med försäljaren för att få ny lur då jag inte har förtroende för verkstäder mfl.. jag vill ha en ny lur. Hur ska de tex fixa glappet i nedrekant? limma igen den!?
    Fö är jag jättenöjd med UX och gränssnittet. Jag är i valet o kvalet!!

7. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Jag tittade egentligen efter en telefon till morsan, men när jag fick ett ytterst fördelaktigt pris på SXS hos MediaMarkt så tänkte jag att jag kunde ju ta en till mig själv också. Jag kommer ju ändå att få sköta supporten när hon inte hittar runt i den så det blir ju enklare om vi kör på likadana telefoner.
    Vi var båda två väldigt nöjda med den redan från början, så veckan efter köpte farsan också en.
    Ingen av oss har haft några bekymmer utan tvärtom det har bara fungerat. Telefonen är snabb och smidig att arbeta med och tillsammans med Telenor har jag fantastiskt bra täckning och hastighet på 3G oavsett var jag befinner mig. Med Telia så fungerade det bara i städerna här i Skåne.

Sen är ju kameran helt jäkla awesome. Macrobilder med telefonen är hur läckert som helst. Gå ut och plåta en liten spindel eller ett bi, ni kan räkna de små hårstråna eller antalet ögon på dem.

Min gamla Desire fick jobba hårt i två år och denna kommer att få jobba ännu mer. :)

8. Nightsblood

Nightsblood Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Köpte när den släpptes, grymt nöjd! Inga fel än så länge, hade lite nätverksproblem men det verkar vara tele2 och inte telefonen i sig. Rekommenderas helt klart!

9. Goldie

Goldie Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Bokade en vit xperia S via 3 fick den dagen den släpptes. Har problem med att färgen lossnar på den.
    Hittade inget bra alternativ att kryssa i för har inga andra problem med mobilen förutom med färgen.
    Så jag tycker inte att det är en skit mobil men nano matrialet skulle vara bättre tyker jag.

10. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Köpt i april. Bytte ut en One X mot denna, och tycker att Xperia S är mycket bättre. Stabilare och pålitligare, framför allt.

Powerknappen sitter på ett konstigt ställe, och kapacitiva knapparna svarar kass innan man lärt sig hantera det. Men man vänjer sig snart och det stör inte sedan.

Det enda jag är missnöjd med är att telefonen inte går att synka med dator via USB längre. PC companion och bridge for mac har båda slutat fungera, MTP-drivrutinen är korrupt, och Sonys support vet inte hur man ska lösa det. Nu går den fortfarande att synka trådlöst med appen airdroid, så det är inte hela världen, men Sony får komma med en fix till det här problemet.

Några andra barnsjukdomar har jag inte.

Nu blir det bara 4 av 5, i stället för 4.5 av 5. Jag skulle gärna rekommendera den om det inte var för den ovanstående sällsynt jävliga buggen. Varför kräva att man ska använda Sonys mjukvara om den inte fungerar?

11. Arvid719

Arvid719 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Rensa datan för MTPappen sen vänta 20 min efter du kopplat in den så funkar det igen, haft samma problem.

Ontopic: Förbeställde min ca 1 månad innan release av Halebop, är verkligen en underbar mobil. Har igentligen inget ont att säga om mobilen förutom att min display har ett "gult filter" över sig vid låga ljusstyrkor, men sånt man får ta om man köper saker direkt vid release och inget att klaga på.

12. Sneaky

MINA ENHETER

Har gjort det. Fungerade inte.

13. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Har du Usb debugging ikryssat? Prova isåfall att kryssa ur den och prova igen.

Skickat från min LT22i via Tapatalk 2

14. Dreamtears

Dreamtears Teen Droid Medlem

Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    Jag köpte mobilen för exakt 2 veckor sedan (skulle bara kolla på mobilen, då jag velade mellan xperia s och p, visste inte riktigt vilken jag skulle ta), men efter en sms-konversation på brorsan som är en större tekniknörd än mig och en konversation med en försäljare på elgiganten som faktiskt kunde mobiler för en gångs skull och det faktum att jag fick internetpriset i butiken så blev det bestämt att jag skulle ha en vit xperia s (bättre kamera och enl brorsan ska tjejer ha vitt, skulle ha slagit honom nästa gång jag såg honom om det inte vore för det faktum att jag lutade mot den vita själv)

Än så länge är jag helnöjd, gick från en htc desire z som bara har bökat med mig i flera månader och även börjat starta om sig bara för att jag vill använda den lite och kameran ska vi inte tala om, så får jag denna underbara sak i min hand, med en underbar kamera med quickcapture, mobilen flyter på bra och är så snygg

Det enda är att batteriluckan glappar lite, vilket jag inte skulle ha märkt om nån inte hade påpekat det i en tråd, men nu har jag på skal hela tiden, så jag ser inte luckan
    Jag hoppas att det håller i sig, för jag har som sagt bara haft den i 2 veckor

15. Sneaky

MINA ENHETER

Har testat MTP-rensning med debugging både av och på, tyvärr utan resultat. Suttit många timmar och försökt trixa fram en lösning, men jag får inte till det.

16. dragontrumpetare

Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Menar du att du hade velat ha en som var typ ett svar liknande denna: köpt i mars. Problem. Ej löst. men ändå nöjd. För annars kunde man ju välja det alternativ som ändå var ett mellanläge. :-) Den är lite tänkt att de som fick ett problem och fick det löst, men även sådana som möjligen tycker att lite avskavd färg inte är hela världen. Den personen kan ju även svara inga problem. Vad jag menar är att mobilen kanske i sig själv inte har fel och färgproblem är ju inget som få en telefon att fungera sämre precis.

Men som man kan se, just nu så börjar intressanta siffror framkomma. Hoppas fler rösta.
    Just nu ser man en klar fördel att ha köpt sin lur i april och maj än första veckan och i mars månad. Man ser också att TELIA är just nu enda operatör som sålt flest lurar med fel som just nu har sålt 3 lurar där 2 varit trasiga. 3 är den operatör som sålt flest lurar hela 6 styckna där 2 varit trasiga. Men folk gillar att köpa olåsta hos Elgiganten, där 11 styckna köpt sina lurar men bara 2 har haft fel på dem. Telenor är det ingen som gillar, men 1 lur har de sålt och den funkar ännu.

Intressant att man kan se att 15 personer köpte luren direkt första veckan. där 7 hade fel på sina och 8 inga fel. Det är faktiskt ingen bra läsning om jag inte räknar fel så ligger felprocenten under första veckan på hela ca 46,7% nästan hälften hade alltså fel. Visst det positiva är att hälften av dessa som hade fel ca 26,7% fick sina problem fixade och numera nöjda ägare och felprocenten justeras då till ca 20% men majoriteten hade inga fel 53,3 procent och lägger man då till de som fick sina fel fixade så blir siffran 80% nöjda kunde under denna månad. Vilket då verka mycket mer positivare än vad siffrorna ändå ger sken utav.

Går vi till mars månad som helhet. Så kan man skönja en nergång. Men felprocenten är fortfarande hög hela 44% (om jag räknat fel, så säg till så rättar jag siffrorna). Är som sagt ingen matematiker. :) 28% fick då sina lurar fixade och blev då nöjda igen mot de 16% som fortfarande är nöja. Siffran nöjda ägare var innan omjustering de kunder som då hade inga fel 56% men de 28% som nu är nöjda blir det hela 84%.

I april månad så köpte 14 stycka en Xperia S då 1 fick ett fel, men som nu är löst. Vilket gör en felprocent för den månaden med ca 7% (denna är jag faktiskt osäker på, någon som kontrollräkna, tycker den ändå verka hög?)

För maj så är det inte många som köpt luren, vilket kan vara en orsak för just det som skedde i mars, och förstås att det kommit nya lurar som One X men maj är positiv då 3 har köpt lurar som är för tillfället utan fel.

Räknar man in alla de lurar som det varit fel på under denna tid så ligger då felprocenten på 28,5%. 19% av dessa får sina fel fixade och 9,5% har fortfarande trasiga lurar. De som var nöjda och inte haft några som helst fel är hela ca 71,5% och lägger man till som fick lurarna fixade hamnar kundnöjdheten på ca 90,5%. Sony lyckas fixa de problem som tillkommit under första veckans försäljning och första månadens, vilket pekar på en riktig hög siffra med nöjda kunder. Så fortsätt rösta för nu ser man att alla barnsjukdomar börja röjas ur vägen. Och det har gått relativt snabbt. Kollar gärna upp mina uträkningar som sagt. Är inte min starka sida. :-) Om jag har fel, påpeka detta gärna. Men man ser att de som oroar sig för att köpa en ny Xperia S inte behöver oroa sig. Bara passa på och köp, det är väldigt få som inte får sina lurar fixade vid ett eventuellt fel, samt väldigt lite fel procent överlag. Men visst det är ett litet underlag att gå på det här, vilket vetenskapligt inte kan säkerställas. Tänk på det. Swedroid är ett litet ställe. :-)

Last edited: May 19, 2012
  17. Rico01

Rico01 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är ytterst vanskligt att räkna felprocent utifrån denna omröstning. Ger en indikation men inte mycket mer. Så några slutsatser skulle jag inte dra.

Köpte min några dagar efter den släpptes och har inte haft några problem mer än någon enstaka omstart som nog ändå berodde på mig eller någon app. Är fortfarande väldigt nöjd.

18. dragontrumpetare

Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag vet... hehe. Skriver ju det i slutet att vetenskapligt skulle denna nog inte funka. Men en fingervisning kan man ju se. :) Har inte räknat med procentenheterna i sidan, som jag tycker är väldigt lustiga. Utan jag har helt enkelt räknat ihop de som röstat genom att fråga mig saker som sagt. Lite vetenskapligt däremot. Men de dära procentsiffrorna i sidan, ger ju mer än 100% så jag vet inte hur de tänkt där?

Last edited: May 19, 2012
  19. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Har använt min i en dag. Aldrig varit nöjdare med en telefon.

Enda som stör mig är hörnen i landskapsläget, de känns lite vassa.

Designen har gått från njaaaa till ytterst stilren.

Framförallt gillar jag kameran, den solida känslan; materialet och skärmen.

Tiptap v2.0

20. dragontrumpetare

Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    rösta gärna så fort du känner dig reda för att ge ett riktigt utlåtande. Men det låter ju lovande redan nu. :) För jag antar du inte röstat ännu?