Menar du att du hade velat ha en som var typ ett svar liknande denna: köpt i mars. Problem. Ej löst. men ändå nöjd. För annars kunde man ju välja det alternativ som ändå var ett mellanläge. :-) Den är lite tänkt att de som fick ett problem och fick det löst, men även sådana som möjligen tycker att lite avskavd färg inte är hela världen. Den personen kan ju även svara inga problem. Vad jag menar är att mobilen kanske i sig själv inte har fel och färgproblem är ju inget som få en telefon att fungera sämre precis.
Men som man kan se, just nu så börjar intressanta siffror framkomma. Hoppas fler rösta.
Just nu ser man en klar fördel att ha köpt sin lur i april och maj än första veckan och i mars månad. Man ser också att TELIA är just nu enda operatör som sålt flest lurar med fel som just nu har sålt 3 lurar där 2 varit trasiga. 3 är den operatör som sålt flest lurar hela 6 styckna där 2 varit trasiga. Men folk gillar att köpa olåsta hos Elgiganten, där 11 styckna köpt sina lurar men bara 2 har haft fel på dem. Telenor är det ingen som gillar, men 1 lur har de sålt och den funkar ännu.
Intressant att man kan se att 15 personer köpte luren direkt första veckan. där 7 hade fel på sina och 8 inga fel. Det är faktiskt ingen bra läsning om jag inte räknar fel så ligger felprocenten under första veckan på hela ca 46,7% nästan hälften hade alltså fel. Visst det positiva är att hälften av dessa som hade fel ca 26,7% fick sina problem fixade och numera nöjda ägare och felprocenten justeras då till ca 20% men majoriteten hade inga fel 53,3 procent och lägger man då till de som fick sina fel fixade så blir siffran 80% nöjda kunde under denna månad. Vilket då verka mycket mer positivare än vad siffrorna ändå ger sken utav.
Går vi till mars månad som helhet. Så kan man skönja en nergång. Men felprocenten är fortfarande hög hela 44% (om jag räknat fel, så säg till så rättar jag siffrorna). Är som sagt ingen matematiker.
28% fick då sina lurar fixade och blev då nöjda igen mot de 16% som fortfarande är nöja. Siffran nöjda ägare var innan omjustering de kunder som då hade inga fel 56% men de 28% som nu är nöjda blir det hela 84%.
I april månad så köpte 14 stycka en Xperia S då 1 fick ett fel, men som nu är löst. Vilket gör en felprocent för den månaden med ca 7% (denna är jag faktiskt osäker på, någon som kontrollräkna, tycker den ändå verka hög?)
För maj så är det inte många som köpt luren, vilket kan vara en orsak för just det som skedde i mars, och förstås att det kommit nya lurar som One X men maj är positiv då 3 har köpt lurar som är för tillfället utan fel.
Räknar man in alla de lurar som det varit fel på under denna tid så ligger då felprocenten på 28,5%. 19% av dessa får sina fel fixade och 9,5% har fortfarande trasiga lurar. De som var nöjda och inte haft några som helst fel är hela ca 71,5% och lägger man till som fick lurarna fixade hamnar kundnöjdheten på ca 90,5%. Sony lyckas fixa de problem som tillkommit under första veckans försäljning och första månadens, vilket pekar på en riktig hög siffra med nöjda kunder. Så fortsätt rösta för nu ser man att alla barnsjukdomar börja röjas ur vägen. Och det har gått relativt snabbt. Kollar gärna upp mina uträkningar som sagt. Är inte min starka sida. :-) Om jag har fel, påpeka detta gärna. Men man ser att de som oroar sig för att köpa en ny Xperia S inte behöver oroa sig. Bara passa på och köp, det är väldigt få som inte får sina lurar fixade vid ett eventuellt fel, samt väldigt lite fel procent överlag. Men visst det är ett litet underlag att gå på det här, vilket vetenskapligt inte kan säkerställas. Tänk på det. Swedroid är ett litet ställe. :-)
Last edited: May 19, 2012