Har Desire samma "multitouch"-skärm som Nexus One?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av PatricF, 14 mar 2010.

1. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Som rubriken lyder, har Desire samma "multitouch"-skärm som Nexus One?
    Multitouch fungerar ju Riktigt dåligt på Nexus One, kanske mest för att det inte är "äkta" multitouch utan bara: "supporting single-finger input and two-finger gestures including Pinch and Pivot Rotate.".

Jag är riktigt besviken att det inte fungerar som det ska och undrar om Desire kommer ha samma hårdvara eller om den har en annan touch-display?

Är redan sugen på att sälja min Nexus One och köpa en Desire om multitouchen fungerar på den!

2. Aramis

Aramis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

3. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det var ju tråkigt.. Hade hoppats på att Desire inte skulle ha samma problem men så verkar det ju inte vara, tyvärr..

4. Aramis

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Jag tänkte på det. Men sen tänkte jag på min Hero. Jag har aldrig någonsin tänkt på att jag skulle behöva ha nån sån funktion.

Jag vet inte, jag tror inte jag personligen bryr mig så mkt.

5. ENDOSKELLETONT800

ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Kommer nog inte att oroa mig så mycket för att jag inte kommer att kunna rita med två fingrar tvärs över skärmen. Algoritmer brukar ju anpassas för typ av program och användningssätt, så också på htc telefoner.

6. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

snyggt svar

7. TGIF

TGIF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6
    På vilket sätt är tycker du att MT "inte fungerar som det ska" på din N1?

Jag ställer mig skaran som är nöjd med pinch-to-zoom och pivot and rotate och undrar när jag skulle ha nytta av mer MT-funktionalitet än så.

8. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Problemet är väl lite är det förhindrar utvecklare att använda MT fullt ut. Om du kollar på iphones applikationer så ser du att finns väldigt många smarta lösningar på problemet att ett hårdvarutangentbord saknas. Kolla tex på spel där det krävs lite snabbare rörelser. Här det viktigt att MT fungerar 100% för att kontrollen ska kännas tillfredsställande. Tänk till tex en emulator där du har ett styrkors på ena sidan och två knappar på den motsatta sidan. Så länge Android inte kan skilja dessa inputs fullt ut kommer kontrollen kännas kass. Och se länge det är så kommer inte apptillverkare göra spel där MT används som primär kontroll.

Det verkar inte vara ett problem med ANDROID utan problemet ligger i hårdvaran på display-panelen. Som det ser ut idag och hittils har HTC använt paneler med dålig "MT teknologi" medan Motorola med sin Droid har en teknologi som fungerar som den ska.

Enligt utvecklare/representant från Google på Android groups säger så här som saken:
    http://groups.google.com/group/android-developers/msg/70e9dd235d519955
    Den sista parantesen indikerar dock att det finns möjligheter att förbättra MT-implementation på mjukvaruväg trots den bristande hårdvaran. Detta har även Cynanogen upptäckt:
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=5780049&postcount=39

Summa summarum är att vi kan och borde förvänta bättre MT-implementation både på hårdvarumässigt och mjukvarumässigt.

Om slutar ställa krav så kommer inte utvecklingen att gå framåt. Vi kommer aldrig få lika sköna spel som iphone där MT används fullt, utan får nöja som med "pinch-to-zoom" i webbläsaren och bildgalleriet. Därför tycker jag denna frågan är mycket relevant och ska inte slätas över!

9. TGIF

TGIF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Så här kan man lösa det problemet:

http://www.youtube.com/watch?v=BRM7aYCas0U

Som sagts tidigare så sitter det en ClearPad2000 i N1, och med all sannolikhet sitter den även i Desire. Det är ingen "dålig" panel. Den är bara inte designad för mer än "dual touch".

För en som inte äger en iPhone (och skulle aldrig komma på tanken att köpa en) får du gärna ge exempel på vilka sköna spel jag går miste om när min Desire trillar ner i brevlådan. Visserligen prioriterar jag inte alls spel på min smartphone, men det kan ju vara kul att veta.

10. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Har du några exempel som INTE inkluderar spel? :-)

11. droidgren

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Visst, ett sätt är att "lösa problemet" är att ha kontrollerna på motsatt sida. Men det är ingen riktig lösning på problemet utan en "work-around" som ger hel del begränsningar; tex så passar det inte i alla spel dessutom måste du ha hålla telefonen på speciellt sätt för att det ska funka.

Det stämmer, dålig är inte rätt ord. Jag skulle ha satt det inom citationstecken. Mindre funktionell är rätt, men det var just det den här tråden handlar om.
    Hade de istället valt ClearPad3000 istället för ClearPad2000 hade man fått full funktionaltet:
    Demo filmen:
    http://vimeo.com/5739205

Samma hos mig, jag prioriterar inte heller spel och jag gillar inte heller iphone. men det är inte det som är poängen mitt inlägg. Det jag vill är att minimera alla begränsningar som finns för att spel OCH program ska bli så bra som möjligt. Detta är viktigt för att apps till Android ska kunna utvecklas och nå upp samma nivå som hos iphone. En av dessa begränsningar är just MT. Om träffat någon med iphone så ser du att det finns mängder med smarta lösningar med MT som ännu inte finns i Android. Varför? jo kanske för implementationen inte är helt tillfredsställande. Detta är ett ett problem som till största del verkar ligga hos hårdvarusidan. Än så länge finns inte så många MT-program och spel så "problemet" märks inte så mycket. Men när det väl börja komma så ska inte utvecklarna ska inte behöva brottas med workarounds och fulhack för att det ska fungera. Genom att ställa krav och visa lite missnöje här och var kan vi få framtida telefoner att bli bättre.

Poängen med min inlägg var alltså inte att kasta skit på Desire och Nexus one (jag vet att det finns många och kommande stolta ägare här inne) utan att vi måste acceptera faktum och ställa krav. Ju mer debatt det blir, desto mer lyssnar tillverkarna.
    Man kan likna debatten om 3.5mm uttag. I början hade varje tillverkare sin egen standard, men när en del tillverkare började med 3.5mm uttag så visade vi att vi ville ha det i alla telefoner. Och tillverkarna lyssnade.

Last edited: 15 mar 2010
  12. TGIF

TGIF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Alright, då är jag med.

Jo det är ju naturligtvis olyckligt om begränsningarna i MT bromsar utvecklingen av appar till Android. Och bara för att vi kanske inte tycker att det är ett problem idag så vet vi ju inte hur läget är om ett år och då är man ju inte så sugen på att punga ut 5k igen för att få det senaste. Jag blev faktiskt lite förvånad att HTC inte körde med ClearPad3000 just för att det är det senaste. Jag trodde tanken med N1/Desire var att de skulle klå alla befintliga och i nära framtid kommande mobiler. Hade de kastat in ClearPad3000 hade de gjort de utan tvekan, men nu blir nog tiden på tronen kortare...

Jag är dock fortfarande nyfiken dock på vad skaparen av tråden är så missnöjd över på sin N1.

13. Aramis

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Jag tänkte på en sak igår när jag skulle lira lite Snes på luren. Gick ju nästan inte spela. Körde donkeykong och ska man gå framåt samtidigt och hoppa så funkar inte det. Så man dog ju oftast när man skulle springa och hoppa över ett hopp. Helt värdelöst.

14. droidgren

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    mm det är sant att det är konstigt att de inte har börjat använda den panelen. Enligt den här nyheten kom ju ClearPad3000 ut förra sommaren: http://www.mobiletechworld.com/2009/07/22/snyaptics-clearpad-3000-capacitve-screen-announced/
    Jag gissar på att det är en prisfråga. Den panelen är säkert svindyr idag. Det är alltid överpriser på state-of-the-art teknologi (med all rätt).
    Jag kan ju inte tala för TS men det jag kan säga är att många som väljer att köpa det nyaste inom high-end telefoner, inte accepterar det näst bästa. Nu var ju inte så fallet, eftersom desire verkar ha samma panel som N1.

Last edited: 15 mar 2010
  15. TGIF

TGIF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Är detta en emulator som kanske löser problemet?

16. Aramis

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Sådär ser den jag har ut också. Som det är nu får jag använda styrkorset och typ sök/tillbaka-knappen för att hoppa etc. Lite segt faktiskt.

Men det kanske är så att Heron inte funkar på samma sätt som Desire och Nexus?

17. peterthegreat

peterthegreat Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skickade detta meddelandet till HTC
    Kod:
    Hi. 
    I've heard about the issues on Nexus One "multi-touch" which is said to be 
    more like "dual-touch" because of the current screen(ClearPad2000) which 
    can't handle more than 2 fingers at once. I've also heard about ClearPad3000 
    which is supposed to have true multi-touch. Is there any chance that The 
    HTC Desire will ship with the new ClearPad3000, and if not - what future 
    product will? I'm really interested in buying The HTC Desire as soon as it's 
    released, but the screen feels like a major point.
    och fick detta svaret

Kod:
    Dear Peter Eriksson, you are my god. (Please ignore this message due to that
    you will be the only one to recieve a free HTC Desire with ClearPad3000 and 
    dual the power.(Ok det där la jag till, men resten är riktigt.))

Thank you for contacting our Customer Support Center. We are dedicated to 
    providing you with the best quality service and answering all of your 
    questions and concerns.

In regards to the screen from our devices, we can say that the desire it will 
    come with the clearpad2000 and there is no information when the new 
    clearpad3000 it will be available in your devices. We recommned to keep 
    monitoring our web site for future information.

I hope that this resolve's your query and thank you for contacting HTC.

Best regards,

Richard Genovezzi
    Technical Support Agent

HTC customer support team
    HTC Corp. Global Service Division
    Call Center at on +44 8458900079

18. emilakered

emilakered Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Svar på tal, då vet vi garanterat vad som gäller iaf.
    Fint jobbat!

19. droidgren

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Någon som känner till om clearpad 3000 finns i någon mobil i dagsläget?

20. Hybbe

Hybbe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur är det nu ni som har fått den, strular MT på det här sättet?

N1 ska ju tydligen få en uppdatering som åtgärdar problemet, är det rimligt att tro att samma uppdatering är på gång till Desire, om den nu har samma problem?