Slå in PIN-kod efter att ha tappat täckningen?

Diskussion i 'Hero' startad av Biffy, 16 mar 2010.

1. Biffy

Biffy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tjena!

På min (och andras här på företaget) Hero's så frågar den efter PIN-kod om man står på ett ställe utan täckning. Dock tycks det bara vara ibland.

Detta är riktigt störande då man ibland inte märker detta och man blir då inte nåbar på telefonen.

Hur löser så jag så att när den kopplar tillbaks på nätet så fort den får kontakt med nätet igen?

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Om jag tolkat loggarna rätt på min Hero så är detta pga att HTC infört en liten bugg i com.android.phone som gör att den krashar ibland. När den processen har krashat så startas den automatiskt om, och eftersom det är den som har koll på om du matat in PIN-kod så behöver du mata in den igen.

Så lösningen är att inte köra HTC:s version av Android. :)

Finns iofs en fördel med att det krashar så här, och det är att många andra av HTC:s appar också krashar och startar om när detta händer vilket frigör mycket av de resurser som de läcker. ;) Så vem vet, det kanske är med mening.

3. Biffy

Biffy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Detta händer dagligen så jag tror inte det är att telefonen startar om. Jag har själv varit med om det, jag satt och surfade på market (på ett ställe med dålig täckning) och när jag fick ett kryss över staplarna (täckningen) så frågade den efter PIN-kod för att logga in igen.

Ibland dyker det även upp en ruta där den frågar mig vilket nät jag ska logga in på. Sweden 3G (vad nu det är), Telia och nåt mer finns att välja på. Jag vill ju att den automatiskt loggar tillbaks till nätet utan några som helst frågor.

Jag har aldrig varit med om att en telefon beter sig så.

4. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det är inte telefonen som startar om, det är processen com.android.phone. För att se om det är det du råkar ut för så får du använda kommandot "adb bugreport" från Android SDK:n för att hämta ut debug data från din mobil. Då kan man se att mobilen tog emot lite taskig data från en mobilmast vilket com.android.phone inte kan hantera utan den krashar och startar om istället.

Fast ditt problem kan ju vara något annat än mitt fast med liknande symptom. :)

5. Biffy

Biffy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Någon mer som kan bekräfta? Detta är låter ju helt katastrofdåligt då man kan gå runt med telefonen under en hel dag och vara oanträffbar. :(

Går det att komma runt? Det verkar bara hända om man är nånstans med usel täckning och det verkar bara hända ibland. Det har hänt en gång på min telefon men har två medarbetare (som råkar ut för dålig täckning ofta) som har problemet tämligen ofta.

Edit: Sorry, forumet buggar lite för mig.

Last edited: 16 mar 2010
  6. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Min lösning är att köra en ROM med vanliga Android utan HTC:s ändringar. Fast då måste man roota mobilen och jag har inte hittat någon som är helt perfekt.

7. Biffy

Biffy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det är tyvärr inte aktuellt då det är företagsmobiler och de måste fungera "out of the box".

En telefon från 1998 klarade av att återfå täckningen utan problem. Skamligt att en såpass avancerad telefon inte kan det.

8. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Har oxå samma problem, sjukt irriterande då man sitter i telefonmöte i bilen körandes...

/Andy

9. Biffy

Biffy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Händer det dig även under samtal menar du?

Att du tappar täckning när du kör?

10. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

HTC:s fokus när det gäller Heron är ju att det ska se snyggt ut, och då har väl smådetaljer som telefonfunktionalitet fått stryka på foten. Och uppenbarligen fungerar det för både kunder och recensenter är ju lyriska över Sense. Själv stör jag mig bara på buggarna och smådetaljer som saknas jämfört med vanliga Android.

11. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jodå det händer mig men det konstigaste är att den inte alltid frågar efter pin när den tappar täckning, bara emellanåt...

Finns småsaker som irriterar mig, småbuggar men jag inväntar uppdateringen 2.x & hoppas på att det löser sig. Rootning är inget för mig...

12. sethakan

sethakan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Sjukt jobbig bugg men enkel att kringgå, ta bort pinkoden.

13. Biffy

Biffy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tack för svaren.

Jag ringde HTC's support men de visste inte om problemet. Vad trött jag blir..

Hur som helst, tror ni att detta kan lösa sig i 2.1 ?

14. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det är ju lite festligt eftersom jag pratat med HTC support flera gånger om detta, och många andra buggar som aldrig verkar bli lösta. :\

15. Volvov70NR

Volvov70NR Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ni som har detta problem har ni Data roaming i bockad eller ur bockad
    hade dett problem innan men sen jag bockat i data roamingen har det inte kommit upp

16. Biffy

Biffy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Bra tips. Jag har dock alltid haft den urbockad och jag har bara fått detta problem en gång. Tror inte att det är felet.

17. Hedberg80

Hedberg80 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har problem med att den helt plötsligt tappar mottagningen trots att jag sitter stilla okej jag har dålig täckning med Telenor men irriterande när man ena stunden har 2 -3 streck och i nästa sekund har man inget nät alls Telenors kundtjänst hävdar som vanligt att det e min telefon och inte deras nät som suger lagom irriterande kostar onödiga pengar i uppkopplings avgift med :) men har ännu inte fått det problem ni prata om ännu iallafall

18. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Heron har uppenbara problem med mottagningen. Har själv Telia & det är ett sanslöst växlande mellan H 3G & edge även här i gbg, hoppas det blir bättre med 2.x...

19. lärkan

lärkan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Till er som har detta problem kan jag tipsa om en app som heter No Signal Alert. Den ger ifrån sig ett ljud varje gång er telefon tappar täckningen. På så sätt kan man undvika att gå runt med telefonen i stand by läge utan vetskap.

Funkar bra för mig i alla fall.

20. Hedberg80

Hedberg80 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ok ok men det kanske löser sig