Vi började diskutera olika modem i CM10-tråden, och jag kom på att vi faktiskt inte har en tråd om detta. Tänkte att vi kunde använda den här tråden att diskutera modem till vår kära lur!
Obligatorisk disclaimer ska ni få också (så lätt kommer ni inte undan!):
Allting som nämns i tråden görs på egen risk. Att byta modem räknas som en förändring av mjukvaran och bryter förmodligen garantin!
Lite info för de som inte vet vad ett modem är/vad det gör (taget från egen erfarenhet/xda/google):
Vad är ett modem?
Modemet (kallas även radio eller baseband) är kort sagt drivrutinen på telefonen som hanterar din uppkoppling mot mobilnätet. Det skickar och tar emot data, och hanterar byten mellan 3G, 2G, EDGE etc..
Man skulle kunna likna det vid firmware på en router eller switch.
Modemet hanterar däremot INTE WiFi eller Bluetooth. Så man kan alltså inte förbättra wifi-prestanda genom att flasha in nytt modem.
Hur vet jag vilket modem jag har?
Vilket modem du har hittar du under Inställningar->Om telefonen->Basbandsversion
Screenshot (på engelska):
http://dl.dropbox.com/u/5438998/baseband.PNG
Mitt modem i screenshoten ovan är alltså BVLP7. De första två bokstäverna (BV) är en landskod, som säger vilket land modemet är anpassat för. Medan de sista är namnet på själva modemet (LP7).
Modem som är anpassade för Sverige brukar börja på XW, däremot fungerar det att använda modem anpassade för andra regioner också, de kan ibland funka bättre så tänk inte alltför mycket på landskoden.
Vad kan jag tjäna på att byta modem?
Att byta modem kan påverka signalstyrkan, stabiliteten, hastigheten och batteritiden. Har man exempelvis dålig hastighet eller svårt att få 3G på flera platser kan det vara värt att testa ett annat modem innan man ringer och skriker på operatören.
Vilket modem skall jag ha?
Det varierar oerhört mycket vilket modem som funkar bra, främst beroende på var man befinner sig och vilken operatör man har. Det gäller att testa sig fram och se vad som funkar bäst. (Lite anledningen till att jag skapade denna tråd!)
Hur byter jag modem? (Och vilka funkar?)
Modem flashas in som vanligt via recovery eller ROM Manager (och liknande). Finns massvis med info på google eller swedroid om hur man gör detta!
Modem är oberoende av vilken kernel eller ROM man har. Så länge modemet är anpassat för vår telefon (I9100) och rätt region (se nedan), så skall det fungera.
Det enda som INTE fungerar är modem anpassade för amerikanska varianter av Galaxy S2.
Länkar:
XDA-tråd om modem för Galaxy S2
Ett fett directory med massa olika modem
Kika in i XDA-tråden för fler länkar och mer info!
Den här tråden
Posta enligt följande mall:
Modem:
Operatör:
Ort: (känner man inte för att avslöja var man bor kan man ge en lite vagare platsbeskrivning t ex östra mellansverige, tätort eller liknande)
Batteritid:
Mottagning:
Övrigt:
...så kan vi kanske göra en liten sammanställning sen!
Last edited: Aug 16, 2012