Uppdatera app utan samma keystore?!

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av GuiceU, 23 okt 2012.

1. GuiceU

GuiceU Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hej! Nu är det såhär att jag formaterade datorn för nån dag sen, och har hållit på med en uppdatering till en app som jag har gjort. Den blev klar idag och skulle precis ladda upp apkn, då den säger att jag måste ha samma keytstore! Och den är ju totalt borta efter att jag formaterade! Så då till frågan;

Finns det något sätt att antingen få tillbaka filen efter formationen eller uppdatera utan den?

Tack extremt mycket!

2. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Du måste signera med samma certifikat, och om den keystore som det lagrades i är borta och du inte har någon säkerhetskopia så går det inte. I sådant fall blir du tvungen att publicera det som en ny app.

Du borde väl kunna hänvisa till den nya appen i beskrivningen från den gamla iaf. Går det att döpa om den gamla appen i Google Play så vore det väl bra också så att de gamla användarna kanske upptäcker det, men vet inte om det går.

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Så länge det är en gratisapp så fungerar det att hänvisa till den nya appen.
    Om det är en betalapp så bör man göra refund till de som köpt appen tidigare. Om det inte är en jättepopulär app så går det lätt att matcha gmail-adresser eller namn i Google Checkout.

Tips för framtiden:
    Checka in release keystore i versionshanteringssystemet. Om det är ett publikt repo så använd Drive, Dropbox eller liknande för att lagra din keystore.
    Jag har även checkat in min debug keystore för att underlätta debugging när jag jobbar på olika datorer. Då slipper jag avinstallera appen varje gång jag byter dator.

4. Buzz

Buzz Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 263

MINA ENHETER

Backup, backup, backup och åter backup är vad som gäller.

5. GuiceU

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Man tackar man tackar! Dock är ju appen inte speciellt känd... men uppdateringen behövs extremt mycket!

Jaoo... men googlade runt lite och hittade att man kanske kan få tillbaka filer efter att man formaterade! Hoppas det iaf!

Hur menar du?

6. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Beroende för vad du har för filsystem kan det finnas möjlighet att få tillbaka filer även efter en formattering. Dock minskar den möjligheten när man börjar lagra nya data på den formatterade disken.

Han menar att alla viktiga filer skall man ha på mer än ett ställe. Dock gäller det att man gör sina backuper innan man förlorar sina data. Rådet om backup är kanske inte till så stor nytta denna gång, men denna händelse kanske kan fungera som motivation till att fundera över sina backup-rutiner.

m v h Henrik

7. GuiceU

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Okej, så är det bara att försöka då...

Aha, jomen saken var att jag trodde att man bara kunde göra en ny keystore och att det skulle funka! Men så var det inte... Tack!

8. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Tur att du inte blev av med källkoden också, eller blev du det?

9. GuiceU

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ja det var ju extremt tur! Den glömde jag också men brykar programmera på mobilen så den fanns där! :)
    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2