Donationspott för inköp av telefoner att testa

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av bernard, 2 april 2010.

1. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.268
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi har ibland problem med att få fatt i telefoner i tid, vissa tillverkare verkar helt enkelt inte prioritera oss. Detta innebär att vi först ett par veckor efter lansering får fatt i utvärderingsexemplar antingen genom någon kamrat eller genom att vi själva går och köper luren.

Av denna anledning funderar vi på att ha en donationspott som vi använder för att köpa in telefoner att testa, dvs om vi inte erhållit något utvärderingsexemplar i tid. Så snart vi testat en telefon färdigt (1-2 veckor) är tanken att vi säljer den till högstbjudande genom forumet eller genom Tradera eller vad som nu kan anses vara bäst, varvid intäkten (minus viss förlust) förstås används för nästa telefoninköp och så vidare.

Fördelen här är att vi kanske även skulle våga oss på att skruva isär lurarna och titta på vilka komponenter som används.

Hur ställer ni er till detta, låter det som en vettig modell eller har ni bättre förslag?

2. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter väl inte fel på nått sätt, en rätt bra idé faktiskt.
    Men jag kommer inte läsa en enda test av telefoner efter jag fått min Desire innan det är dags för nästa byte så för mig är det inte intressant.

Mina 2 öre.

3. greyhound

greyhound Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag tycker det låter bra, låt bara de som varit med och donerat ha en chans att köpa telefonen efter testet så kommer nog många vara med och donera.

4. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

jag tycker att det är bra, alternativt att man kör en utlottning mellan alla som har donerat. Men iofs så minskar potten ganska snabbt om man kör så :) Men försäljningen bör bara vara mellan de som har donerat.

5. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Jag skulle nog kunna tänka mig donera till forumet. Men jag är egentligen inte intresserad av några nya mobiler om jag ska vara helt ärlig. Kanske man kan få vip status eller något istället? Eller som sagt, ni kan ju ha utlottning säg att man ska ge 200 kr så är man med på en utlottning av xxx mobil. Och då måste minst 20 st köpa en "lott" eller liknande.

6. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

detta låter roligare , för att det inte ska bli olaglig kan denne få köpa mobilen för en krona eller så ;), jag kan vara med

en pott också låter OK

7. bernard

Mottagna gillanden:
    47.268
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man behöver tyvärr ha ett tillstånd för att ha ett lotteri, det är hemskt tråkigt faktiskt. Däremot kan vi anordna tävlingar med en utslagningsfråga eller dylikt, dvs alla svar kan inte se likadana ut eftersom vi då måste slumpa fram en vinnare och därmed hamnar i "lotterifällan" igen.

Problemet med det här upplägget blir också, som många redan påpekat, att potten tar slut varje gång vi delar ut telefonen. På så vi försvinner syftet med potten eftersom det tar tid att få ihop en ny och då hamnar vi i samma sits som vi befinner oss i nu.

Försäljningen kan ske mellan de som bara donerat, men i slutändan lär priset mer eller mindre bli detsamma som i butik då den säljs så tätt inpå lanseringen, frågan är därmed om det blir värdefullt för de som donerat att vi anordnar något sådant?

8. Märdin

Märdin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lite synd att ni inte kan anordna rena utlottningar. Men att skaffa ett sådant tillstånd borde inte vara så svårt?
    Tycker att möjlighet att donera låter väldigt bra! Paypal har väl ganska smidiga lösningar i sådana fall? Sitter nämligen med några överblivna dollar där i så fall :)

Tips är ju att sedan lotta ut de telefoner donationerna har betalat?

9. bernard

Mottagna gillanden:
    47.268
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det går bara att söka tillstånd för lotterier om man är en ideell svensk förening, såvida det inte är ett lotteri som anordnas i ett "snävt sällskap", dvs på en privat mindre fest eller dylikt. Jag tror inte att vi kommer räknas som ett snävt sällskap här i forumet, det är visst riktigt strängt tolkat det där med vad som innefattas av "snävt".

Problemet med att dela ut telefonerna i efterhand innebär att vi tömmer potten och det tar tid att få ihop en ny pott till en ny telefon och då försvinner som sagt syftet med potten, det här alternativet är därför knepigt att få till.

10. Märdin

Märdin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Begreppet förening är väl ganska brett och detta är ju definitivt något ideellt och svenskt?
    Snävt sällskap, om det bara är för dem som har donerat ja?

Om man köper en telefon så töms ju potten ändå, det kostar ju inget att ge bort en telefon, bara att införskaffa en?

Som vissa har sagt, sälja telefonerna? Högstbjudande eller tävling på något sätt så får vinnaren köpa den för 1000 typ?
    Sker mycket snack och sådant via PM ser jag inga problem med att böja och bända på reglerna, eftersom det kanske inte blir mer än någon telefon i månaden kommer ni(/vi) knappast vara under hård granskning.

11. bernard

Mottagna gillanden:
    47.268
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi är ingen ideell förening och det blir nog ett hundratal donationer, minst, för att få ihop till en telefon och då rör det sig inte inte om vad som kan betraktas som ett snävt sällskap. Det kommer med andra ord inte att gå att anordna några lotterier, men tävlingar är som sagt inga problem.

Att sälja telefonerna till högstbjudande bland de som donerat är nog det bästa alternativet om man skall använda sig av donationer för att snabbt kunna köpa in och testa telefoner som intresserar besökarna.

12. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Låter bra, men högstbjudande bland de som donerar? Om ni köper en mobil för 6000, och testar den och senare säljer. Då kanske högstbjudande bland de som donerar blir 3000-4000, om detta ska hålla så går ju inte det.(Beror på hur många som donerar mellan varje ny telefon att testa).

Jag kan tänka mig en speciell titel, som baby droid osv. Kanske "Droid Supporter" i rött/grönt eller nått.
    Kanske en stjärna eller liten androidfigur i valfri färg bredvid sitt namn?
    Sen kanske det kan finnas ett donationforum, vad som ska vara speciellt med det vet jag inte :P

13. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jo det går ju eftersom att de köpte även den första telefonen för donerade pengar. Säljer man då den telefonen för 3k behöver man "bara" få in priset för nästa telefon - 3k i donationer.

Personligen tycker jag det är en kanonide! Jag skulle gladigen donera en hundring i månaden för det jobb ni lägger ner, plus lite extra när det börja närma sig inköp av en ny telefon ;-) Sedan blir det då budgivning på testtelefonen för de som donerat. Problemet blir ju då att de som har donerat 5 kr har lika "rättigheter" att buda som de som donerat 500 kr. Detta kanske kan lösas med någon form av "budgivningsbiljetter"?

Matenrous idé med någon form av donationssymbol eller status är också bra tycker jag. Då kan man själv och alla andra se att man varit duktig :-D

14. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    543

MINA ENHETER

Detta låter helt klart som en spännande modell. Dock skulle inte jag har något emot lite mer reklam på sidan för att bringa in lite extra slantar för inköp av testtelefoner.

15. JockeLi

JockeLi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ehm.. jag tycker ni hoppar lite för långt fram i tiden. Vad sägs om att slänga upp donationen först och sen se hur stor potten blir. Blir potten tillräckligt stor så kanske tävlingar eller liknande kan göras.

16. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag kan pröjsa för att få en guldstjärna vid mitt nick :)

17. Bobby

Bobby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Kan ni inte starta en förening då? Där vi betalar en årsavgift för att vara medlemmar. Nu vet jag inte om det behöver finnas nyhetsbrev för att driva en förening men det kan ni ju fixa ganska enkelt genom att klippa-klistra nyheterna på första sidan till att börja med.

När ni sedan har en förening igång så startar ni ett lotteri där vi får betala 200 kr (jag snor summan från Eric då jag tyckte den var lagom) per lott, kostnaden för mobilen / lott = X. Där X't är hur många lotter som är up-to-grab.
    Detta kan ju vara en början iallafall

Personligen skulle jag mer än gärna vara med i er förening och köpa lotter. Jag är trött på min hero som aldrig får uppdateringar.

18. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Då måste vi ha årsmöten, vilket kan bli svårt med tanke på olika delar av landet?

19. Sgt. Stinger

Sgt. Stinger Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Årsmöte kan hållas på ett särskilt medlemsforum, dit bara medlemmar i föreningen har tillgång. Det finns inga regler för att årsmöten i en förening måste vara fysiska möten.

20. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Absolut. Dessutom med våra nya moderatorer borde ju kunna klirra ut kassan lite ;)