Fråga: Reperation Note II

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av husebuse, 7 november 2012.

1. husebuse

husebuse Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hej. Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, men eftersom det är gnII det gäller så lägger jag den här. Mitt problem är att jag fick skicka in min telefon efter ca: 2v pga den slutade ladda, och ibland hoppade usbanslutningen igång i min ficka (fenomenet påminde ganska mycket om usbproblemet som Samsung även hade med sgsII). Skickade via The Phonehouse iväg min telefon till Anovo den 19:e Oktober och på frågan om hur lång tid det skulle ta fick jag det gamla vanliga svaret "ca: 10 arbetsdagar". Jag har använt mig av deras egna spårningstjänst för att se hur arbetet med telefonen fortskrider, och kommit fram till att det inte fortskrider alls. Sedan den 23:e Oktober har den bara legat som inkommande och när jag efter 10 arbetsdagar mailade för att fråga varför den inte lagades fick jag bara till svar att dom väntar på reservdel. På frågan vilken reservdel det handlar om och varför dom inte meddelat mig om detta så vill dom inte svara. Jag har haft strul med Anovo tidigare och med det facit i hand så ångrar jag att jag inte bad The Phonehouse att skicka till Delta Service istället. Men för att komma till min egentliga fråga; hur länge skall man behöva vänta på denna reservdel? Har dom hur lång tid som helst på sig att laga telefonen? Vet att det finns medarbetare på The Phonehouse som figurerar här på forumet som kanske kan hjälpa mig.

Mvh
    Martin

2. Robbson

Robbson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Nu jobbar inte jag på Phonehouse men jag har för mig att det står något om tre veckor i konsumentköplagen... Googla runt så hittar du!

3. AxeFestis

AxeFestis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag håller med Robbson, är det fel på din vara ska säljaren få chansen att reparera den alternativt ge dig en ny, detta ska självklart ske inom en rimlig tid, jag tror det brukar vara ett par veckor i sådana sammanhang.

Jag är ingen expert men jag tror även du har rätt att kräva skadestånd om det tar alldeles för lång tid om du kan bevisa att du behövt köpa ytterligare en mobil att använde under tiden din varit inne på reparation.

Alternativet är att du säger att du vill häva köpet på grund av det tar sån tid och köper en ny.

Men se till att du är väl påläst innan du börjar klaga. Tyvärr måste man ibland hota för att få resultat, tråkigt men sant. Hoppas det löser sig!

4. husebuse

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jo, man har rätt till ersättning mm. om reperationen drar ut på tiden. Och nu efter att ha läst runt lite om servicetider och så, så verkar det bara finnas rekommendationer och inga direkta lagar. Det jävligaste är att jag verkligen tycker att killarna som jobbar i den TPH butik där jag lämnat in den är sjysta och att butiken i sig är kanon! Tyvärr har dom ju tecknat serviceavtal med ett pajasföretag. Min önskan är ju att Anovo svarar på vilken reservdel det handlar om så att man kan göra förfrågan hos tex Delta Service eller liknande och se om dom har delen hemma. Isf kan man ju bara be Anovo att returnera telefonen, och förhoppningsvis får dom då inte heller betalt för reperationen.

Mvh
    Martin

5. HomieX

HomieX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Fold 5, 512Gb

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Fold 5, 512Gb
    ROM:
    stock
    Telefon 2:
    Galaxy watch 4Classic LTE 46mm
    Finns ingen direkt tidsbestämmelse, tyvärr.

Reparation, byte eller pengarna tillbaka?

Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.

Är det exempelvis fel på din nyinköpta MP3-spelare kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen. Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.
    Om du reklamerar en vara och butiken väljer att ge dig en ny likadan vara, gäller samma villkor för den nya varan som för den reklamerade varan. Det är den ursprungliga garantitiden som gäller även för den nya ersättningsvaran.

Källa: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

/Homie

husebuse gillar detta.
  6. husebuse

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Tack! Det är ju det där med rimlig tid... Nåväl, får helt enkelt vänta tills den blir klar. Har min gamla s2 att lattja med!

Mvh
    Martin

7. HomieX

HomieX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Fold 5, 512Gb

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Fold 5, 512Gb
    ROM:
    stock
    Telefon 2:
    Galaxy watch 4Classic LTE 46mm
    Ja, rimlig tid kan ju alltid diskuteras. I oändlighet då alla har olika uppfattning... :/

Hoppas det inte drar ut på det i ditt fall. Trevlig helg.

/Homie