Problem vid återställning av sms med SMS Backup+

Diskussion i 'Frågor och support' startad av rytterstedt, 18 nov 2012.

  1. rytterstedt

    rytterstedt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Info:
    Nova Launcher
    Kan börja med att säga att jag har sökt på forumet och inte hittat någon tråd.

    Har nyss bytt mobiltelefon och gjorde då en backup av mina sms med appen SMS Backup+ till mitt Gmailkonto. Har ju kontinuerligt gjort backups och återställningar och det har aldrig vart något problem tidigare. Problemet är att vissa konversationer mellan mig och mina kontakter blir uppdelade i 2 st separata konversationer. Ex ser det ut så här i min meddelande app:

    Anna Andersson (antal sms i konversationen)
    Bert Börjesson (antal sms i konversationen)
    Curt Claesson (antal sms i konversationen)
    Anna Andersson (antal sms i konversationen)
    Bert Börjesson (antal sms i konversationen)
    Curt Claesson (antal sms i konversationen)

    Första konversationen med respektive person innehåller sms från både mig och den andra personen. Andra konversationen med personen innehåller sms bara från mig.

    Jag kan inte se något specifikt mönster för hur denna uppdelning skulle ha gått till: en kontakt har jag över 1100 sms och är uppdelat i typ 930/90 sms, andra kontakten är under 1000 sms och är uppdelad i 800/120 sms och den tredje kontakten är under 200 sms och är uppdelad i typ 150/2 sms. Inte heller finns det någon koppling mellan datumen för det sista/senaste smset i "uppdelningen" är gjort i april, juni och september för respektive kontakt. I den "normala" konversationen så har jag smsat med dem under veckan och till och med så sent som igår.

    Vad jag har gjort:
    * Jag började med att göra en normal återställning av mina sms. Det fungerade inte.
    * Jag tog bort båda konversationerna från de berörda kontakterna och provade återställa igen. Det fungerade inte.
    * Jag tog bort båda konversationerna från de berörda kontakterna, tog bort alla sparade konversationer på mitt Gmailkonto som inte rörde de berörda kontakterna och provade återställa igen. Det fungerade inte.
    * Jag tog bort alla sparade konversationer på mitt Gmailkonto, gjorde en backup, tog bort alla konversationer i min meddelande app och sen provade jag återställa igen. Det fungerade inte.
    * Samma som ovan fast jag provade att endast ta bort de berörda/uppdelade kontakterna och sen återställa. Det fungerade inte.
    * Jag har provat att återställa allt från 100 sms och uppåt per gång. Men då återställer den bara de 100 (eller 200/500) första smsen och sen så rapporterar den att den bara återställt dubbletter.
    * Jag provar att ta bort alla sparade konversationer på mitt Gmailkonto, sen göra en backup av 100 sms åt gången för att sen ta bort alla sms på min mobil och göra en återställning av de sparade konversationerna. Detta pågår just nu men tar en jäkla tid måste jag säga.

    Så vad tusan är det som är fel och hur fixar jag det? Kommer skärmdumpar sen så ni lättare förstår problemet.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    Ta och prova att använda Go SMS Pro och gör din backup där.
    Gillar du inte appen sen så är det bara att avinstallera och köra vidare på vilken sms app du gillar bäst.

    Lycka till!
     
    rytterstedt gillar detta.
  3. rytterstedt

    rytterstedt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Info:
    Nova Launcher
    Det är faktiskt nästa alternativ jag tänkte prova. Kör med GO SMS Pro just nu och trodde att det var den som orsakade felet, så jag avinstallerade appen och körde på den vanliga meddelandehanteraren och... det fungerade inte direkt bättre. Ska iaf köra backup á 100 sms åt gången först men det lär ta ett tag då jag har strax över 5200 sms i inkorgen och jag har fortfarande 1000 sms att återställa.

    Ifall inte backup á 100 sms åt gången + återställning av smsen fungerar så provar jag med GO SMS Pros backup- och återställningsfunktion.
     
  4. rytterstedt

    rytterstedt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Info:
    Nova Launcher
    Nu fattas det allt från 10 upp till 1000 sms per konversation och jag kan inte återställa smsen heller.... finns det nått sätt att återskapa mina förlorade sms likt CSI?

    Edit: det är ett hopp mellan 27e feb och 10e nov...

    Edit2: På min gamla DHD så har jag kvar alla mina sms. Men jag kan inte göra en backup med SMS Backup+, GO SMS Pro eller något liknande program eftersom jag inte har något "nät" då jag har ett nytt simkort. Verkar inte gå att synca över WiFI heller på något konstigt sätt. Det jag skulle kunna göra är att spara mina sms på ett SD kort, föra över det filen till datorn och sen tanka hem den till min S3a. Problemet är att jag inte kan installera appar heller eftersom det står att jag inte har någon åtkomst till mitt googlekonto och även fast jag skriver in rätt lösenord så får jag ingen åtkomst öht.

    Lösning på mitt problem?
     
    Last edited: 18 nov 2012
  5. rytterstedt

    rytterstedt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Info:
    Nova Launcher
    Provat med GO SMS Pro nu och den kan bara göra backup på 1000 sms åt gången. Går förvisso att köpa mer lagringsutrymme, men det känns som att kasta pengar i sjön om det inte hjälper mig.
     
  6. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Aldrig förstått meningen med att spara mängder med SMS (visst jag sparar vissa men då som backup på min gmail) och definitivt inte återställa dem till mobilen?

    Om du tar backup på sms/mms till din gmail så kan du ju lika gärna läsa dem där samt ha möjligheten att söka i trådarna väldigt enkelt. Sparar dessutom en massa plats i mobilen som du kan utnyttja till annat.
     
  7. rytterstedt

    rytterstedt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Info:
    Nova Launcher
    Bara för att det inte finns någon anledning för dig att spara mängder med sms och sen återställa dem så betyder ju inte det att det är något som några av oss faktiskt har nytta av.

    Problemet med att spara smsen i Gmail blir att det inte sparas så som i telefonen. Istället för 1 konversation med 1500 sms så har jag 15 konversationer med 100 sms, vilket jag tycker är alldeles för obekvämt och med ett lagringsutrymme på 70Gb så är inte plats på telefonen ett problem.
     
  8. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Sant det har jag stört mig på med att trådarna bara blir 100 sms långa och sedan får man en ny.

    Hoppas att du hittar en bra lösning som du sedan delar med dig så andra som vill ha samma typ av lösning kan använda den.
     
  9. rytterstedt

    rytterstedt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Info:
    Nova Launcher
    Just nu har jag gett upp. Jag kan inte installera appar på min gamla telefon på grund av simkortet inte fungerar längre då jag har ett nytt microsim till min SGS3. Jag har inte heller rootat telefonen. Så jag är fast med SMS Backup+ och det klarar inte av att göra vad jag vill att den ska göra.