Fråga: Hej! n00bfråga om ROM's

Diskussion i 'One X - ROM-filer och utveckling' startad av najtrows, 23 dec 2012.

1. najtrows

najtrows Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan!

Jag är ny i androidsvängen och när jag fick hem min HTC one X så googlade jag mig fram till att roota och sen installera "clockworkmod" med rom manager.

Jag har inte installerat något utan kör på Stock HTC Sense, problemet är nu att jag inte kan uppdatera mjukvaran eftersom att jag bootar till rom managern hela tiden och kan inte installera den nerladdade firmwaren där (så vitt jag vet)

Jag har inte heller kommit fram till en anledning att ha en annan ROM, frågan jag ställer mig nu är om jag ska försöka ta bort clockworkmod och hela faderullan eller om jag ska kolla upp någon värd ROM att installera.
    Förstår att detta kanske är en väldigt vanlig grej här men jag hittade ingen tråd som stämde in på min fråga så exakt som jag ville.

Har ni några tips att ge mig? Jag läser gärna info själv om jag bara hittar något som kan hjälpa mig vidare, känns lite segt att ha "out of the box" mjukvaran och inte kunna uppdatera korrekt.

God jul också förresten!

2. najtrows

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tackar! ska kolla vidare på det då! :)

3. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

4. najtrows

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tack!

jelly roms? jag är jäkligt ny på just android så jag vet inte riktigt, menar du jelly bean? och jo det är väl en sån rom jag ska hålla på med tror jag, eller stöder kanske inte htc sense grejen mer än ice cream? (ursäkta min okunnighet :P )

5. shieldfire

shieldfire Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Vill inte förstöra det roliga. Men om du är så ny på Android, varför rootade du? Du måste haft någon anledning, något som du ville uppnå med root som du inte tror du får annars?

Alla ska nog inte in o pilla med root det första dem gör.

Men God Jul ändå :-)

Tapatalked - might contain weirder text than usual.

6. najtrows

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

trodde jag hade svarat här.

ja jag brukar vilja vara safe från start ifall man vill göra saker med telefonen.
    men det verkar finnas så många skiljda källor runt androidsvängen så jag har mest känt mig förvirrad.

börjar bli intresserad av att flasha till HD revolution för att få en nyare mjukvara och vad jag sett så har den sett mer intressant ut än en stock rom.

men när jag letat så verkar det som att man behöver en CID som jag inte har pga att jag kirrade telefonen från 3.. så nu får jag sätta mig ner igen och läsa några timmar för att ens veta om jag _KAN_ göra något :P

7. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

En rom är egentligen en term som börjat användas kring android, men enkelt sagt är det ett helt operativsystem, precis som windows 7 eller Linux OpenSuse.

Är din lur tre brandad kan du inte köra jelly bean roms, sense baserade eftersom de här kräver de officiella CID som har släppts med jelly bean uppdateringen som inkluderar den nyare så kallade HBOOT version 1.31 om jag inte minns fel.
    Tre har inte någon nyare HBOOT än 1.2(?) (osäker) därav blir det inget jelly bean för oss med tre brandad telefon.

Vill du köra custom roms, får du leta upp en rom som skaparen fortfarande har länken till en äldre version innan jelly bean fanns. Eller att du kör en CM rom eftersom dessa inte kräver de nyare HBOOTS.

Om du nu ville ha Revolution får du kanske vänta en stund, det står
    "Android Revolution HD 9.8 - coming soon (Ice Cream Sandwich)"
    Eller om någon har en länk till en äldre version fungerar det också.

Den här romen fungerar dock med äldre hboots om du vill ha en sense rom:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1745176

En CM (cyanogenmod) rom är ungefär som en ren androidversion, det är så som google gjorde android innan tex HTC lade vantarna på romen och gjorde sin sense stock rom.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2013506

En blandning av CM, AOKP, AOSP, och paranoidrom kör jag och är väldigt buggfri och snabb.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2042751

Men som sagt förut, har du något syfte med att du rootade?
    Självklart kan jag förstå om det är roligt att experimentera och se vad det är och vad alla pratade om, men det är ju inte så att man ska kasta sig in i det okända utan läs på. Läs flera guider och sammanfatta det du läser och försök förstå innan du gör något praktiskt, det undviker problem som hade kunnat förebyggas och även att du kan ta beslut om du egentligen ville utföra det här eller om det kanske bara lät intressant att läsa om.

8. najtrows

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hade aldrig ens trott att det skulle skilja sig vad för mjukvara telefonen klarade av sålänge det inte var en at&t faktiskt.

börjar kännas jävligt surt att ha en telefon som inte kan uppdateras korrekt.

och ja, anledningen till att ens ha en smartphone är ju för att experimentera och pilla.. har inget specifikt syfte med den. men att ha fler möjligheter och inställningar helt enkelt.

9. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Det var det jag menade med, läs läs läs! ;)
    Jo självklart, men är det din primära telefon får du också hålla dig till en nivå där du fortfarande kan använda telefonen utan svårigheter eller buggar.
    Telefonen ska tex inte starta om sig om du måste ringa SOS eller att du väntar på ett viktigt samtal, men det ringer aldrig för att telefonappen fick en force close osv osv

10. najtrows

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

nä precis :)

aja jag får väl helt enkelt ställa tillbaka den till stock igen..

det ska ju gå att ställa om cid till generic 111111 men jag vet inte om det funkar med min.