Problem: Mikrofon & samtalskvalitet?

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av sneeze, 21 januari 2013.

1. sneeze

sneeze Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hur upplever andra att eran N4 funkar under samtal? Min verkar ge ett väldigt dovt och muffligt ljud, vilket gör att folk har svårt att höra ibland.

Nu kan man ju alltid prata högre och tydligare, men undrar om andra upplevt samma sak?

2. browneye

browneye Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Bumpar denna, har problem med att folk inte hör vad jag säger vid samtal. Har provat att ringa till min telefon och sätta min telefon mot högtalaren till teven. Det som sker är att allt ljud liksom inte verkar "hinna med" att registreras. Pratar man långsamt verkar den hinna med men med t.ex. musik så blir det brusigt och brutet. Bör nämnas att jag har haft isär telefonen två gånger: första gången bytte jag skärm och baksida, och nu idag kontrollerade jag mikrofonen. Kan det vara så att mikrofonen är kass och behöver bytas?
    Har provat att byta radio men utan resultat. Det lustiga är att vissa säger sig höra mig alldeles utmärkt medan vissa inte hör alls och det går inte att föra ett samtal.
    Några idéer om felsökning? Vet inte hur det är med garantin nu när jag haft isär den, finns ju inga voidlappar så jag antog att det var OK.

Edit: Glömde säga att motparten hör mig mycket bättre när jag använder högtalartelefon.
    Det tyder väl om något på att det är mikrofonen som är kass?

Last edited: 15 juni 2013
  3. countzeros

countzeros Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Brunöga : telefonen använder väl samma mikrofon oavsett högtalare?
    Är väl sättet du håller telefonen på som inverkar då.
    Testa med headset om du vill felsöka.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

4. browneye

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ska testa med headset imorgon.
    Nexusen har faktiskt två mikar, en uppe och en nere.
    Verkar som att den övre miken går in när man kör med högtalaren.
    Har beställt en ny mikrofon, misstänker glapp.

5. Swordh

Swordh Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den övre micken är till för att ta bort bakgrundsljud. Den är fasvänd, plus och minus är tvärtom. Detta gör att ljudet blir negativt mot den andra micken och summan av båda blir noll. Men eftrsom du pratar i den nedre så kommer det inte in så mycke i den övre av din röst och då är det bara din röst som hörs.

6. browneye

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Där ser man! Tack för infon. Jag har bytt kernel till Faux nånting och laddat ner en app som heter FauxSound som har gjort samtalskvaliteten bättre.
    Har redan beställt ny mik som sagt så provar att byta den och ser om jag får någon förbättring av det. Tacka vet jag lättskruvade telefoner :)