Diskussion: Staminaläge/Platsbaserad Wi-Fi

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Cygnus, 7 mars 2013.

1. Cygnus

Cygnus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153

MINA ENHETER

Tänkte starta en tråd kring Stamina och platsbaserad WiFi och tips/tricks kring dessa funktioner. Jag kör med båda dessa aktiverade och på Staminan har jag bara Whatsapp och Spotify aktiverade. Om den fungerar korrekt så skall alla andra appar vara "frysta" från att ta emot dataöverföring då telefon är låst om jag förstår det rätt. Hur upplever ni att det fungerar?

Kring platsbaserad Wi-Fi så förstår jag inte riktigt funktionen. Vad händer om jag inte aktiverar den funktionen och samtidigt har valt att telefonen inte skall söka efter wifinät automatiskt? Då borde den väl inte använda upp något extra batteri eller?

2. Kherberos

Kherberos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

För min del upplever jag att det fungerar riktigt bra; det som däremot inte fungerar för mig är att jag har en applikation som heter Mediaserver som körs under Battery usage och stabilt ligger på 17% i batterianvändning. Hur jag ska gå till väga för att avaktivera den har jag heller ingen aning om. Utöver det tycker jag det fungerar utmärkt.

3. Emptiness

Emptiness Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Media server ligger och scannar efter nya bilder, filmer, musik, all media. Den borde inte göra det konstant men såg nånstans (i batteritråden för Xperia Z på XDA) om att det kunde bero på en fil som är korrupt.

4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

det är oxå en klassiker om man har ett sdkort i luren... nu vet jag inte ens om luren har stöd fr sdkort men det är likväl en klassiker ;)

5. Kherberos

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Är det alltså rekommenderat att formatera SD-kortet? Tror ni det kan hjälpa?

6. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

android fixar inte sdkort och ahr aldrig gjort förmodligen därför google oxå pressar på att inte ha stöd för det i sina nexuslurar.. sdkortet hanteras skitdåligt.. basta.

Formattera om kan säkert vara en idé så håller det en liten stund till ;)

7. Kherberos

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Så sätt kvittar det väl om jag har en korrupt fil på Sd-kortet eller inte, om processen oavsett hänger kvar i bakgrunden?

P.s Ber om ursäkt för thread hijackingen ^^

8. Cygnus

Mottagna gillanden:
    153

MINA ENHETER

Jag fortsätter Hijackingen lite kort och säger att jag inte har ett SD-kort i luren men ändå ligger Mediaserver och suger batteri, skumt!

Åter till Topic, Staminaläget verkar inte kunna hindra appar som redan är aktiva då man slår av skärmen. Körde tillexempel med en facebooksync och då kunde inte Staminan stänga ner den processen automatiskt utan jag fick upp en varning om att den störde Stamina.

Det hade varit kul med en vidareutveckling utav Staminaappen som även såg till att bara ytterst nödvändiga processer fick köras när skärmen är släckt. Typ att man fick bocka i vilka processer som fick lov att köra igång. Då hade man sluppit problemen med Mediaserver till exempel!

9. Kherberos

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

^This. So much this. Spotify och många appar stör staminaläget, med andra ord blir syftet med staminaläget ganska meningslöst om man ändå har igång Spotify, Fb-sync, m.m.

10. koobs

koobs Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Quizkampen verkar vara igång under stamina mode fast jag får inte upp någon varning att det skulle störa. Så vet inte riktigt om det fungerar...

11. Kherberos

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Säker på att du bara inte missat det då? Man brukar få upp en ikon på ett batteri i notifikationsfältet om en applikation faller utanför/stör SM. Det får jag i alla fall när det gäller Spotify.

12. koobs

koobs Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nej jag har inte missat det, har sett den varningen en gång för spotify så jag vet hur den ser ut!

13. koobs

koobs Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

När jag kopplade ifrån SD kortet fugerade det, då stängdes WiFi av och jag fick inga mail eller quizcampen notifikeringar , Så... Va fan jag ska väl kunna ha ett SD kort i med stamina mode..

14. Cygnus

Mottagna gillanden:
    153

MINA ENHETER

Jag har ett problem att ibland då jag inte har använt telefonen på ett tag och är ansluten till wifi och sätter på skärmen och försöker surfa så visar wifisymbolen bara en pil uppåt på vänster sida och ingen ner på höger och jag får ett felmeddelande om internetuppkopplingen i browsern. Enda sättet att lösa det är att manuellt slå av wifit... Någon med liknande upplevelse?

15. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Tycker det är intressant.
    Jag har alltid Wifi på och även BT för jag har lite prylar som jag använder.

Över natten drar den knappt 2% batteri med allt påslaget och då lär jag också nämna att jag inte använder staminamode.
    Även när det gäller musikspelande är det knappt någon förbrukning.

I princip, det som tar batteri är skärmen.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

16. Cygnus

Mottagna gillanden:
    153

MINA ENHETER

Bumpar lite kring ovan, ingen annan som upplevt detta?

17. mogge

mogge Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo, jag har samma fel. Den verkar tappa kontakten med WiFi när den får ligga ifred ett tag.

18. Soccom83

Soccom83 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Har inte Z men har upplevt det på en Acro och S. Problemet försvann när jag uppdaterade routern. har ju inte haft stamina mode givetvis på dessa enheter, men har haft dem på att stänga av wifi vid släckning av skärmen.

19. statteman

statteman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur fungerar detta Stamina?? Har köpt en z och älskar telefonen men när det kommer till batteriet så undrar jag, har 78% kvar går jag in och kollar så står det 12 timmar standby (känns lite) och detta ändras inte
    Om jag slår av och på Stamina???

20. statteman

statteman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fattar ingenting, har nu 62% batteri och enligt telefonen har jag standby på 10 timmar....