Inställningar saknas i kontakter

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av zulee, 17 april 2010.

1. zulee

zulee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjejen har precis fått sin Desire och en riktigt miss från HTCs sida när man synkar sina kontakter från Gmail. I Gmail har man grupper så som "My Contacts" och "All Contacts". Så fort man skickar ett mail så läggs kontakten till "All contacts" visst, låter bra, man kan i inställningarna för kontakter i Desire trycka på visa och sedan välja att enbart visa kontakter som har ett telefonnummer, detta har inte de kontakterna som skapas automatiskt.

Problemet kommer när man skickar ett nytt SMS och ska välja kontakt, då dyker alla kontakter upp i listan, dvs. även de som inte har ett tel.nr. Sjukt irriterande.. Det finns ingen koppling från de inställningarna man valt i "kontaktappen".

I min Nexus så kan jag i inställningarna för synk välja exakt vilken grupp jag vill synka till min telefon, dvs. enbart "My contacts" där inga nya kontakter autolagras som i "All contacts". I Desire kan man inte välja vilken grupp man vill synka till utan då kommer alla kontakter.

Lösningen till slut blev att stänga av synkningen av kontakter, exportera kontakterna till minneskort och sedan importera till telefonminnet. Tyvärr ingen synk men iaf inga irriterande kontakter visas.

Last edited: 17 april 2010
  2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Det bör gå att få till om du skapar en grupp i Google Contacts som du väljer som den enda grupp som ska synkas med mobilen. Tillvägagångssättet är i princip att du väljer alternativet "Groups" (eller liknande; jag sitter på en Hero) i telefonboken följt därefter "Menu" > "Sync groups", avmarkerar "Sync all contacts" och markerar gruppen du precis skapade.

Edit: Upptäckte visst att jag inte läste igenom ditt inlägg särskilt noga. (Klockan är mycket. o_O) Klicka dig runt bland de nedre flikarna i telefonboken och se vad som händer om du trycker på "Menu". Det skulle förvåna mig om möjligheten att välja mot vilken grupp i Google Contacts man vill synka mot har tagits bort i Android 2.1, när något så elementärt inte saknas i 1.5.

3. zulee

zulee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ägde en Hero innan min Nexus och där var det aldrig några problem att välja grupp, inställningen saknas i Desire. Tror inte att problemet är 2.1 utan att HTC har gjort en tabbe när de gjort om Senseapparna..