Tråd är stängd tillsvidare då den är inaktuell.
Då tillströmningen på nya android-användare har ökat lika mycket som antalet frågor som upprepar sig har jag här sammanställt en FAQ av de vanligaste frågorna som dyker upp på forumet.
Kom gärna med förlag på förbättringar och uppdateringar, frågor+svar som jag har missat. Jag uppdaterar FAQ:en omgående. Men var snäll och ställ inga egna frågor i denna tråd.
Index:
Generellt
- Finns det något sätt att kopiera texter och siffror man skriver med tagentbordet?
- Hur kan jag hantera mina Kontakter? Det är en enda röra?
- Hur lägger jag till födelsedagar till mina kontakter och får det att synas i kalendern?
- Hur lägger jag in egna ringsignaler och andra ljud?
- Hur lägger jag in album/omslags bilder till mina musik?
- Var ställer man in hur ofta gmail-appen skall synkas och leta efter nya mail? Har rumlat runt i inställningarna överallt.
- Måste jag ha Google mail på Android? Kan jag ha inte ha hotmail istället?
- Kan jag använda mobilen som modem till datorn?
- Mitt wifi slås av över natten eller en längre period när jag inte har använt det på ett tag. Hur kan jag förhindra detta?
- Hjälp allt mitt minne äts upp! Varför stängs inte programmen av när jag stänger ner dem? Hur kan jag stänga av program?
- Vad är root och hur skaffar jag det? Kan någon förklara vad det är? Tydligen ryker garantin om man gör det.
- Kan någon förklara vad man kan göra/inte göra med en rootad telefon?
- Hur kan jag stänga av all datatrafik?
- Hur byter jag namn på mappar?
Applikationer
- Hur kan jag ta bort applikationer/genvägar från skrivbordet?
- Hur kan jag ta bort applikationer helt och hållet?
- Var kan jag se vilka program som finns att ladda ner?
- Hur kan jag lägga in betalapps?
- Behöver jag gmail konto för att komma åt market?
- När jag har köpt ett program, måste jag betala igen för en uppgradering eller om jag byter Android telefon?
- Kan jag installera program på mitt SD-kort istället för att spara det på telefonens interna minne?
- Hur kan jag avinstallera Google Talk, Gmail programmet eller andra inbyggda program?
- Hur får jag å,ä,ö på tangentbordet?
- Hur aktiverar jag Scandinavian keyboard (och andra tagentbord)?
- Hur kan jag lägga in program från datorn?
- Finns det ingen "utforskare" på telefonen? Hur ska jag kunna kolla runt på filer på minneskortet?
- Jag har installerat Handcent SMS/ChompSMS och nu får jag dubbla ikoner när jag får sms.
- Hur använder jag och vad är de svart-vit-prickiga rutorna(streckkoder) som syns runt nätet?
Last edited: Jul 30, 2012