Egna ikoner för apps

Discussion in 'Teman och grafik' started by ZilverZurfarn, Aug 4, 2009.

1. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    OK, visst är det trevligt med olika themes - de ger din Android-telefon en egen personlighet. Lika trist är det sedan att lägga apps på skrivbordet, som har ikoner som inte alls matchar ditt snygga tema. Ser helt enkelt för j*vligt ut. Temat byter ju bara ikoner för de förinstallerade applikationerna - inte de du själv lagt till från Market!
    Vad kan man göra då?
    Jo, det går bra att utan allt för mycket jobb byta ut default-ikonen mot någon som (förhoppningsvis) passar bättre!
    I exemplet nedan beskriver jag hur jag byter ut ikonen för HiMSN.
    Du behöver:
    • 7zip
    • Android SDK (eller åtminstone ADB och kunskap om hur man använder ADB)
    • Kunna signera apk - Det räcker med testcertifikat, åtminstone om du har en rootad telefon. Enklast är om du hämtar och packar upp signing.zip från http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=471586 - Packa bara upp hela innehållet till en egen mapp.
    • Inte vara helt bortkommen vad gäller att använda kommandoradsverktyg.
    Ikonen för HiMSN ser ut så här:[​IMG]
    Det bästa man kan säga om den, är att den skulle passa i en iPhone.
    Jag kör med temat Smorgasbord. Ett väldigt "monokromt" tema, med svart och vitt som grundfärger.
    Först och främst (och det här är väl den svåraste delen) gäller det att skapa en ny ikon. Här är det helt upp till dig och dina grafiska kunskaper.
    Är tema-skaparen en vänlig själ, har han/hon också publicerat de ikoner som ingår i temat som separata filer. Utgå då från dessa. Under alla omständigheter ska ikonen vara 52x52 eller 48x48 pixlar stor.
    Den jag gjorde till HiMSN (använder GIMP) blev så här:[​IMG]
    Vi förutsätter att du nu har skapat en egen ikon 48x48 (eller 52x52) pixlar stor.
    Börja med att köra autosign.bat (från signing.zip -se ovan). Välj och gå igenom först alternativ 1 och sedan alternativ 2. För mig var det bara att svara "yes" på båda. (Frågor angående detta verktyg ställs bäst i tråden på xda-developers jag länkat till ovan.) Nu ska allt vara klart för att signera med testcertifikat.
    Hämta över apk för den applikation vars ikon du vill byta ut:

adb remount
    adb pull /system/sd/app/com.himsn.apk .

Jag har apps2sd, så mina apps från Market hamnar på mitt SD-kort, som är monterat under /system/sd
    Använder du inte apps2sd, finns Market-installerade apps under /data/app (om jag inte misstar mig alldeles).
    OK, nu har du com.himsn.apk på din hårddisk. Öppna det med 7zip. Öppna mappen res, och i den mappen drawable. En bit ner bland de filer du hittar i drawable, finns icon.png, och det är den som ska bytas ut. OBS, att program-ikonen kan heta vad som helst (olika för olika apps)! Är du osäker på vilken png som är ikonen för appen, kan det vara bra att packa upp alla .png-filer ur drawable och kolla vilken som gäller.
    Se till att din ikon har samma namn som programikonen (icon.png i detta fall) och dra in den till 7zip-fönstret, och svara Ja på frågan om du verkligen vill göra detta.
    Det var lätt, va? OK, nu måste vi bara signera. Starta autosign.bat igen, och välj alternativ 4. Skriv in full sökväg till den modifierade .apk-filen, t.ex c:\moddad\com.himsn.apk och svara "yes" på frågan som sedan kommer.
    Visas inga felmeddelanden är nu signeringen (nästan) klar:
    I apk-filen finns också en mapp som heter META-INF. Öppna denna (fortfarande med 7zip) och kontrollera att det bara finns filerna MANIFEST.MF, CERT.SF och CERT.RSA där. Finns det andra .SF och .RSA-filer i denna mapp markerar du och tar bort dem.
    Innan du ominstallerar din modifierade apk, måste originalet avinstalleras. Det gör du på sedvanligt vis m.h.a. Setting/Manage applications på telefonen.
    Installera sedan din moddade apk med

adb install com.himsn.apk

That's it - beroende på hur stor grafisk begåvning du är, har du nu ett mer enhetligt skrivbord.
    PS!
    Denna guide är för Windows XP. Använder du Vista eller Windows 7 lär signering med verktyget ovan förorsaka problem.
    DS
    PPS! Jag misstänker att en app som moddats på detta vis inte längre kommer att uppdateras via Market.
    DDS

Last edited: Aug 4, 2009
  2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Sweet. Tack för en bra tutorial.

3. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du bara kunde spegelvända Gmail(eller HiMSN)-ikonen så ser det sjukt snyggt ut.

Bra guid för övrigt!

4. norrgrd

norrgrd Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Klockren guide, sticky/wiki mod!

5. ZilverZurfarn

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Original-ikonerna är sådana - lite random (så vitt jag kan bedöma) om prickarna i yttre cirkeln ligger på 0, 45, 90 eller 135 grader. Tänkte faktiskt inte på den saken när jag gjorde HiMSN-ikonen, utan tog bara "en ur högen" som utgångspunkt. Men du har rätt - det vore snyggare med samma för alla.

/Mats

6. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    *Tråd flyttad*

7. 2_Thumbs_Up

2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Är det tekniskt möjligt att göra en app som automatiserar hela den här processen? Det skulle vara sjukt smidigt att bara byta png och signera med ett knapptryck i telefonen.

8. suzpel

suzpel Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Enklare sätt att byta iconer

Jag kör Anycut och då är det hur enkelt som helst att byta ut ikonen för en app till godtycklig. Har inte testat att göra egna ikoner eftersom det finns mängder av iconpacks på market.
    // Suzpel

9. ZilverZurfarn

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    MetaMorph (finns på Market) gör just det - byter ut allt mellan enskilda ikoner till att installera fulla teman utan flashning. Rätt lätt att skapa paket för.

/Mats

10. 2_Thumbs_Up

2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

MetaMorph var intressant men behövde tydligen AndExplorer för att fungera. Varför då? Jag gillar inte riktigt tanken att jag måste ha två filhanterare och är alldeles för nöjd med EStrongs för att byta, men det är väl överkomligt antar jag.

Däremot stod det även på androlib att det inte funkar på market apps. Hur kommer det sig egentligen?

11. ZilverZurfarn

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Testade MetaMorph när det kom ut (det har hänt mycket sedan dess!) och visst 17 funkade i alla fall då på market apps. Tror också att AndExplorer bara behövs om du har en Motorola Droid - Någon saknad komponent som AndExplorer innehåller. På min Dream har det aldrig behövts.

/Mats