"+1"-poster

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av greyhound, 20 sept 2009.

?

För eller emot?

Poll closed 4 okt 2009.
  1. För

13 röst(er)
    52,0%
  2. Emot

12 röst(er)
    48,0%
  1. greyhound

greyhound Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Tjena!

Jag skulle vilja veta vad tycker ni om poster där folk bara skriver "+1" eller liknande?
    Är ni för användandet av dessa poster eller är ni emot användandet av dess poster?

Är många emot dessa poster så vill jag med denna tråd lägga förslaget att vi försöker undvika dessa på detta forum.
    Är många för så kan en moderator radera denna tråd efter någon dag om de vill.

Jag har inte skapat denna tråd för att väcka ont blod utan bara för att se vart den "stora" massan står. :)

2. monk

monk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Alltså, samtidigt som jag förstår att man kan upfatta det som onödigt - kan det ju vara bra att veta hur många som upplever samma problem?

3. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jag tycker att man gott kan skriva: "Jag håller med föregående post" eller liknande istället. Då vet man ju vad som menas.

4. meSos

meSos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Löjligt imo. Att hålla med föregående talare, som monk precis skrev, tycker jag man absolut ska kunna göra då det är många som hoppar över att svara på en post då det 'är en till dum jävel som undrar något självklart'. Så om vi är klara på den fronten att hålla med föregående talar och inte tillföra något annat till tråden är ok så går vi till nästa punkt.

Att man bara kan skriva +1 istället för 'Jag håller med föregående post' tycker är lika självklart som wtf, lol eller vilken annan nördig forkortining som helst. Det handlar inte bara om att göra det bekvämt för sig, att spara ordbajsandet, att fixa ett snabbt svar innan fler folk läser tråden utan också att mena precis det de står för, att hålla med föregående talare. Visst kanske det är trevligare om man skriver ut det i en hel mening - men varför om man verkligen inte har något mer att tillföra..

Jag svarar inte heller på denna tråd för att väcka ont blod utan bara för att ge min synpunkt!

ps. Jag kommer iaf att fortsätta med dessa få +1 svar jag kommer att göra framöver.

5. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Eller så fixar man i forumet så att man kan lägga till +1 redan i originalinlägget...

...och om man går tillbaka till sakfrågan:
    - beror helt på inlägget. Är det någon som vill veta om andra har samma problem, så är +1 ett enkelt svar att bekräfta och lätt att skanna över. En massa dö-text hoppar jag gärna över...

6. Truxx

Truxx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

+1 (hehe)

Tycker +1-uttrycket ibland är väldigt praktiskt faktiskt när jag tänker efter. Men allmänt ot och frågor och diskussioner som inte hör till tråden måste vi alla hjälpas åt att avstyra. Eldsjälarna som satt ihop denna fantastiska sida kommer inte hinna skanna av forumet för att kunna styra upp det nitiskt hela tiden. Alla måste ta sitt ansvar och agera admin och påpeka när någon svamlar iväg. Frågan är bara hur man bäst gör detta utan att tråden bara handlar om OT?

Jag väntar spänt på google wave-projektet som jag tror kommer kunna revolutionera våra internetforum och vår kommunikation. Det måste bli enklare att dela av trådar och kunna fortsätta diskutera saker som vissa anser vara trams. Här har ni en preview om ni har nån timme över :) http://wave.google.com/

7. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag hade tänkt hålla mig utanför själva diskussionen men jag måste nog göra ett inlägg ändå.

Det känns som att vissa jagar dessa +1 poster och ganska ofta så blir det inte helt självklart vad personen menar. Eller ja, egentligen så är det väl kanske bara ett sätt att duplicera posten utan att göra det typ, men hur som så tycker jag att det inte alltid tolkas så.

Jag tycker även att det känns lite nonchalant och inte helt genomtänkt när nån bara skriver +1. Jag kan tänka mig på typ IRC och liknande så finns det en stor fördel att kunna svara snabbt. Men på ett forum har man lite mer tid på sig och det är liksom det som är tjusningen med forum också.

Bara en "tom" +1 post ser inte så bra ut. Så jobbigt är det inte att skriva en rad där man förmodligen förstärker det man tycker är viktigast. att bara skriva +1 och inget mer ger inte mig något direkt förstärkt förtroende för att det faktiskt finns fler som tycker så. Har man "hastat" iväg ett sånt svar är det ju inte ens säkert att man har läst originalposten ordentligt!

8. eGGe

eGGe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Folk har en förmåga av att haka på trender. Jag tror detta är en av dom.
    Jag tycker det är löjligt.
    Som någon skrev så kan vi väl lägga till en funktion istället om man nu vill visa sin "+1" istället för att bidra med något matnyttigt.