12 Pro bluetooth

Diskussion i 'Xiaomi 12 / 12 Pro' startad av mogge, 1 sept 2022.

  1. mogge

    mogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har haft min 12 Pro sen den släpptes, och jag kan inte säga att jag är nöjd med den. Jämfört med min tidigare lur, Huawei P30, så är tex batteritiden ett skämt.
    Kameran är sjukt bra, men det är nog det enda positiva jag kan komma på.

    Hursomhelst, efter någon uppdatering så har jag problem med samtal via bluetooth. De kopplar så gott som alltid upp i telefonen när jag ringer upp. Sjukt irriterande när man sitter i bilen och ska ringa. Detsamma gäller för headseten jag har på jobbet (jabra evolve) och när jag tränar (Nero TX). Problemet verkar alltså vara i telefonen och inte i headsetet eller bilen. När jag svarar på inkommande samtal funkar det oftast, men inte alltid.
    Nån som har stött på detta och vet om det finns en lösning?
     
  2. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Hade samma problem med min i bilen. Var påväg att kasta ut skiten genom rutan!
    MEN, jag hittade en lösning på mitt problem :-)
    Jag aktiverade utvecklarläge i telefonen, i utvecklarläge ändrade jag "Bluetooth AVRCP-Version" till 1.5 och "Bluetooth MAP-Version" till 1.3.
    Efter detta var gjort så fanns en ny funktion i Bluetooth settings som sa något i stil med "ladda ner uppdaterade bluetooth settings för ditt headset" när jag var inkopplad i bilen.
    klickade på ladda ner och sedan dess har jag inte haft några problem i någon av mina bilar med att samtalet hamnar i telefonen (utan att det syns i dialern) istället för i bilens headset.
    Jag har i ärlighetens namn inte koll på om man behöver ändra inställningarna så som jag gjorde, men det var först då jag fick upp "ladda ner" grejen vilket löste mina problem.
    Hoppas det kan hjälpa dig med.
    //Crall

    edit: instämmer i din P30 Pro kommentar med. Min P30 pro piskade skiten ur ur denna telefonen på alla sätt!! saknar den varje dag!
     
  3. mogge

    mogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag testade att göra som du gjorde, och först verkade det funka. Men vid nästa samtal så var det lika igen.
    Tittar jag på mobilen så verkar den inte veta vilken device den ska använda. Först blinkar det till att den väljer headsetet, sen går den över till klockan för att till slut välja telefonen.
    Slog av samtalsfunktionen på klockan, för den använder jag aldrig. Och efter det funkar det. Lite surt, för nu ser jag inte i klockan vem som ringer.

    Xiaomi har hög ambitionsnivå på sin mjukvara, men de når inte ända fram. Mycket som funkar sisådär. Xiaomi känns lite som Huaweis efterblivna lillebror.