brut.all's Google Maps "stockified", nu på XDA

Diskussion i 'Applikationer' startad av ivarson, 7 jul 2010.

1. ivarson

ivarson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nu har jag hjälpt igång squrl från XDA-forumet att fått igång hans version av brut.all's maps, den fungerar på samma sätt, ändrat packagename, men levererar det i en flashbar zipfil istället..
    Dels för att man då slipper ta bort vanliga Maps, plus att vissa permissions-rutor kanske försvinner.. Brut.all säger att han också överväger att göra en separat uppsättning för root-användare pga. efterfrågan...

Om squrl inte fortsätter underhålla sin maps kommer jag revidera brut.maps igen, men tillvidare hittar ni nu denna Maps på

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=737119

<----------Följande gäller endast min version, om förstnämnda länk är bruten eller ouppdaterad------>
    ____________________________________________________________________________

Om du inte vet vem brut.all är eller inte har en rootad android kan du sluta läsa här..

Detta är en reviderad variant av brut.all's Google Maps.
    brut.all Maps är gjort för att alla, oavsett root eller inte skall kunna installera och ha internationell navigering vid sidan av vanliga gamla Maps.

Jag har moddat brut's maps-applikation så att den använder vanliga Google Maps paketnamn och funktioner.

Anledningen är att en del android-applikationer som använder kart- eller navigeringstjänster är hårdkodade mot vanliga google maps (com.google.android.apps.maps).
    Brut.alls Maps har istället brut.googlemaps som paketnamn. Det gör som sagt att det inte konflikterar med vanliga maps, dock innebär det också tex. Google CarHome eller HTC's Car Mode går mot vanliga maps som inte tillåter navigering.

Oftast behöver du därför både vanliga maps och brut.all maps för att ha garanterat funktionalitet, men då får du och andra sidan dubbla ikoner och widgets, vilket börjar bli en del iom Maps 4.4.
    Med denna modifiering behöver du inte ha kvar vanliga Maps och slipper dubbla uppsättningar av allt.

För att installera denna version;
    Ta bort ev. uppdateringar för Google Maps via Market eller i programhanteraren.
    Ta bort /system/app/Maps.apk.
    system-partitionen är skrivskyddad, vissa telefoner tillåter att du monterar om den skrivbar i Android, nyare modeller, tex. HTC Desire,WildFire o Legend kräver att du startar telefonen i recovery-läget.
    Via adb kan du då köra "mount -t yaffs2 -o rw /dev/block/mtdblock3 /system" och sedan ta bort maps med "rm /system/app/Maps.apk".

jag tror inte nu behöver ta bort /data/data/com.google.android.apps.maps..

Övriga ändringar gjorda:
    [brut] -texten är borttagen ur appar och widgets. (dock har jag låtit bruts ikoner vara kvar).
    Read/Write from sdcard-cache är aktiverat per default.

Filen ligger numera på mitt webhotell, så ingen reklam eller väntetid.. vassegoda
    Maps 4.4 rev16

Tänk på när ni uppdaterar era ROM, att om Maps ligger med i zip-filen gör ni enklast i att öppna zipfilen med tex. Astro Filemanager och ta bort Maps.apk i system/app så slipper ni trasslet i efterhand. Vissa rom-makare har dock börjat med att lägga apk-er i /data-katalogen istället..

Last edited: 11 aug 2010
  2. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Liten fråga. Om jag avinstallerar min Google Maps, går det att få in den sedan igen, på samma sätt som den är nu? Typ som en systemapp?

EDIT: Samt, detta adb, ska jag köra det via cmd på windows?

Jag får dessa fel när jag försöker göra det..

D:\Temp\android\nexus\android-sdk-windows\tools>adb remount
    * daemon not running. starting it now *
    * daemon started successfully *
    remount succeeded

D:\Temp\android\nexus\android-sdk-windows\tools>
    D:\Temp\android\nexus\android-sdk-windows\tools>adb shell "find /system /data -n
    ame *com.google.android.apps.maps.apk* -o -name Maps.apk | xargs rm"

D:\Temp\android\nexus\android-sdk-windows\tools>adb uninstall com.google.android
    .apps.maps
    Failure

D:\Temp\android\nexus\android-sdk-windows\tools>adb shell "find /system /data -n
    rm [-rR] <target>
    xargs: rm: exited with status 255; aborting

D:\Temp\android\nexus\android-sdk-windows\tools>adb remount
    remount succeeded

rm [-rR] <target>
    xargs: rm: exited with status 255; aborting

D:\Temp\android\nexus\android-sdk-windows\tools>

/Söder

Last edited: 7 jul 2010
  3. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

För mig syns Maps i Market och kan avinstalleras där.

4. djstoffe

djstoffe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jag kan inte logga in med din version och komma åt latitude eller stjärnmärkta objekt. Nån mer som har samma problem?

5. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

1. om du får fel vid avinstallation enligt brut's instruktioer med find så är det förmodligen för att du har en annan uppsättning med, om det är busybox eller bin-utils.. hur som helst så är det olika i olika ROMs och bla. find-kommandot accepterar inte alla parametrar.. vet inte om det är -o (OR) eller nåt som inte stöds, men du söka enklare och i två omgångar, typ
    find /system /data -name *aps* så får du nog upp båda..
    för desire och legend ägare måste ni mounta system i recoveryn.. mount -o rw -t yaffs2 /dev/block/mtdblock3 /system, då HTC lagt in ett nytt slags skydd så system-partitionen inte kan skrivas till även om du har rootat nallen och gjort en remount i android..

2. du kan väl endast avinstallera "uppdateringar" till Maps via market, inte den skeppade versionen, "uninstall updates"

3. fan.. jag kan svära på att det fungerade med inloggning och latitude på jobbet förut.. men jag kanske missa att kolla det.
    inloggningen verkar fungera om man väljer meny> logga in och sedan dödar processen och startar den igen, då verkar iaf inte logga in finnas kvar
    men latitude kommer jag inte heller in i nu, har iofs precis bytt rom till AOSP 0.9.5.6

Kanske måste uppdatera några permissions eller nåt i manifestet då packagename är bytt.. detta är det första jag gör med apktool eller utvecklings-isch överhuvudtaget så det tog mig rätt många minuter att gräva mig igenom allt med apktool, sdkn, aapt och vilka filer som skulle ändras, men nu har jag ju listat ut grunderna iaf :-)

jag kan kolla om det är nåt med permissions-biten sen, om ingen annan har ork förstås.. funderar också på att ta bort brut-prefixen om man nu ändå bara ska ha en ikon för nav och maps.. men
    nu är det tv, cola och chips som gäller

6. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag har samma problem. Iaf för Latitude.

/Söder

7. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ni KAN iaf logga in, om ni dödar applikationen som ja beskrev och kommer då åt era kontakter och stjärnmärkta objekt, men latitude verkar inte lira. Är nog nån rättighet ja måste byta namn på som sagt

8. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

uppdaterad, byter ut i första inlägget

9. desire.

desire. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Kan man använda vanlig navigering med denna brut verisionen?

10. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Vanlig navigering? Du menar utan turn by turn?

Jo, det är ju precis som vanliga google maps, men med turn by turn aktiverat för oss i Sverige och lite andra saker med.

Samt att den helt kan ersätta vanliga maps, och på så sätt fungerar andra program som använder sig av google maps, som Car Home eller vad det heter...

/Söder

11. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Söder,
    har du kollat om den den nya löser latitude för dig?

12. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Njä, jag jobbar på det. Sitter på jobbet, men typ världens sämsta täckning.

Jobbat på att försöka få ner filerna (håller även på med WaveSecure som system-app) med mail, både gmail och email. update.zip ville inte ens browsen ta hem.

Kom nyss på att jag ju har dropbox installerat, så jag håller på där nu.

Dock kan jag inte tänka mig att jag får igång GPS:en, men jag ska testa om jag iaf kan loggas in.

EDIT: Mitt första försök verkar inte gå att logga in iaf.

/Söder

Last edited: 8 jul 2010
  13. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Om Google lyckas få till navigation här i Sverige med en uppdatering, är det då bara att uppdatera denna till den officiella sen och då skriver den över Brut? Är det version Brut 14 detta?

14. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Ja det är Brut14, bara det att det ska vara omdöpt, så att det kan fylla EXAKT samma funktion som orginal.

Om det skulle bli uppdaterat sedan, så kan man antagligen återställa allt man gjort nu, och helt köra på orginal om man vill..

/Söder

15. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Hur gör man sen när han släppet tex brut 15, hur modifierar man så att även den blir "orginal" då

16. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Då kan vi väl vänta tills "denna" blir uppdaterad också.

Eller kör med brut för sig då....

Den får man ju också uppdatera för hand ändå..

/Söder

17. djstoffe

djstoffe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Nu funkade det att logga in för mig! :-)

18. desire.

desire. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Så om jag har förstått rätt så har ivarson gjort att man inte behöver ha 2 olika maps på sin telefon, brut och vanliga. Så han har skrivit över det vanliga med brut, så när man följt den guiden ovan får man turn by turn navigering och slipper ha 2 olika appar för maps.
    Hur blir det när markt vill uppdatera deras egna maps?

19. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Right.
    om du kollar i market så står det att google maps inte är installerat,
    mitt paket delar paketnamn och sånt för att del av permissions och externa referenser så att andra appar använder min moddade, men jag tror att Market kollar på applikationsnamnet (som fortfarande är maps[brut] ) eller så är det signaturen som spelar roll.
    Du kan alltså inte installera/uppgradera vanliga maps över denna, vilket också är syftet. vill du ha sidebyside kör du brut.all's original..

20. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

jo då får jag eller nån annan modda även den på samma sätt, inte svårare än så..

brut.all körde som sagt med detta förut, men gick över till SxS-installation för att det skulle funka för så många som möiligt och han orkar inte bygga olika paket, vilket jag föstår..

vill också påpeka att ni får FC. om ni går in på test vector maps..
    detta för att den funktionen fortfarande refererar till brut.googlemaps, som var det gamla namnet.. återkommer säkert på nåt mer ställe.

jag har inte gjort så mycket mer än att få igång det jag vill ha för mig själv, och latitude va egentligen inte nåt av det, men det var störande att se "gå med i latitude"-knappen :-D