1Password

Discussion in 'Applikationer' started by NalydBob, Jul 15, 2011.

1. NalydBob

NalydBob Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har funderat på 1Password, men det är några saker jag inte riktigt förstår från programmets sida mm. Kanske någon här kan hjälpa mig med något av följande (tänkte använda genom Dropbox):
    * köper man en licens och sedan kan man ladda ner för Androiden, iPad, PC och Mac för denna penning? Eller kostar varje typ av enhet?
    * fattar jag det rätt; man lägger in användarnamn och lösenord på en webbsida, och nästa gång man kommer dit anger man sitt 1Password och sen är man inloggad? Oavsett vilken av sina enheter man gör det på?
    * någon som kan bedöma om det är hyfsat säkert? Kan t.ex. kopplingen till Dropbox vara en säkerhetsrisk?
    * funkar programmet bra?
    * finns något alternativ, som funkar på alla fyra plattformarna (Android, iPad, PC och Mac) som är bättre?

http://agilebits.com/products/1Password

Last edited: Jul 15, 2011
  2. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

En länk hade ju inte varit dumt.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

3. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Varför inte använda KeePass + Dropbox istället? KeePass är open source, finns ports för många platformar men jag använder bara Windows och Android versionerna så jag vet inte hur bra Mac/iOS versionerna är.

KeePass Password Safe

Hur säkert keepass är och vad som är bra att tänka på är ganska bra dokumenterat tycker jag. Security - KeePass

NalydBob likes this.
  4. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

NalydBob likes this.
  5. NalydBob

NalydBob Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ah! Både KeePass och lastpass verkar riktigt bra, ska kolla dem båda. Stort tack för tipsen!

6. caesar

caesar Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Är KeePass en fil som du menar att du kan ha i din dropbox och öppna i både PC och mobil, eller har man olika gränssnitt för PC samt mobil?

Låter som en bra lösning men bara undrar hur jag ska gå tillväga. Funderar också på en lösenordsskyddad excel-fil att placera i min dropboxmapp. Men vet inte hur säkert det är.

Mvh

7. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag använder Passdroid. Den gillar jag

Sent from my Nexus S using Tapatalk

caesar likes this.
  8. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

KeePass är ett program som sparar dina lösenord i en krypterad fil. Sen kan du använda tex Dropbox för att synka den filen mellan dina datorer och mobiler. Så länge du väljer ett tillräckligt långt lösenord så borde det vara tillräckligt säkert. Jobbiga blir ju givetvis att mata in lösenordet på mobilen så man får väl göra en avvägning mellan användarvänlighet och säkerhet.

När det gäller Excel så har jag ingen aning om hur dess lösenordsskydd fungerar. :)

caesar likes this.
  9. caesar

caesar Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

DreamHawk & appel,

Ni gav båda bra och snabba lösningar. Återstår för mig att se vad jag väljer.

Tack för hjälpen!

10. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

KeePass är förstahandsvalet även här. Eller ja, KeePassX för Linux. Fungerar ypperligt i kombination med KeePassDroid.

Molnbaserade lösningar och sådana som är stängd källkod går inte riktigt hem hos mig. Inte när det gäller något så viktigt som ens lösenord.