2.1x försenad till 2011 (inte 2.1)

Discussion in 'X10 Mini/Mini Pro' started by teddyjohan, Sep 25, 2010.

1. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vid det här laget vet väl alla att 2.1 officiellt är försenat till slutet av Oktober; men vad alla kanske inte vet är att SE bekräftat den andra punkten i den läckta "roadmapen" (så kallad 2.1x) och att den kommer att komma först 2011 som följd av att 2.1 blivit försenat.

Saxat från SEs product launch blog (redigerad för att ta bort irrelevant klutter):

Smarter is Coming says:
    September 24, 2010 at 2:09 pm
    Hi Rikard…regarding your reply @2.00pm above.

Can you clarify on the point regarding the “second update in the beginning of the year” is this the 2.1x update that will be pushed back from the initial end of the year time-line given this delay or a fresh 2.2 upgrade?

Rikard Skogberg says:
    September 24, 2010 at 2:19 pm
    Smarter is Coming,
    Yes – the second update will also be delayed because of this delay, the new plan puts it in beginning of 2011.
    .
    Well – I would say it refers to anything higher than 2.1 so yes 2.2. What I meant is that we’re not ruling an Android step-up either in or out at this point.

2. Freeman

Freeman Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ska man tolka det som att vi kommer få 2.2 till våra ögonstenar i början av 2011? Wiiieeee, hoppas det är sanning i detta! :-D

3. twintin

twintin Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Nä, du skall tolka det som att det inte är bestämt om nästa större uppdatering skall vara baserad på 2.1 eller 2.2. Dock får man väl hoppas på 2.2 när de nu är så sena.

teddyjohan

imponerande att du lyckas hitta nånting överhuvudtaget i deras blog. ;)

Last edited: Sep 25, 2010
  4. teddyjohan

MINA ENHETER

Jag gick igenom alla 1100 kommentarer så jag är också imponerad (0,01% var ju alltså intressanta då) :)

5. holck

holck Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Bra jobbat.
    Snälla. Bygg inte JÄTTESTORA förhoppningar direkt för då blir ni bara arga
    om de skulle visa sig vara annat än 2.2.

Däremot vet vi ju alla att SE bestämt säger NEJ när det är något som inte är något
    de håller på med och bloggen ovan visar inget som tyder på en förnekelse mot 2.2 ;)

// A

6. bengbeng

bengbeng Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ni kan sluta hoppas på 2.2 2011... 2.2 kommer till den nya x10 mini/mini pro 2...
    Folk kommer att klaga men kommer ändå att köpa d e så d fungerar....

7. teddyjohan

MINA ENHETER

Som jag skrivit i en annan tråd så beror det på hur deras line-up ser ut. Snart kommer X8, släppt sex månader efter X10 Mini-modellerna. Inte omöjligt kommer X8 Pro eller andra Xperia-modeller att följa. Om dessa kör samma system så är det högst sannolikt att alla i familjen får den nyare versionen. Det är en enorm skillnad mellan att ha fyra-fem enheter ute med mer eller mindre exakt samma OS (alla kan uppdateras samtidigt med samma funktioner, med viss modifikation för den stora X10) mot att ha ett helt gäng modeller med system som skiljer sig från telefon till telefon.

Det förefaller mig osannolikt att SE skulle släppa 2.2 med nyare/dyrare mobiler samtidigt som de nuvarande modellerna finns kvar och kan uppgraderas. Detta eftersom SE inte säljer "Android" utan just sig själva; de har ju gång efter annan upprepat sitt mantra. Operativet är inte viktigt; användarupplevelsen är viktig och allt det där.

Personligen tror jag dock inte heller att vi får 2.2, även om jag givetvis hoppas.

8. bengbeng

MINA ENHETER

Dom vet att dom inte kommer och få sålt lika många telefoner om alla deras mobiler har 2.2... hur ska du få kunder att köpa x10 min pro 2 om den e närmast identisk med föregångaren...? Dom vet att dom måste locka med mer än några megapixlar för o sälja x antal enheter... SE kan säga vad dom vill men pengar vill dom tjäna precis som apple, htc o andra...

9. twintin

twintin Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Genom att utrusta respektive telefon med specifika funktioner (jämför t.ex. dagens X10 som har medisascape + HD videoinspelning, vilket minisarna inte har). Sen kommer nog varken pris, hårdvara, prestanda eller utseende vara exakt detsamma heller. Finns mao. många sätt att särskilja en modell från en annan.

10. teddyjohan

MINA ENHETER

Tja, det är ju för det första ett antagande om att det kommer att komma en "mini 2" inom en snar framtid, och det känns ju hyfsat orealistiskt. Visst kommer det komma fler modeller, men varför skulle man göra sig av med sina bästa storsäljare ett halvår-år efter att dom börjat blivit populära? För det andra, operativsystemet är av underordnad bemärkelse för SE och det har dom helt rätt i; de säljer på massa precis som Nokia.

Med andra ord skulle de aldrig tänka på så vis att de skulle lansera en ny modell/serie med Android som slagord eftersom Android för dem är en parentes. Visst kan man nämna att den kör Android och visa på fördelarna med det; men man skulle knappast försöka förvirra kunderna (målgruppen är som sagt inte entusiaster utan "alla andra") med att diskutera versioner och specifikationer mer än nödvändigt.

Av samma skäl (att operativsystemet är lågt prioriterat) är jag skeptisk till 2.2, och givetvis kommer det komma fler nya mobiler (minst två i år skulle jag gissa, varav en förmodligen en X8 Pro) men som sagt. Släpper man en mobil med 2.2 så kommer de andra också att få det eftersom de kör samma plattform; UXP. Snarare är det väl troligare då att man lanserar de nya enheterna med 2.2/2x och att de befintliga får det senare, för att inte kannibalisera på försäljningen (som HTC gjorde med 2.2)

11. bengbeng

MINA ENHETER

Den som lever den får se...
    Men en sak e säker man står säkert först i kön oavsett vilket nr mini pro 2 har eftersom man e en obotlig prylbög...:D

12. teddyjohan

MINA ENHETER

Jag har faktiskt blivit förvånansvärt kär i Mini Pro (särskilt förvånande med tanke på vilken besvikelse X10 Mini var för mig) just nu, jag hoppas bara att de får till någon form av push för mailen med 2.1! Sen är den perfekt för mina nuvarande behov! Över huvud taget känns det som något av det bästa som kommit ur från SE sedan P1i - om än att jag fortfarande hoppas att de ska släppa en modernare variant av P1i med Android (Blackberry-stil) ;-)

13. datagubben

datagubben Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Brukade du läsa SEP1-bloggen då förrut? :cool:

14. teddyjohan

MINA ENHETER

Det gjorde jag inte, nej. Jag personligen tyckte starkt om min P1i, men jag lyckades aldrig lära mig använda deras halv-QWERTY. Därav att jag vill se en snarlik modell fast med inkrementella förbättringar. SE Aspen är ju deras "nya" variant (samma segment), men det är ju ett episkt misslyckande i allt från hård- till mjukvara. Hur som helst har Blackberry ca 1/3 av hela den Amerikanska marknaden och förmodligen en betydligt större del av företagsmarknaden. Framgången beror till stor del på deras fysiska QWERTY-tangentbord och formfaktor.

Personligen tycker jag dock inte att Blackberrys är särskilt prisvärda, eller som flera recensenter har sagt, de är inte "Sverige-vänliga". Men det betyder ju inte att man inte kan ta fördelarna med dem (tangentbordet, högupplöst men liten skärm) och sätta i en Android-mobil (ungefär som HTC Snap gjorde med Windows Mobile, fast modernare).

Någonstans i hela karusellen missar tillverkarna att se skogen för alla träd. Fysiska knappar är (om de är bra) alltid bättre än touch för att skriva; touch (om den är bra) är alltid bättre än knappar på att surfa, navigera osv. Kombinationen (som X10 Mini Pro) är helt fantastisk; helt enkelt det bästa av båda världar. Men att använda slide-mekanism har sina nackdelar, och själv undviker jag oftast att använda det just för att undvika slitage och skador.