2.3 på Gen 1 Blade med Anovo 2.2

Diskussion i 'Blade' startad av ation, 10 apr 2011.

1. ation

ation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hej!

Min Blade har varit på service och fått officiella 2.2 av Anovo. Jag vill flasha in CM7, och undrar hur jag ska gå till väga? Har ju varit så många turer kring det där, och eftersom min telefon är köpt i dec -10 men har 2.2 är jag osäker. Eller är min telefon nu Gen2 ?

Tack på förhand!

Last edited: 10 apr 2011
  2. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Du kan lätt kolla detta, kör en koll med Ask Mr.Pigfish, denna app kommer säga om du har GEN1 eller GEN2, sen är det bara att följa guiderna för antingen GEN1/2 beroende på vad du har, dessa finns här:

GEN1: Guide GEN1

GEN2: Guide GEN2

/ Mikael

3. Ythle

Ythle Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

4. Red Beaver

Red Beaver Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Skumläste länken till hur man flashar en gen2 blade och där stod det att man endast finns en rom som fungerar änsålänge, Swedish Spring RLS4, är detta android 2.3 och isåfall, vilka kända buggar finns det i denna? Kan man ha den till everyday use eller är det bara massa krångel?

5. Mikael R

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Det är inte 2.3, det är 2.2, det finns en fix som gör att man kan flasha in CM7 (2.3) till en GEN2 Blade, och denna funkar utmärkt, jag har inte märkt några buggar än och har använt den i några dagar :)

6. razer_d

razer_d Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Efter man har laddat hem cm7_gen2_converter_ver3.zip vad är nästa steg? Jag antar att man måste köra någon instruktion i kommandprompten för att konvertera vanliga cm7, me hur gör man? :ehm:

7. Mikael R

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Det är enkelt, gör exakt som jag skriver nu:
    Gå in i Clockwork, välj wipe data/cache och sen den andra wipe delen (glömt vad den heter, det finns 2).
    Efter det, välj install from .zip, välj CM7 och installera. Sen väljer du CM7 konverteringen för GEN2 och installerar, och efter det reboot system. :)

8. razer_d

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Man lägger alltså både vanliga cm7 och konverterade cm7 på sdkortet och installerar den förstnämda, följt av den andra? Riskerar man inte att bricka telefonen om man installerar en custom rom ämnad för en gen1 telefon?

9. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Så länge som du inte flashar en återställnings-ROM för Gen1 (vilket minst en person tyvärr redan gjort) så har du din Gen2 clockwork kvar så även om ROM:en du flashat inte bootar så kan du alltid boota clockwork och flasha om med något som funkar.

När det gäller CM7 så bootar den inte efter flashning men min konverterare byter ut linuxkärnan (så att den bootar) samt två lib:ar (så att den går att använda som telefon) och det är allt som krävs. Glöm dock inte att också installera google apps vilket inte ingår i CM7 installationen utan måste läggas på manuellt efteråt.

razer_d gillar detta.
  10. ation

ation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ska se om jag har fattat detta rätt.

Jag har en Gen2 telefon, flashar CM7 enligt denna guide :
    http://android.modaco.com/content/z...-custom-rom-on-the-zte-u-v880-or-gen2-device/

Bootar sedan clockwork och flashar in Google apps.

Gör sen samma ska och flashar in Kallt_kaffes fix för gen2 ?
    ( http://android.modaco.com/content/z...sation/336423/how-to-run-cm7-on-a-gen2-phone/ )

Sedan är det klart ?

Finns det någon heltäckande guide ?

Och hur återställer jag ifall jag behöver skicka in den igen?

Tack på förhand!

Last edited: 11 apr 2011
  11. Mikael R

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Citerar mig själv från ett tidigare inlägg i tråden, gör så som det står där, om du har problem så skicka ett PM!

12. ation

ation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tack! Men skall google apps vara emellan ROMen och fixen? Och återställa, går det ? :)

EDIT: Och ska jag verkliken wipea nät jag kommer från en stock rom?

Sorry om jag är lite seg men det känns så himla rörigt just nu!

Last edited: 11 apr 2011
  13. Mikael R

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Ja! Kör en wipe, jag frågade kallt_kaffe när jag inte visste i början och han sade att man skulle göra det. Lägg in GApps efter du har lagt in fixen, alltså sist av allt, det gjorde jag och det funkar prima! :)

ation och razer_d gillar detta.
  14. razer_d

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag lyckades installera cm7 och har märkt av en del buggar så som GPS buggen och att touchen läggar av ibland. Efter det att jag gjorde en rom backup i clockwork kunde jag inte boota in i cm7 längre. Telefonen fastnar vid CM7 loggan med den blåa androiden. Jag försökte applicera kallt_kaffes patch igen men det hjälpte inte. Nu har jag återgått till SS4b, sjukt irriterande.

Vilken krångel. jag önskar att jag aldrig hade uppgraderat till den officiella versionen av 2.2. :ehm:

15. Mikael R

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Jo, det är en jäkla massa krångel med GEN2, men du.. Kolla på denna sidan om du vill hitta teman till CM7: XDA Dev. Teman
    Men håll koll på att de är till just CM7, titta på Honeybread, riktigt nice, du installerar det som en vanlig .apk och byter sedan tema med theme chooser som redan finns med i CM7 :)

16. Red Beaver

Red Beaver Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hur lång tid kan det tänkas ta innan 2.3 är stabil på riktigt?