2 frågor. GPS samt ta bort apps

Diskussion i 'Desire HD' startad av daaneell, 20 december 2010.

1. daaneell

daaneell Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja.

Fick min DHD i fredags. En sak jag genast fick problem med. GPS, den funkar inte? Eller ja funkar gör den men den är ju HEEELT lost. Dom första 10 gångerna så befann jag mig i någon liten håla i norge. Efter att ominstallerat programmet x antal gånger så var den iallafall i rätt stad här i sverige. Men ca 1km fel. Och provade även när jag var 5 mil hemifrån i lördags natt men ack. Då var den 3 mil åt fel håll. Den påstod att jag befann mig en bit utanför staden fast i fel riktning mitt i ingenstans. Så jag testade att slå på vägbeskrivning hem medans vi färdades efter vägen. Dock så stod den helt stilla mitt i en grå ruta, man kunde se vägar runt omkring men där "jag" va fanns det visst inga. Någon som vet hur jag kan lösa detta så att den fattar vart jag verkligen befinner mig?

Sen undrar jag även. Hur tar man bort apps man installerat? Går ju inte att synka den i datorn och ta bort apps och HTCsense verkar ju inte ens funka som dom sagt... Kan inte göra ett dugg därifrån, får bara fel meddelanden oavsett vad ja trycker på. Verkar lite som ett skämt detta. Mobilen började lagga igår och idag har den laggat en hel del. Men tänkte att de kanske var pga att batteriet var nästintill tomt? Ville köra slut på batteriet helt i början och sedan ladda fullt några gånger. Men det laggade så förbannat och lagg i en sån här telefon funkar bara inte så fick sopa i laddaren.
    Men funderade på om det kan vara någon app som får den att lagga? Har tankat kanske 20 apps varav 15 är spel. Dock är det bara små saker.

Så snälla hjälp mig, försökte kolla youtube osv men fick inte fram något vettigt. Hur tar jag bort apps och hur kan jag få navigationen att funka?

MVH Daniel!

Last edited: 20 december 2010
  2. pebo

pebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Dum fråga kanske det ser ut som men slog du på gps:en innan du startade navigeringen?

Redan installerade apps går inte ta bort, apps du själv har installerat tar du bort
    via inställningar-program-hantera program, leta upp programmet, tryck på det och sen
    väljer du avinstallera.

3. Typ

Typ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Rootar du telefonen kan du ta bort precis alla applikationer, det är dock lite krångel men det går :P

4. D4rk

D4rk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som jag har förstått det så måste man uppdatera kartan och helst ha igång Wifi/Mobilt nätverk och GPS-satelliter för att få så bra precision som möjligt. Allt detta kan aktiveras via Meny > Inställningar > "Trådlöst och nätvärk" & då även "plats"

Sen lagget, har du varit inne på inställningar > program > Utveckling > och kryssat för USB-felsökning?

Där hittar du även hantera program, som låter dig ta bort installerade spel/appar.

Hoppas jag inte missförstått något, men det ska vara det :-)

5. daaneell

daaneell Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så mycket för alla svar. Lagget verkar vara borta nu, vet ej om det var tillfällig het eller om den drar ner när batteriet börjar bli modell sämre?

I början när den påstod att jag var i Norge hade jag på både Wifi och GPS. Men nu när jag kör med endast GPS så blev det karlskoga. Prövade dock för någon timme sen och se på fn nu säger den rätt adress. Vet inte vad som hänt men dumt att klaga :)

Och angående ditt D4rk, ska man ha på USB-felsökning? Kryssade ur det förut men nu kryssa jag i det igen.

Tack åter igen för snabba svar :)

6. pebo

pebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Wifi/mobilt nätverk har ingen som helst betydelse för hur exakt position
    du får, det som mobilt nätverk kan hjälpa till med är att du kan
    positionsbestämma snabbare när du startar programmet
    (men bara med en ungefärlig position).

GPS-positionen är oerhört mycket mer exakt än vad wifi och mobilt nätverk är.

Har runt 2-3 meters felmarginal när jag går med min gps och ca 5-15 meter
    när jag kör bil.

7. pebo

pebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det finns en funktion som drar ner strömförbrukningen när det är 15% kvar
    av batteriet men den brukar man få en fråga om man vill använda sig av.

GPS: var nog bara så att du inte hade tålamod att vänta första gångerna ;)

Om telefonen inte laggar när du har usb-felsökning urkryssat så behöver du
    inte ha det ikryssat.

8. monkie79

monkie79 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

GPS ikonen uppe i notifierings listen lyser fast när den har signal och blinkar när den letar satelliter.

9. D4rk

D4rk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaha, men det var en fin tanke :teeth: . Nej men tack för informationen, då ligger allt på att gå via GPS- positionen.