2 irriterande saker jag vill ha hjälp med.

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av slusk, 11 okt 2010.

1. slusk

slusk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hej jag har nyss köpt mig en Desire och är faktiskt väldigt nöjd med den. Har inte riktigt börjat att titta på att roota den, vad är det för fördelar med att roota en telefon om nån kan förklara lite kort?

Jo mina irriterande problem har faktiskt båda med sms att göra.

Jo jag har ändrat tangentbordet så jag får som en vanlig telefon när jag har den stående. Tyckte det var bedrövligt svårt att skriva sms med qwerty speciellt när man satt och körde bil osv :P Men när jag ska lägga till egna ord då så kan jag inte välja ÅÄÖ när jag håller in 1an länge. Testade nu med att vicka mobilen och då får jag upp det. Går det att fixa, jag kör med svenska på allt.

Andra saken är när man sitter och skriver sms så flyger skärmen helt plötsligt högst upp på skärmen och man ser inte vad man skriver. Man måste helt enkelt scrolla ner hela vägen igen, varför blir det så? Irriterande när man har 80sms med en kontakt.

Och sen när jag ändå hade brallorna nere. Varför funkar leveransrapport på mms men inte på sms? På mms får man ju en notifikation men inte på sms, där får man gå in och kolla. Finns det nån app som är bättre på sms notifikation typ att det blir som en grön bock på smset som man får på Sony Ericsson?

Hoppas nån orkar läsa igenom och svara på mitt sjukt långa inlägg :)
    // Tomas

2. w00t

w00t Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Rekommenderar t.ex. Scandinavian Keyboard om du inte vill betala för ett nytt tangentbord. Du kan testa det så får du en feeling på hur det känns. Gillar du det så köp SmartkeyboardPRO, grymt bra tangetbord och enligt mig det bästa till android, plus för multitouchstöd.

Annars kanske du ska köra T9 om du tycker det är klurigt att skriva med full qwerty? :)

Ang. smsklienten så vet jag inte riktigt, rekommenderar även där Handcent SMS som är en annan smsklient med många roliga funktioner där man kan konfigurera precis som man vill i princip. Glöm dock inte att stänga av SMS notifieringar i vanliga smsklienten om du testar Handcent.. :)

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

DET FINNS EN ANLEDNING TILL VARFÖR MAN SKA SKICKA SMS OCH KÖRA BIL SAMTIDIGT. Gör inte det livsfarligare enklare. Hur svårt kan det vara att vänta med att skicka eller ringa upp personen för fan. Eller parkera vid sidan av vägen, på lämpligt ställe då givetvis.

4. slusk

slusk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Aha där fick man lite bra tips.
    ska ta och kolla efter Scandinavian Keyboard och Handcent och se om det kan vara nått för mig. Tycker ju vanliga tangentbordet funkar bra förutom att man inte kan lägga till egna ord med ÅÄÖ förutom om man inte vänder på mobilen.

En dum fråga... SmartkeyboardPRO får man tillgång till sånt for free om man rootar eller måste man fortfarande slanta för det?

Hmm testade nu och med Scandinavian Keyboard så blev det ju en sånt där litet tangentbord iaf. Jag som ville ha det som det är en på vanlig mobil med T9 på. Fast du hade rätt det var bra mycket skönare än vanliga qwertyn :)

Jo för sitter jag i bilkö varje morgon i 40min i Stockholm och det rullar sådär 2meter på 20sekunder så anser inte jag att det är någon större risk för att skada någon. Anledningen till att jag tycker att det är svårt är för att jag vill hålla ett öga på bilen framför så jag inte bumpar till dennes kofångare. Kör jag bil på vägen i vanlig hastighet så skriver jag inga sms. Hade tyvärr inte bett om att bli påhoppad av nån som ska predika, men jag förstår vad du menar och tycker det är rätt. MEN hoppa inte på mig när du inte vet under vilka omständigheter jag skriver sms.

Last edited: 11 okt 2010
  5. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Han trodde säkert att du gör som en vän till mig...130 på motorvägen och sms-bråk
    med flickvännen.....ingen skön syn.

Välkommen till Andriod/Desire, tror du hittar lösning på dina problem inom kort.

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det spelar ingen roll om den rullar snabbt eller långsamt. Rullar bilen så rullar den. Du kanske inte bad om att bli påhoppad direkt men klart gjorde du det indirekt genom att skriva så du skrev. Om det då rullar så långsamt så stanna upp och skapa en ännu längre kö?
    Eller är det väl bara att smsa på då du säkert är lika bra som Button eller bättre och ha stenkoll på allt eftersom du är så grym. Jag bor inre i Stockholm så jag bryr mig inte då jag kan inte bli skadad av dig.

Det jag vill få ut är att man bör inte underlätta sms under bilfärd alls. Fan samåk, ta pendeln eller något så kan du skicka samtidigt. Jag sitter på spårvägen nu. Därav påhoppet då det fan är allvarligt att smsa, finns väl en uppsjö med studier som säger att det är som att köra full. Skulle du köra full i kön för den går ju så långsamt...