Fråga: 2 små frågor ang. batteritid och kernels

Discussion in 'One X - ROM-filer och utveckling' started by SuperSverker, Aug 28, 2012.

1. SuperSverker

SuperSverker Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Sitter på TripNDroid's senaste JB-rom, tillsammans med hans 009A Kernel(3.1.10?)

första frågan:
    Varför är batteritiden så enormt mycket bättre på Sense-roms, gentemot CM10/ikke Sense?

Andra frågan:
    Bästa kerneln med fokus på batteritid till AN4.1.1?

Tacksam för svar :)

Mvh

2. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Trips kernel och rom är två olika världar.
    Jag rekommenderar heller inte att du använder trips TripNDroid Unleashed kernel eftersom det orsakade problem.
    Jag upplevde att den högsta delen på skärmen blev som en gel som sakta hängde efter resten av UI't när man gjorde någonting på hemskärmen.
    Du får ta det här med en nypa salt, alla telefoner reagerar olika.

Med trips rom finns det inte heller någon annan kernel som jag fått igång fullständigt mer än hans egna inkluderad i romen eftersom med de andra jag provat fungerade inte wifi, mobilt data eller andra drivrutiner allteftersom de flesta custom kernels på XDA är ICS baserade och är inte fullt kompatibla med CM10/JB.

Batteritiden beror på. Mellan sense och CM romar är det i stort sätt ingen skillnad därefter är det hurdant du använder telefonen som skiljer sig från en annan användare.

Angående kernel med fokus på batteritid får du experimentera själv med. Som sagt reagerar alla telefoner olika och min telefon fick problem med andra kernels eftersom få utvecklare har JB kompatibla kernels.

mvh

Last edited: Aug 29, 2012
  3. SuperSverker

SuperSverker Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Är medveten av att kernel och rom är olika saker (Ser det som BIOS och OS på en dator, har för mig det är något i den stilen.

Ang. batteritid så är batteriet generellt grymt mycket bättre på Sense, jämfört med CM9/10 versionerna.

Det jag vill veta är just varför, är det för att HTC fokuserar på batteritid än prestanda? Kan det verkligen göra så stor skillnad? (För det är enorm skillnad)

4. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Inte helt rätt men du är på rätt väg, se bios som plantjorden, kernel som kärnan du planterar och OS som frukten vilken skall gro ur kärnan.

Det går inte att använda en slutsats som generellt med en sådan sak som batteritid eftersom alla telefoner reagerar olika.
    Det beror helt på användaren och hurdant denne sköter sin telefon. Jag har kört alla CM romarna som finns och är tillbaka på viperX sedan igårkväll och har ingen som alls skillnad på batteritid.

HTC prioriterar helt enkelt rätt. För att få ut så mycket prestanda som möjligt måste man först uppnå en batteritid för att ens kunna använda gränssnittet en längre stund. Eftersom Sense baserade romar är snäppet tyngre när det gäller i att använda resurser måste de först prioritera passningstid innan prestandan.