2 Viktiga lyfta frågor!

Discussion in 'Allmänt' started by Trucker, Jun 26, 2013.

1. Trucker

Trucker Youth Droid Medlem

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Info:
    24/7 dockad i DEX som desktop-mode.
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Smartphone+läsplatta+tangentbord
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    1. Jag slängde upp en tråd på flashback,hundratals visningar inga svar. Jag har googlat. Är detta ämne helt oviktigt eller?

Jag pratar givetvis om att kunna använda stora lagringsmedium till sin smartphone! Externa hårddiskar, HDD, strömma data

Jag har själv dragit en slutsats av det lilla som finns på internet,rätta mig gärna om jag har fel. Att använda en stor bärbar hårddisk till sin smartphone kräver såklart att filsystemet är rätt och att man matar strömmen separat utöver usb-interfacet ?

Jag anser nämligen att min Asus padfone skulle kunna ersätta min Windows men då fattas det bara att kunna nyttja sina portabla diskar där musik,bilder,data finns....

Lösning A: Min idé, att investera i en sk NAS. De kända tillverkarna verkar ju själva utvecklat appar som tillåter att iPhone + Android kan nå det mesta innehållet. Man strömmar data dvs från sin egna privata ftp och behöver inte använda spotify utan kan spela sina egna bibliotek. en N A S är givetvis mest för att nyttjas av windows + linux klienter för administration och filflyttningar inledningsvis. Men sen blir det ju fina fisken om man kan lagra allt där i sitt egna "moln" ,att äga sin egna data som går att ta på rent fysiskt då man lämpigtvis har RAID....

Lösning B: verkar ju inte annat än B , Eller? Har nån erfarenhet av denna:

http://www.sony.se/product/extern-hard-disk/wg-c10#/artiklar

2. Det här med VIRTUALISERING

verkar också dödfött. Jag har snappat upp lite men anser inget konkret svar finns. Åtminstone inte officiellt. Kan man inte virtualisera xp i en android snart?
    Teorier menar att x86 processorn mm arkitekturer är svåra att emulera ,dessutom i en android-maskin som är så mycket mindre. Men snart har ju telefonerna 2+ GB arbetsminne och tekniken går raskt framåt?...

ett XP Lite vore perfekt att köra i min android.
    Då jag behöver köra enskilda program & drivrutiner som är skapade för windows NT ,tillråga på allt med comports-replikator. Min ASUS har ju usbport...

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    1. Ja, kör ett NAS eller en extern hårddisk om du vill. Det fungerar alldeles utmärkt. Jag föredrar dock de molnlagringstjänster som finns:
    Jag kör alla mina dokument och filer som jag arbetar med i Google Drive eller Dropbox om det är lämpligare av något skäl.
    Bilder ligger i Picasa.
    Musik använder du Spotify eller liknande tjänst för. Google Music när det kommer.

Jag har även en Linux-burk hemma med Samba så att alla mina enheter och datorer kan accessa diskarna i den. Att strömma film och flytta stora filer till och från molnlagring tycker jag inte är ett bra alternativ för det.

2. Jag tror inte på det som ett realistiskt alternativ. Fundera på varför du behöver köra Windows över huvud taget istället. Att programmen bara finns för Windows NT och kräver com-port talar för att tiden har gått vidare ;-)

3. djohansson

djohansson Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Platta:
    Lenovo Tab4 10
    Jag har en NAS med alla mina prylar på men även en hel del på Dropbox. Det jag har på min NAS når jag enkelt via Solid Explorer men har dock endast lyckats med detta när jag är inne på mitt WiFi, men det kanske inte går att ordna så att jag kan nå det oavsett om jag är hemma eller ej..? Nån som vet?

4. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

1* Usb OTG kabel har funkat bra på min samsung iaf.
    Men en usb disk måste nog ha extern strömkälla.

5. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Måste väl vara en inställningsfråga i NAS/router. Har du inte fast ip så går det att fixa med t.ex dyndns.

6. kalleboston

kalleboston Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det går alldeles säkert att köra en FTP på den!

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

7. djohansson

djohansson Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Platta:
    Lenovo Tab4 10
    Vad jag vet så har jag fast IP. Har fiber från Bahnhof.

8. Spooky

Spooky Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

1. En NAS ifrån t.ex. synology är precis vad du behöver. Du kan lägga alla dina bilder filmer musikfiler o.s.v. på den. Genom ett par inställningar i nasen samt i din router så kommer du även åt allt utifrån, även på mobilen.

2. Varför vill du viritualisera?

Taptaked all the way from Stockholm, Sweden.

9. Trucker

Trucker Youth Droid Medlem

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Info:
    24/7 dockad i DEX som desktop-mode.
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Smartphone+läsplatta+tangentbord
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Javisst för jag kan inte på rak arm hitta en vettig lösning för att nyttja alla bilder,filmer som man har fast via sin smartphone? Finns tvivelaktiga appar men ingen direkt universal -standard än.

Samba? Jaha och hur accessar du en disk då via ex en android ? med vilket regelverk, med wifi ? vad kan du göra med innehållet?

Programmen,och en rad drivrutiner (bla Comports replikator) kräver ju 32 bitars
    x86 strukturen från Xp-plattformen helst. Men utvecklingen går ju rasande med virtualiseringar, att enskilda program går att göra "portabla" osv därav slängde jag ut frågan.

Exakt. Den modellen av NAS jag har tittat på erbjuder också då åtkomst via "wifi" men jag tänker ju sätta upp mer regelverk för att ingen port skall finnas utåt internet direkt utan gå via en rad säkra -fysiska lager etc med omdirigerad trafik.
    Solid Explorer ?

Japp. Extern ström (usb) har jag på min iOmega disk då den har Y koppling och detta tar jag upp i inlägg1 *
    Men hur hanterar din telefon innehållet på disken då rent praktiskt?

Ja exakt. Blir dock att sätta sig in en hel del i projektet för att det ska bli bra.
    VPN-server och brandvägg utanför NAS"en
    sen kan man som du nämner nyttja alla goa grejjer som audioströmm, även ipkameror via apparna som finns till.

"Måste" virtualisera då min ASUS padfone i princip ska ersätta en windows laptop då den har tangentbord-usbport-och tillräcklig prestanda för att virtualisera ett mini-xp (Lite ?) anser jag...
    gäller bara att hitta rätt person med rätt svar

10. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag använder ES File Explorer för att koppla upp mig mot servern och får upp alla Samba-shares direkt. Jag kan göra vad jag vill med innehållet, dvs. alla CRUD-operationer. Samba använder TCP/IP så du konfigurerar själv accessen som du vill.

11. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Har den verkligen tillräcklig prestanda för att virtualisera en hel XP-maskin? Spontant känns det som att en emulering för att kunna köra enstaka Windows-binärer vore mera rimlig, men därmed inte sagt att det finns någon färdig sådan lösning åt dig.

m v h Henrik