Fråga: 22h stad-by på splitterny note 4 - är det vettigt?

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av Bamsefar, 9 dec 2015.

1. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Jag är lite förvånad, jag har precis köpt en Note 4 (eftersom min fru framgångsrikt har haft just en note 4 under ett halvår eller så). Men mitt exemplar verkar äta batteri. Jag laddade den fram tills inatt klockan 04.00 - sedan tills nu 06:30 så har det förbrukats 12%. I ren stand by medans jag sover alltså. Tittar man på batteriet så står det 1% usage på "Batteriviloläge" - det är ALLT jag ser.

Detta är således inte normalt - frågan är dock, hur jag tar fram vad som stör och äter batteri. Min frus Note 4 har alltså inte detta problemet. Och det enda som verkar skilja är att hon kör 5.0.1 och jag 5.1.1.

Om man trycker på batterigrafgen, så visar "Signal för mobilt nätverk" grönt, och WiFi blått - det finns inte några "Vaken" eller "skärm på" - så det är inget normalt wake up strul.

Batteriet bara "går upp i rök" så att säga.

Jo just det jag har haft telefonen sedan Torsdag förra veckan, och är inne på lika många laddcykler som nätter....

Något tips?

2. pacmeyer

pacmeyer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Har haft två olika Note 4 och bägge har haft besvär med battery drain som ingen haft någon förklaring till.. Google play tjänster har det habdlat om, kolla om det drar mycket sen när du får mer info under batteriförbrukning.

3. Lasse58

Lasse58 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    721
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S24 Ultra
    Ladda ner CPU Spy från Play och se om den går ner i Deep Sleep, om inte så är det ju något som hela tiden drar batteri. Hade själv problem tidigare med ett minneskort där indexservice var igång hela tiden och käkade batteri. Avhjälptes med en formatering av kortet. Talkback verkar vara en annan batterislukare, så den har jag inaktiverat. Vet ej hur det är med Facebook-appen, det sägs att den kan orsaka massa konstigheter, har även inaktiverat den.
    Några tips iaf, hoppas det löser sig, min sover som en björn i ide när den inte används. Jag kör visserligen root och annan rom, men det var samma sak när jag körde orootat med den tyska 5.1.1.

Om du har installerat och avinstallerat många appar under tiden så kan det vara på sin plats att gå in i recovery mode och rensa systemcachen. Android verkar ha samma förmåga att sprida filer på internminnet som Windows har. Ska inte förväxlas med programcachen som du kan rensa i "Inställningar, Lagring".

Last edited: 9 dec 2015
  4. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Ett dygn senare så har det blivit bättre - jag hade 20% kvar nu när jag vaknade (men det skulle ha varit -35% om jag inte gjorde något under gårdagen - dvs batteriet skulle ha tagit slut vid 1-2 tiden inatt).

Det jag gjort är att jaga alla options inom WiFi som evnt påverkar. ALLT är avstängt. Men trots det så indikerar batteriet att WiFi fortfarande är påslaget - varifrån det kommer vete katten, för som sagt ALLT jag vet är avstängt (WiFi, inkl alla options under advanced, GPS har batterispar valt MEN är också avslaget). Så någonstans drar det fortfarande batteri även om det inte är i samma extrema takt som det var igår morse. Jag skulle uppskatta (ligger och laddar just nu) att jag kanske får ut 30h istf 22h. Men det är fortfarande väldigt långt från "målet"....

5. zappa79

zappa79 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Installera Snapdragon battery guru, och låt den lära sig hur du använder telefonen.. Tar den cirka en vecka (om jag inte minns fel) och sen så kommer den automatiskt att stänga av sync när den vet att du inte behöver.. Sparar ganska duktigt med batteri.

6. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har haft min länge nu men har inte haft problem med dålig batteritid.
    Har märkt att vissa appar drar massor utan att man använder så man får ju utesluta sådant först.
    Återställ och vänta med att installera alla gamla appar så ser hur bra batteritiden är utan att appar sabbar

7. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Just nu kan jag säga att note 4an bränner mindre än en procent per timme i "lågt användande" - vilket är som jag brukar vara van vid.

Det enda som stör mig är att mobilen indikerar att Wifi är aktivt hela tiden trots att jag stängt av Wifi. Min frus bote 4 uppträder identiskt så det är inte troligt att det är exemplar fel.

Således, just nu verkar den hålla sig på mattan och jag bör ha runt 3-4 dygns användning...

8. tcntad

tcntad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Det är inte Googles bakgrundsskanning? Wifi > Avancerat > Tillåt Wifi...

9. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Nej den har jag redan koll på - det var nog det första jag gav mig på...

Just nu idag så ger min nya Note4 runt 4-5 dygns LÄTT användande (med ca en timmes skärmtid per dygn, något enstaka samtal och egentligen bara email/slösurf och enklare göromål). OBServera att jag är i testmode just nu, alltså normalt går mobilen svårare last men pga problemen med batteriet så...

Det skall nämnas att jag har ett SD kort, snabbt som attan för övrigt (Sandisk Extreme 64GB), som har rätt mycket filer på sig (mycket foton från förra mobilen, och sedan många mp3or - delar av musiksamlingen). Jag har mina goda misstankar om att indexeringen av SD-kortet ligger bakom en del av batteri förbrukningen. För jag tycker inte att de ändringar jag gjort borde ha påverkat såpass mycket som de verkar ha gjort.

Det sagt:
    1) Felet att WiFi indikeras som påslaget när det i själva verket är OFF borde man ju rätta någon dag kan man tycka
    2) Google Play förbrukar fortfarande en del batteri, utan någon logisk anledning